2014-01-23, 13:05
Medlem
Jag har förstått det som att man inte får skapa nya trådar om ämnen som det redan finns en tråd om. Varför det? En ny diskussion om samma sak med andra personer kanske ger något annat. Att ställa en fråga på nytt och få nya svar kan vara mer intressant än att läsa en gammal tråd och gå tillbaka till första sidan av 37 för att se vad folk sa då. Det kan vara ganska roligt att själv få delta i en diskussion när den faktiskt sker, och inte bara se vad andra pratade om för ett år sedan. Vad är problemet?
Citera
2014-01-23, 13:06
Medlem
Dessutom är det betydligt lättare att skriva ett eget inlägg än att leta igenom alla tidigare skrivna inlägg och svar för att se om man där får ett rimligt svar på sina funderingar utifrån hur någon annan formulerat frågan tidigare.
Citera
2014-01-23, 13:10
Medlem
C-3POs avatar
Man kan naturligtvis söka efter specifik information i befintliga trådar och det går även att göra nya inlägg i tråden göra den aktuell igen. Anledningen är att det annars lätt blir oändligt många trådar om precis samma sak och det blir ännu jobbigare för användarna att leta rätt på alla trådar för att få specifik information än om man skulle leta i endast en tråd.
Citera
2014-01-23, 13:12
Medlem
Loxuss avatar
Låter som att du vill diskutera en sak igen som redan diskuterats? Vad är det för nytta med det? Har man nåt nytt att komma med är det ju bara att skriva i befintlig tråd.
Citera
2014-01-23, 13:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Låter som att du vill diskutera en sak igen som redan diskuterats? Vad är det för nytta med det? Har man nåt nytt att komma med är det ju bara att skriva i befintlig tråd.

Med all rätt, men ibland verkar att bumpa 5 år gamla trådar inte ses med blida ögon av mod. Av någon anledning jag inte begriper, men någon kanske kan bringa klarhet i detta lilla dilemma?
Citera
2014-01-23, 13:55
Moderator
^Eazs avatar
Är inte detta tämligen självförklarande?

Man vill inte ha dubletter av trådar där samma frågor ställs om och om igen.
Citera
2014-01-23, 14:31
Medlem
najass avatar
Jag fattar knappt frågan.

Det finns alltså en tråd där ett ämne du är intresserad av diskuteras, men du vill inte diskutera i den utan istället starta en ny tråd. Ditt skäl, om jag förstår dig rätt, är att det är roligare att börja om på nytt med en egen trådstart, samt att det är lättare att skriva ett nytt inlägg istället för att kolla i tråden om det redan avhandlats?

Helt mysko resonemang tycker jag.

Det är väl bara att fortsätta i den befintlig tråden och diskutera de delar av frågeställningen du är intresserad av?

Att ha en drös tråsdar om samma ämne gör ju ingen glad, då blir det bara svårare att hitta information.

Vad gäller att bumpa 5 år gamla trådar så får du bumpa hur gamla trådar du vill så länge det är ett normalt vettigt inlägg inom trådens ämne. Inget konstigt med det.
Citera
2014-01-23, 14:32
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Med all rätt, men ibland verkar att bumpa 5 år gamla trådar inte ses med blida ögon av mod. Av någon anledning jag inte begriper, men någon kanske kan bringa klarhet i detta lilla dilemma?
Det beror på om bumen ifråga tillför något till ämnet eller ej. Att bara skriva +1 eller bump eller vad fan som helst som inte tillför ämnet något är naturligtvis något som inte ses med blida ögon. Om man däremot vill bidra till tråden med någonting relevant är detta naturligtvis helt ok och att föredra framför att starta en ny tråd.
Citera
2014-01-23, 14:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Jag kan inte riktigt se problemet.

- Har man relevant info om ett ämne som redan existerar som tråd så fortsätter man i samma tråd

- Om den gamla trådens aktualitet har passerat "bäst för datum" med råge så startar man en ny tråd

- Om den gamla trådens inriktning tydligt skiljer sig från den "nya" så startar man en ny tråd

Att "bumpa" gamla trådar utan att ha någon ny info eller en relevant frågeställning är direkt olämpligt.

EDIT...trea på den pucken...
Senast redigerad av Moltas666 2014-01-23 kl. 14:39.
Citera
2014-01-23, 17:33
Medlem
Det är alltid roligare att interagera med andra i en fråga som intresserar en än att se hur andra har diskuterat tidigare.
Citera
2014-01-23, 18:10
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Det är alltid roligare att interagera med andra i en fråga som intresserar en än att se hur andra har diskuterat tidigare.
Du menar att de som ännu är intresserade kommer svara om du startar en ny tråd, men om du drar igång diskussionen igen i en gammal tråd kommer de istället bojkotta den tråden? Varför kan inte även andra som fortfarande är intresserade av ämnet fortsätta i den gamla tråden och således interagera med dig?
Citera
2014-01-23, 18:24
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
FB-chatten finns ju alltid om du vill interagera i realtid.

Du måste förstå att det blir hopplöst om alla som vill diskutera en fråga ska starta en ny tråd. De flesta frågor finns det faktiskt svar på i befintliga trådar och har man något nytt att komma med så är det bara att antingen skriva i befintlig tråd så kommer det antagligen nya skribenter till den tråden eller om det är något som faktiskt inte har avhandlats tidigare så startar man ny tråd.

Tänk om alla som vill diskutera Palmemordet skulle starta en ny tråd om det varje gång eller i Ab&K om alla som vill diskutera uppmärksammade brott startar en ny tråd. Flashback skulle bli oöverskådligt och det är sämre ur användarsynpunkt eftersom det blir svårt att faktiskt hitta relevant information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in