2014-01-23, 17:36
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det bra jobbet stod nog MPS för i mitt tycke samt de nya hyresgästerna som iaf hade den goda smaken att vilja byta sängkläder och fann en stor fläck blod
Jag fick ett PM tidigare från en nyreggad, det lyder såhär:

"En enig rätt fällde styckmördaren i Boden. Trots att de var eniga fick vi vänta från fredag till måndag för att få veta det. Det tar tid att överlägga."

Angående beslutet efter överläggningen:
Citera
2014-01-23, 17:39
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han blir kvar.....................RPU

Efter enskild överläggning meddelar hovrätten följande
BESLUT
Hovrätten anser att övertygande bevisning har förebragts om att Fredrik Svensson har
gjort sig skyldig till mord. Det erfordras en rättspsykiatrisk undersökning för att kunna
bedöma

1. om det finns medicinska förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk
vård enligt 31 kap. 3 § brottsbalken, eller
2. om Fredrik Svensson har begått gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk
störning och i så fall tillståndets betydelse för frågan om påföljdsvalet enligt 30 kap.
6 § brottsbalken.
Hovrätten förordnar med stöd av 2 § lagen (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning
att Fredrik Svensson ska undergå en sådan undersökning. Undersökningen ska
omfatta förutsättningarna för vård med särskild utskrivningsprövning. Undersökningen
ska omfatta även frågan om Fredrik Svensson
1. till följd av en allvarlig psykisk störning har saknat förmåga att inse gärningens
innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt, eller
2. i anslutning till brottet själv genom rus eller på något annat liknande sätt har vållat
det tillstånd som avses i 1 eller som utgör störningen.
Huvudförhandlingen kommer att fortsätta snarast efter det att utlåtande beträffande den
rättspsykiatriska undersökningen getts in till hovrätten.
Tidigare meddelat häktningsbeslut gäller.
ÖVERKLAGANDE
Beslutet om häktning får överklagas utan någon tidsgräns. Beslutet i övrigt får överklagas
endast i samband med överklagande av hovrättens slutliga avgörande i målet.

PROTOKOLL
2014-01-23
Utdrag ur
huvudförhandlingsprotokoll

Och vill man ladda hem beslutet så finns det att hämta på Rättegångsbloggen:
http://www.rättegång.se/spekerod/
Citera
2014-01-23, 17:48
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Jag fick ett PM tidigare från en nyreggad, det lyder såhär:

"En enig rätt fällde styckmördaren i Boden. Trots att de var eniga fick vi vänta från fredag till måndag för att få veta det. Det tar tid att överlägga."

Angående beslutet efter överläggningen:

Nu vet jag iof inte vad det har med det du citerar att göra, men jag skrev ju även att jag trodde att det berodde på oenighet. Jag vet inte heller om det stämmer det du skriver, men det kan jag säkert se i Bodentråden.
Citera
2014-01-23, 17:50
Medlem
Pastakryddas avatar
Hur lång tid tar det innan domen faller tror ni?
Citera
2014-01-23, 17:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vart vill du komma? Resningen var inte heller självklar.
Resningen var absolut inte självklar. Men det betyder i just det här fallet inte nödvändigtvis att oddsen blir bättre för den tilltalade. HD:s majoritet beviljade ju väsentligen resning med ett resonemang av typen om hovrätten hade dömt vettigt, så skulle den nya informationen sannolikt ha räckt till fällande dom. Det ingår inte i HD:s uppgift att göra den bedömningen vid resning till men mot den tilltalade, men det betyder ändå en hel del när minst tre justitieråd gör den bedömningen. (De två skiljaktiga kan ju mycket väl ha delat den, men ansett att den var irrelevant för resningsfrågan.)

Och när resning väl beviljats, då får ju vilken bevisning som helst anföras, på vilket sätt som helst. Dvs hovrätten är, i sin nya sammansättning, oförhindrad att, i HD:s majoritets ögon, döma vettigt.
Citera
2014-01-23, 17:57
Medlem
Efter en lång och segdragen process, skönt för hennes anhöriga....
Citera
2014-01-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han blir kvar.....................RPU
Det blev ingen bra dag för FS, han tittade inte en enda gång på flickvännen fast denna försökte få kontakt, han la allt krut på att sitta och skriva och vara upptagen, och på det RPU, tänk, tänk om det nu bara kunde komma ett erkännande, för alla inblandades skull
Citera
2014-01-23, 18:04
Medlem
DyingAtheists avatar
Skönt med ett snabbt beslut av Hovrätten. Hur är det, är det här ärendet kört till vägs ände nu, eller kan man försöka få högsta domstolen att ta upp det?
Citera
2014-01-23, 18:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hur lång tid tar det innan domen faller tror ni?
Det beror helt på när RPU:n blir klar. Man kan ju skriva färdigt hela domen utan RPU, inklusive straffvärde om det blir fängelse, och sedan bara ändra till rättspsykiatrisk vård för det, vad jag begriper, högst osannolika fall att FS bedöms ha en allvarlig psykisk störning i RPU:n.
Citera
2014-01-23, 18:07
Medlem
nu kan jag bara säga att jag är den Margareta som ringde in o gjorde det för att vi fick reda på att det var vår granne det handlade om. men nu är saken den att vi har inte grannarna så nära inpå så vi ser dom varje dag. Sen tycker jag med dessa folk här skriver så mycke skit om oss. Vi har levt vårat liv o skulle förmodligen inte göra detta normalt fall men vi har själva barn o barnbarn. Sen alla skitinslag huruvida Marina levde eller hur vi lever tycker jag är bara patetiskt. Förstår bara inte hur man skriva såna dumheter. Jag är helt övertygad om att han är skyldig o han ska ha livstid. O sen tycker jag faktiskt att ni kan ha lite respekt till familjen som vill ha ett avslut. Tackar för mig...............
Citera
2014-01-23, 18:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Skönt med ett snabbt beslut av Hovrätten. Hur är det, är det här ärendet kört till vägs ände nu, eller kan man försöka få högsta domstolen att ta upp det?
Kan kan man alltid. Men det kommr inte att komma något ut av det. Det enda jag skulle kunna tänka mig ens teoretiskt är om HD vill flytta målstolparna för livstidsdomar, i vilket fall de skulle kunna ta upp ett överklagande från åklagaren av att det blev ett tidsbegränsat straff. Jag kan inte se något som helst scenario där HD skulle bevilja den tilltalade prövningstillstånd.
Citera
2014-01-23, 18:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Det blev ingen bra dag för FS, han tittade inte en enda gång på flickvännen fast denna försökte få kontakt, han la allt krut på att sitta och skriva och vara upptagen, och på det RPU, tänk, tänk om det nu bara kunde komma ett erkännande, för alla inblandades skull

Jag tror att man studerat både hans kroppsspråk och reaktioner under dom här förhandlingsdagarna, och dom har sett vad det är för jävla typ. Han är en utstuderat manipulativ lögnhals.
Han har fullt upp med sig själv i sitt ego och skiter väl i flickvännen då han ska anteckna och se viktig ut.

Han får fängelse ingen vård. Slöddret sitter där han hör hemma inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in