2014-01-24, 09:06
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pertta
Fantastiskt att rättvisan segrade! MJ och hennes familj har fått den upprättelse vi väntat på så länge. Ett gediget polisarbete trots missen av blodet.

SKL har inte brutit mot någon lag. De fick fram Marinas dna från saliven på hennes tandborste ihop med tester av hennes föräldrar/syskon som sig bör. Det gjordes tidigare i utredningen vilket en del felaktigt tolkar som att skl hade ett ännu tidigare salivprov sparat.

Ok men då blir ju inlägget om sparat DNA något underlig. Om detta redan så att säga var utrett varför då nu igen (som jag förstår) ta upp det? Och grundlöst anklaga ännu en inblandad part för lagbrott. Obegripligt. Förvirrande och i högsta grad oseriöst. Finns det ingen regel som kan styra upp detta med alla grundlösa anklagelser på oskyldiga parter?
Citera
2014-01-24, 09:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Hans flickvän kan omöjligt varit ovetande om sanningen.
Han kan faktiskt ha erkänt för henne och gett en finputsad version om vad som hände som hon acepterat, typ att Marina hotat honom med pistolen först och att det som sedan hände var självförsvar.
Hon har sett upp till honom för att han kommit undan, att han varit smartare än polisen.
Har hon varit helt övertygad om att han är oskyldig till att ha med Marinas död att göra
eller har hon varit medveten om hans skuld hela tiden?

Jag låter bli att säga vad jag själv har för uppfattning i den saken och länkar istället
en bild på turturduvorna, förlovade och allt:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150757847961217&set=pb.720666216. -2207520000.138437530*.&type=3&theater
Citera
2014-01-24, 09:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har hon varit helt övertygad om att han är oskyldig till att ha med Marinas död att göra
eller har hon varit medveten om hans skuld hela tiden?

Jag låter bli att säga vad jag själv har för uppfattning i den saken och länkar istället
en bild på turturduvorna, förlovade och allt:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150757847961217&set=pb.720666216. -2207520000.138437530*.&type=3&theater

Hon är inte övertygad om hans skuld. Kanske hon mellan varven har svävat kring detta men jag tror inte för en sekund att FS erkänt för henne, tvärtom har han säkert haft färklaringar till det mesta.
Citera
2014-01-24, 09:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Ok men då blir ju inlägget om sparat DNA något underlig. Om detta redan så att säga var utrett varför då nu igen (som jag förstår) ta upp det? Och grundlöst anklaga ännu en inblandad part för lagbrott. Obegripligt. Förvirrande och i högsta grad oseriöst. Finns det ingen regel som kan styra upp detta med alla grundlösa anklagelser på oskyldiga parter?
*suck*
Vi har diskuterat detta i tråden, med hänvisningar till regler och lagar, det har jag förklarat. Ändå fortsätter du att tjata? Varför läser du inte tråden istället för att förlänga den?

SKL: Frågor och svar om dna
Citat:
Hur länge finns provet kvar?
Provet får enligt gällande lagstiftning sparas i maximalt sex månader eller tills personen är avförd som misstänkt. Rutinmässigt kommer prover att slängas efter en månad om analysen är klar. Spår från brottsplats kan sparas betydligt längre. Det normala för våra dna-extrakt är att de sparas som längst i 15 år.
Enligt MM från SKL i TR hade SKL Marinas DNA sedan tidigare, alltså från misshandelsdomen i början av 2010. Det var lagbrott att spara DNA till hösten 2011, eller ens tills blodet hittades.
Citera
2014-01-24, 10:04
Medlem
Leo-Baranskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
*suck*
Vi har diskuterat detta i tråden, med hänvisningar till regler och lagar, det har jag förklarat. Ändå fortsätter du att tjata? Varför läser du inte tråden istället för att förlänga den?

Enligt MM från SKL i TR hade SKL Marinas DNA sedan tidigare, alltså från misshandelsdomen i början av 2010. Det var lagbrott att spara DNA till hösten 2011, eller ens tills blodet hittades.

Har det med saken att göra?
Citera
2014-01-24, 10:05
Bannlyst
Citat:
*suck*

De jämförde blodet i sängen som hittades senare med salivprovet som tagits om hand tidigare i utredningen från tandborsten. Det gick ett halvår. Därför uttrycker sig kvinnan från skl som hon gör. Varför har du ingen källa på att de olagligt sparat ett prov? Det MJ var anklagad för då krävde varken häktning eller daktning.
Citera
2014-01-24, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hon är inte övertygad om hans skuld. Kanske hon mellan varven har svävat kring detta men jag tror inte för en sekund att FS erkänt för henne, tvärtom har han säkert haft färklaringar till det mesta.

Ja, det är möjligt att det är som du säger.
Jag tänker på att eftersom de festat ofta tillsammans så kan han i ett sådant ögonblick försagt sig eller tom erkänt inför henne, kanske sagt att det var självförsvar eller något liknande.
Hur som helst måste hon varit nyfiken på sanningen och har säkert frågat honom ofta när de festat loss lite.
Om det är först nu hon blir övertygad om hans skuld, då lämnar hon honom annars förblir de ett par tror jag.
Citera
2014-01-24, 10:55
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Ja, det är möjligt att det är som du säger.
Jag tänker på att eftersom de festat ofta tillsammans så kan han i ett sådant ögonblick försagt sig eller tom erkänt inför henne, kanske sagt att det var självförsvar eller något liknande.
Hur som helst måste hon varit nyfiken på sanningen och har säkert frågat honom ofta när de festat loss lite.
Om det är först nu hon blir övertygad om hans skuld, då lämnar hon honom annars förblir de ett par tror jag.
De förblir kanske ett par ett tag till, om hon vill visa andra att "han minsann är oskyldig, för jag är inte så korkad att jag är tillsammans med en mördare". Men sen kommer det att rinna ut i sanden relativt fort.
Citera
2014-01-24, 10:55
Medlem
Titianas avatar
Citat:
*suck*

det fetade : fast enligt regleringen får man spara det länge om det finns misstanke om brott eller det behövs av utredningstekniska skäl. Och vid Marinas försvinnande misstänkte man brott och då behöver, eventuellt, ska inte dna-provet destrueras. Ryms väl inom sex månader från början av 2010 Så följaktligen inget lagbrott.
Citera
2014-01-24, 11:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
det fetade : fast enligt regleringen får man spara det länge om det finns misstanke om brott eller det behövs av utredningstekniska skäl. Och vid Marinas försvinnande misstänkte man brott och då behöver, eventuellt, ska inte dna-provet destrueras. Ryms väl inom sex månader från början av 2010 Så följaktligen inget lagbrott.
Vilken reglering?
Citera
2014-01-24, 11:05
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
Hur känns det för dig nu då? Ska du fortsätta försörja en mördare som kommer vara inlåst i många många år och som för evigt kommer vara skuldsatt tack vare att han ska betala stora skadestånd till offrets familj? Känns det lockande?

lite väl magstarkt där eller ?

hon har nog massa att tänka på ändå å lär må skit just nu, extra påhopp behövs säkert inte alls!
Citera
2014-01-24, 11:11
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
Det blir nog fängelse i 18-20 år eller mer. Hur skulle de kunna avgöra om FS utförde mordet på grund av psykisk kollaps för 4 år sedan? Psykiskt störd är han men det är inget som går att bota. Därför blir det ingen vård.

tänkte lite galet där eller ?

läs på lite här

http://www.folkbildning.net/sjukvardstolkning/m6_4.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in