Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Kan kan man alltid. Men det kommr inte att komma något ut av det. Det enda jag skulle kunna tänka mig ens teoretiskt är om HD vill flytta målstolparna för livstidsdomar, i vilket fall de skulle kunna ta upp ett överklagande från åklagaren av att det blev ett tidsbegränsat straff. Jag kan inte se något som helst scenario där HD skulle bevilja den tilltalade prövningstillstånd.
Vid närmare eftertanke tror jag inte att livstid eller inte är skäl för prövningstillstånd. Det är bara ett kort tag sedan HD avgjorde det så kallade bajonettmålet - efter att ha lyssnat till justitieministerns klara önskan om fler livstidsstraff.
I det målet konstaterar man att mordet i sig var så allvarligt att livstids fängelse borde dömts ut, men att han mådde så psykiskt dåligt (nära RPU) att man därför stannade vid 17 års fängelse.
Den domen kan faktiskt ge FS livstid, för att mordet är planerat och att Marina var skyddslös verkar i skärpande riktning. Inget talar för att FS ska vara i så dåligt psykiskt skick att han får mildare straff. Därför sticker jag ut hakan och säger: livstid i mars!