2014-01-23, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Överläggningar pågår... Hur länge ? Blir det något besked ev 16 00 idag ? Antar att de fortfarande
Är vid hovrätten?
De håller säkert på till 16.00. Jag skulle inte bli förvånad om man inte blir klar förrän i morgon.
Citera
2014-01-23, 13:28
Bannlyst
Tyckte ni ÅK hade en bra förklaring till att LJs datum inte stämmer ?

Jag tycker han försöker sy ihop det med 27/28e medans han samtidigt säger att det inte är säkert att det var då LJ såg något. Det blev ingen röd tråd, något saknades ?
Citera
2014-01-23, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det borde Polisen kunna svara på. Rättsläkarna kan inte säga hur hon dog, de är osäkra.
Inget spår efter krut eller blodstänk eller städning är försvårande för ÅK.

Man kan väl tänka sig ganska många alternativ och skeenden, där uppsåt inte är inblandat, det är inget som rätten behöver ta ställning till eftersom ÅK inte säger att det inte kan gått till på annat sätt.

Bevisning saknas även i denna del.
Tycker det är skönt och rakt av bägge parter att inte börja yra om oaktsamhetsbrott och komma med alternativa gärningsbeskrivningar. Det blir mycket tydligare när båda är överens om att antingen är FS mördare eller oskyldig (även om Hansson hade med en liten brasklapp).
Citera
2014-01-23, 13:52
Medlem
mjohan84s avatar
Om man nu ansåg att ingenting binder fs så borde han väl ha släppts nu ? Och inte behövt vänta på fredagens reservdag? Hade det inte funnits något på fs hade han ju aldrig behövt medverka ännu en gång ? Eller har jag fel?
Citera
2014-01-23, 13:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Om man nu ansåg att ingenting binder fs så borde han väl ha släppts nu ? Och inte behövt vänta på fredagens reservdag? Hade det inte funnits något på fs hade han ju aldrig behövt medverka ännu en gång ? Eller har jag fel?

Det är inte bara en möjlighet hovrätten har utan också hovrättens skyldighet att häva häkningen om och när det framkommer minsta lilla anledning att någon är häktad felaktigt.
Citera
2014-01-23, 13:57
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det är inte bara en möjlighet hovrätten har utan också hovrättens skyldighet att häva häkningen om och när det framkommer minsta lilla anledning att någon är häktad felaktigt.

Jo, men det brukar sällan ske innan ledamöterna har fått ha sin överläggning enskilt för att se vilka som är överens.
Citera
2014-01-23, 14:21
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Jo, Hansson säger att kroppen kan ha flyttats dit efter Sep 2011.

Det här är inte troligt för 5 öre, enda anledningen är att man vill att kroppen skall hittats i så fall, men då kan man ju lika gärna ringa in ett anonymt tips vilket inte gjordes. Nu var det en ren tur att MPS hittade kroppen.
Dessutom sade de till i god tid innan att de skulle ut och leta. Om nu inte mördaren ville att kroppen skulle hittas, kunde denna då flyttat den igen men det gjordes inte.

Nu hävdar alltså Hansson att en mördare skulle kunnat förvarat kroppen eller paketet i över 1 års tid, för att sedan lägga det på FP:n. Det är extremt långsökt
Mördaren hade i så fall all tid i världens att sopa igen spåren permanent, vilket man inte gjort.

Vem bodde inte längre på orten, hade ingen bil/körkort och allas ögon på sig?
Jo, FS..

okey du menar så. Ja att förvara en kropp någonstans låter ju galet, det håller jag med om. Men jag har hela tiden trott, sedan M hittades, att kroppen flyttats en gång. Men det som talar emot det är väl att paketet låg som det gjorde. (vet inte varför jag resonerar så)
Citera
2014-01-23, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Har varit på några hundra rättegångar om mord eller mordförsök. Vid ett tillfälle har rätten beslutat att släppa den häktade utan så kallat rådrum (att man går ut och diskuterar). Hovrätten är ofta snabbare än tingsrätten, så det är inte omöjligt att man kommer fram till beslut i häktningsfrågan idag. Men minst lika troligt är att man gör det imorgon innan 14.00.
Citera
2014-01-23, 15:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kan tänka mig 16 för mordet och två för griftefriden. Jag tror inte heller på livstid. Det enda som i någon mån talar för livstid är att brottet skett mot en extremt skyddslös, vilket du är om du sover och blir skjuten i huvudet.
Brottet har präglats av särskild förslagenhet; det har lagts ut försåtliga villospår, och mordet har begåtts i samband med brott i vinningssyfte (bankomatuttagen). Flera vittnesutsagor talar också för att FS umgåtts med planer på att beröva MJ livet. – Dessa omständigheter bör i straffhänseende verka i skärpande riktning.

16-18 år eller livstids fängelse? – Någon anledning att rabattera ett rättmätigt straff finns inte: Regelrätt mord måste bestraffas med livstids fängelse – eftersom mord innebär att man berövar en annan människa hela hennes liv.
Citera
2014-01-23, 15:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Brottet har präglats av särskild förslagenhet; det har lagts ut försåtliga villospår, och mordet har begåtts i samband med brott i vinningssyfte (bankomatuttagen). Flera vittnesutsagor talar också för att FS umgåtts med planer på att beröva MJ livet. – Dessa omständigheter bör i straffhänseende verka i skärpande riktning.

16-18 år eller livstids fängelse? – Någon anledning att rabattera ett rättmätigt straff finns inte: Regelrätt mord måste bestraffas med livstids fängelse – eftersom mord innebär att man berövar en annan människa hela hennes liv.

Villospår? Av FS då menar du? Tex? påminn mig här
Citera
2014-01-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja försökte få det att se ut som hon tagit tåget och rest iväg......m.m
Citera
2014-01-23, 15:22
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Bil på pendelparkeringen och SMS till syrran om att snart vara framme i Lid/Linköping är väl 2 bra exemple?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in