2014-01-23, 12:31
Bannlyst
ÅK har ballar av stål. Trodde det skulle bli som i Bodenfallet - att man hamnar på övre delen av straffskalan, men att man inte skulle våga yrka på livstid. Också tufft att gå emot P7:an och inte yrka på RPU!
Citera
2014-01-23, 12:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
ÅK har ballar av stål. Trodde det skulle bli som i Bodenfallet - att man hamnar på övre delen av straffskalan, men att man inte skulle våga yrka på livstid. Också tufft att gå emot P7:an och inte yrka på RPU!

Vad kan han ha för skäl att göra det, RPU blir ju bara aktuellt om HR finner honom skyldig. Den förändrar ju ingenting för åklagarens del?
Citera
2014-01-23, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad kan han ha för skäl att göra det, RPU blir ju bara aktuellt om HR finner honom skyldig. Den förändrar ju ingenting för åklagarens del?
Bättre för åklagaren att det blir livstid. Han vill inte ge rätten så många valmöjligheter. Lite mer förvånande att inte advokaten begär en RPU vid en fällande dom.
Citera
2014-01-23, 12:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Bättre för åklagaren att det blir livstid. Han vill inte ge rätten så många valmöjligheter. Lite mer förvånande att inte advokaten begär en RPU vid en fällande dom.

Ja, men det verkar som Hansson inte ens tänkt tanken på att det ska kunna bli en fällande dom.

Livstid lär det nog inte bli, om han döms så gissar jag på de vanliga 16 åren, då jag utgår från att det inte finns några förmidlrande omständigheter som ålder och aspbergers att ta hänsyn till i detta fall.
Citera
2014-01-23, 12:56
Bannlyst
Citat:
Fingeravtrycket? Så What? Det finns massor av naturliga förklariingar till attt det finns fingeravtryck på en sängstomme.
Det fem hårstråna i paketet kan vara marinas allihopa. det kan också vara fredriks hårstrån. det kan ha kommit dit på annat sätt också, det kan ha kommit från presenningen eller legat i sängen sen tidigare. det fanns inget dna så det gick inte att härleda.

Jag undrar hur detta lät eg ?
Inte ett uns av ödmjukhet i ett indiciefall, hur kommer lagmännen resonera ?
Ser fram mot ljudbanden och den skrivna domen.
Citera
2014-01-23, 13:11
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5763601

Citat:
Det är inte svart eller vitt, det är absolut inte så klart som åklagaren menar, säger Hansson till P4 Väst.

Jag som antog att advokaten trodde 100% på Fredriks historia?
När advokaten tvekar på det sättet får jag för mig att han också redan vet att det är kört.
Citera
2014-01-23, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag undrar hur detta lät eg ?
Inte ett uns av ödmjukhet i ett indiciefall, hur kommer lagmännen resonera ?
Ser fram mot ljudbanden och den skrivna domen.
Själv nöjer jag mig ännu så länge med beslutet om att han ska kvarstanna i häkte.
Citera
2014-01-23, 13:19
Medlem
ÅK:s slutplädering var mer övertygande än advokatens, tycker jag.

Hansson:
Citat:
Finns det tyliga spår på en död person med tex upprepade slag visar det på uppsåtligt dödande men bara en skada på en person visar inte på uppsåtligt dödande, det kan vara något annat, man kan inte säga att det räcker till mord.

Läs mer: http://www.rättegång.se/spekerod/spekerod-sista-dagen/

Vad kan det annars vara om M skjutits i huvudet i sängen?
Citera
2014-01-23, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, men det verkar som Hansson inte ens tänkt tanken på att det ska kunna bli en fällande dom.

Livstid lär det nog inte bli, om han döms så gissar jag på de vanliga 16 åren, då jag utgår från att det inte finns några förmidlrande omständigheter som ålder och aspbergers att ta hänsyn till i detta fall.
Kan tänka mig 16 för mordet och två för griftefriden. Jag tror inte heller på livstid. Det enda som i någon mån talar för livstid är att brottet skett mot en extremt skyddslös, vilket du är om du sover och blir skjuten i huvudet.
Citera
2014-01-23, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
ÅK:s slutplädering var mer övertygande än advokatens, tycker jag.

Hansson:

Vad kan det annars vara om M skjutits i huvudet i sängen?

Det borde Polisen kunna svara på. Rättsläkarna kan inte säga hur hon dog, de är osäkra.
Inget spår efter krut eller blodstänk eller städning är försvårande för ÅK.

Man kan väl tänka sig ganska många alternativ och skeenden, där uppsåt inte är inblandat, det är inget som rätten behöver ta ställning till eftersom ÅK inte säger att det inte kan gått till på annat sätt.

Bevisning saknas även i denna del.
Citera
2014-01-23, 13:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Kan tänka mig 16 för mordet och två för griftefriden. Jag tror inte heller på livstid. Det enda som i någon mån talar för livstid är att brottet skett mot en extremt skyddslös, vilket du är om du sover och blir skjuten i huvudet.

Ja, i sitt eget hem dessutom.

Vi får se, spännande iallafall då det rimligtvis är sista tåget som går nu.
Citera
2014-01-23, 13:27
Medlem
mjohan84s avatar
Överläggningar pågår... Hur länge ? Blir det något besked ev 16 00 idag ? Antar att de fortfarande
Är vid hovrätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in