2014-01-23, 15:27
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Ja försökte få det att se ut som hon tagit tåget och rest iväg......m.m

Villospår tycker jag nog att FB kan beskyllas för isåfall. Märkligt att han inte blev mer hörd faktiskt.
Sen vet vi ju inte om det ÄR FS som parkerat bilen där. Det kan vara så, det håller jag med om, men jag tycker det var ett dåligt exempel.
FS har inte suttit och ringt polisen och tipsat till höger och vänster för att locka polisen bort från FP, det hade jag kallat villospår. FS har väl tvärtom varit rätt tyst (vilket inte heller säger ngt om oskuld eller skuld)

Detta hör kanske hemma i andra tråden...? Så jag/vi inte orsakar något galet här...
Citera
2014-01-23, 15:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Bil på pendelparkeringen och SMS till syrran om att snart vara framme i Lid/Linköping är väl 2 bra exemple?

Jag tycker inte att det är bra exempel som skulle leda till en fällande dom. Jag vet inte ens om man med säkerhet kan påstå att det inte var MJ som skickade dessa.
Citera
2014-01-23, 15:30
Moderator
Eerieyes avatar
Domstolen tycks inte se det som självklart att FS är skyldig iaf. För då hade de kommit ut nu och sagt att FS ska kvarbli i häkte tills dom meddelas om någon månad, eller nå't..
Citera
2014-01-23, 15:33
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Domstolen tycks inte se det som självklart att FS är skyldig iaf. För då hade de kommit ut nu och sagt att FS ska kvarbli i häkte tills dom meddelas om någon månad, eller nå't..

Jag vet inte hur lång tid det brukar ta i sådana här sammanhang, men det är ju onekligen en del att gå igenom också.
Citera
2014-01-23, 15:34
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kan tänka mig 16 för mordet och två för griftefriden. Jag tror inte heller på livstid. Det enda som i någon mån talar för livstid är att brottet skett mot en extremt skyddslös, vilket du är om du sover och blir skjuten i huvudet.
Det som talar för livstid är att brottet utfördes kallsinnigt mot en människa som visade FS välvilja genom att låta honom bo kvar i sitt hem. Även det hänsynslösa agenradet efterår bör rendera ett mycket hårt straff.
Att han än idag ljuger sig blå gör inte saken bättre. Men vi får se vad det blir för påföljd. Att han blir fälld är jag helt övertygad om .

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Brottet har präglats av särskild förslagenhet; det har lagts ut försåtliga villospår, och mordet har begåtts i samband med brott i vinningssyfte (bankomatuttagen). Flera vittnesutsagor talar också för att FS umgåtts med planer på att beröva MJ livet. – Dessa omständigheter bör i straffhänseende verka i skärpande riktning.

16-18 år eller livstids fängelse? – Någon anledning att rabattera ett rättmätigt straff finns inte: Regelrätt mord måste bestraffas med livstids fängelse – eftersom mord innebär att man berövar en annan människa hela hennes liv.

Kan bara instämma här, bra formulerat.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2014-01-23 kl. 15:39.
Citera
2014-01-23, 15:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag vet inte hur lång tid det brukar ta i sådana här sammanhang, men det är ju onekligen en del att gå igenom också.

Det de gör nu är en första bedömning av om bevisningen räcker plus att de sätter ett datum för domen.

50/50 skulle jag vilja säga.. alltså sannolikheten om FS släpps eller inte.
Citera
2014-01-23, 15:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Bättre för åklagaren att det blir livstid. Han vill inte ge rätten så många valmöjligheter. Lite mer förvånande att inte advokaten begär en RPU vid en fällande dom.
Men är inte sannolikheten för RPU väldigt liten, helt oavsett vad nu p7:an tyckte kunde misstänkas? Vad finns det egentligen för hållpunkter för allvarlig psykisk störning?

Sen har jag svårt att tänka mig att det blir livstid vid fällande dom. Säkerligen en bit ovanför normalstraffet 14 år, och ska jag tvunget gissa, kanske jag skulle gissa på 18 år - även om det inte behöver bli mer än 16 - men jag har svårt att få det till livstid. Det behöver nästan brytas ny mark då.
Citera
2014-01-23, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Brottet har präglats av särskild förslagenhet; det har lagts ut försåtliga villospår, och mordet har begåtts i samband med brott i vinningssyfte (bankomatuttagen). Flera vittnesutsagor talar också för att FS umgåtts med planer på att beröva MJ livet. – Dessa omständigheter bör i straffhänseende verka i skärpande riktning.

16-18 år eller livstids fängelse? – Någon anledning att rabattera ett rättmätigt straff finns inte: Regelrätt mord måste bestraffas med livstids fängelse – eftersom mord innebär att man berövar en annan människa hela hennes liv.
Det sistnämnda håller jag med om - men det gör tyvärr inte rättsväsendet.
https://lagen.nu/dom/nja/2013s376 är det vägledande avgörandet i det så kallade bajonettmordet, där gm agerat mycket förslaget, mördade medan han väntade på att avtjäna straff för brott mot samma kvinna och där barnen blev vittne. Trots det blev straffet 17 års fängelse.
Jag tycker Marinamordet är ett snäpp mindre allvarligt och tror att det blir 16 år - även om det rättmätiga vore livstid.
Citera
2014-01-23, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men är inte sannolikheten för RPU väldigt liten, helt oavsett vad nu p7:an tyckte kunde misstänkas? Vad finns det egentligen för hållpunkter för allvarlig psykisk störning?

Sen har jag svårt att tänka mig att det blir livstid vid fällande dom. Säkerligen en bit ovanför normalstraffet 14 år, och ska jag tvunget gissa, kanske jag skulle gissa på 18 år, men jag har svårt att få det till livstid. Det behöver nästan brytas ny mark då.
Det är väldigt ovanligt att man inte begär RPU om p7:an konstaterar att en allvarlig psykisk störning kan föreligga. Att FS verkar ha osedvanligt många hästar hemma för att vara mördare ledde säkert fram till beslutet att inte begära RPU. Har också hemskt svårt att få det till livstid.
Citera
2014-01-23, 15:51
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Det de gör nu är en första bedömning av om bevisningen räcker plus att de sätter ett datum för domen.

50/50 skulle jag vilja säga.. alltså sannolikheten om FS släpps eller inte.
Du tror alltså att man går emot hds "rekommendation" ?
Citera
2014-01-23, 15:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Du tror alltså att man går emot hds "rekommendation" ?

Jag säger att det inte är självklart åt något håll. Annars hade de sagt det nu.
Citera
2014-01-23, 15:58
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Jag säger att det inte är självklart åt något håll. Annars hade de sagt det nu.
Minns du hur länge hd satt och hade överläggning i detta komplexa ärende ? Vet att en person ringde och frågade och att de behövde mer tid.. Vad talar för en fällande dom enligt dig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in