2014-01-22, 10:37
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Klart det är klent när man väljer att se det så, men lägg ihop alla substanser han provat/brukat så kommer vi någonstans.

Tungnarkoman skrev jag, alltså en som är beroende av narkotika, håll dig till sanningen istället.
Att man provat olika substanser innebär inte att man är "tungnarkoman", som du vill kalla det.

Tungt narkotikamissbruk är ett vanligare uttryck, eller "problem drug abuse" som det heter internationellt.

EMCDDA definierar det med injektionsanvändning eller långvarig/vanemässig användning av opiater, kokain och/eller amfetaminer.

Cannabis är redan avkriminaliserat i många länder, och i flera länder är en avkriminalisering förestående.
Citera
2014-01-22, 12:51
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur visste dina gm att det var svarta pengar. Om någon skulle sno 100000 i kontanter av mig skulle det nog uppmärksammas...

Jag tänker för min del att ifall dessa var svarta pengar från verksamheten och den drevs av båda hade FS skrikit som fan att häften skulle vara hans och att de var borta OCH därmed gjort allt i sin makt för att underlätta undersökningen och få fast den förmodade tjuven/tjuvarna
Citera
2014-01-22, 13:02
Medlem
MrsMagoos avatar
2011-10-10 08:41
Beslag verkstallt Material for analys

Ang BGII714 punkt 1. Nokia 5110 upphittad av Per F*hlb*rg.

Samtalslista
I mobilens samtalslista finns samtal from senare delen av januari tom april 2008.
Finns gamla kontakter och några som återfinns under 2010. Dessa ar i stort sett alla hörda i
utredningen. Då mobilen ar gammal
Sms
Sms films kvar i inkorgen from 2000-08-27 tom 2008-06-04.
De fiesta SMS ar skickade &in Fredrik Svensson, med telefonnummer som ar registrerade pi
honom enligt DUR. "Karlekssms".
Fredrik har skickat från telefonnummer +46705622861 och nummer+46708368347.
Nummer +46708368347 är inte längre aktivt. Det ligger som ett återanvänt startpaket hos
Telenor, som avslutade numret 110503. Numret är inte använt sedan dess och efter ett år
avslutas då numret. Allt enligt Peter Gustafsson som haft kontakt med Telenor.
Tömning av mobilen bifogas.

AKTBIL: 121

https://anonfiles.com/file/ca63463d783ee18c979e9caa428e1371

Den andra aktbilagan handlar om Marinas företag registrerat och när det avregistrerades.
Det fanns nog inget nummer på hennes fotografsida vad jag kunde se men mail för kontakt.
Citera
2014-01-22, 13:08
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
2011-10-10 08:41
Beslag verkstallt Material for analys

Ang BGII714 punkt 1. Nokia 5110 upphittad av Per F*hlb*rg.

Inlagd i startinlägget.

/Mod
Citera
2014-01-22, 13:10
Medlem
MrsMagoos avatar
På små slingriga vägar mellan snötyngda granar i Svartedalen följde man det som chefsåklagare Urban Svenkvist anser är gärningsmannens spår.

Både rastplatsen vid E 6 och pendelparkeringen synades. I bitande blåst pekade chefsåklagare Urban Svenkvist också ut den bankomat på gångavstånd, där Marinas betalkort använts för att ta ut pengar.
http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.2752056-hovratten-synade-marinas-hemtrakt

Blicken från Hansson är inte direkt snäll. Bredvid står hovrättslagman Eva Ahlkvist.
http://bohuslaningen.se/image_processor/1.2752060.1390338904!/image/1648894435.jpg_gen/derivatives/full/1648894435.jpg?maxWidth=800
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-22 kl. 13:13.
Citera
2014-01-22, 13:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hovrätten synade Marinas hemtrakt

Läs mera här: http://m.bohuslaningen.se/Default.aspx?pageid=1135&parentid=0&link=1.2752056
Fast det där var ju fel. Den som skrev, skrev inte att hon var i linköping eller Lidköping utan på väg.
Och det var inte heller två minuter efter sms:en till systern som fordonsfrågan avsändes; det var 5 min 47 sek mellan MJ:s sista sms till sin syster och sms:et till Vägverket. Ej heller ”parkerade” MN vid Ålevatten; han uppehöll sig där i 6 min 37 sek för att ringa resp. sms:a sina kompisar. Av FUP, s. 430, framgår också att han på platsen för sitt telefonerande sett 4-5 bilar varav två tyskregistrerade sådana - samt även några badande.

Nyckeln till mordet ligger i det sista sms:et den 29/7 kl. 10:01:39: ”Jag blir kvar [i Linköping] tills i morgon.” – Sms:en som avsändes till systern följdes upp med en fordonsfråga, och MN:s bil bör ha observerats någonstans under sin färd mot Ålevatten, eller då den befunnit sig under Kode O. - MN:s bil kom från Stora Höga-hållet och passerade grusvägen/asfaltvägen c:a 14:35:23.

FS hade ingen [aaa]aning om att MN skulle stanna till vid Ålevatten; MN:s reg.nr noterades innan bilen hunnit anlända till vändplatsen; annars hade inte FS obekymrat promenerat till samma plats (f.ö. utan att ha sett en enda människa). – Däremot: Om MJ återvänt till bostaden för att hämta något hon velat ha med sig till Linköping hade hon kunnat få syn på MN strax före, eller sedan hon svängt ut på vägen mot Stora Höga. - Systerns försök att nå kontakt med MJ hade FS inte en [aaa]aning om när detta skulle ske - bara att han förr eller senare kunde förvänta sig att hon skulle ringa MJ - men hade förberett ett svars-sms som han avsände endast 2 min 27 sek efter systerns kontaktförsök.
http://www.youtube.com/watch?v=Je6bA0e1Q9Q
Citera
2014-01-22, 14:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag tänker för min del att ifall dessa var svarta pengar från verksamheten och den drevs av båda hade FS skrikit som fan att häften skulle vara hans och att de var borta OCH därmed gjort allt i sin makt för att underlätta undersökningen och få fast den förmodade tjuven/tjuvarna
Ja, det hade blivit ett j-a liv. - Och tror då någon att MJ den 3/7 gick och tog ut 18.000 kr för att köpa ett flipperspel?
Citera
2014-01-22, 14:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det visste de inte, men om det var en sedelhög med använda valörer av olika sort så var det inga problem att sno dem för LJ & Co, om de hade MJ under pistolhot.

De 100' har uppmärksammats.
Det var ju väldigt ordningsamma rånare som såg till att först bädda inne i MJ:s sovrum. - Även flipperspelet har uppmärksammats - liksom sms:et "rånarna" avsände den 29/7 kl. 10:01:39 efter att för mer än 3,5 h sedan ha parkerat sitt rånoffers bil på pendelparkeringen i Stora Höga.
Citera
2014-01-22, 14:49
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var ju väldigt ordningsamma rånare som såg till att först bädda inne i MJ:s sovrum. - Även flipperspelet har uppmärksammats - liksom sms:et "rånarna" avsände den 29/7 kl. 10:01:39 efter att för mer än 3,5 h sedan ha parkerat sitt rånoffers bil på pendelparkeringen i Stora Höga.

Ordningsamma, städar och tom låser M:s rum efter sig. Jag utgår ifrån att om det varit rånmord hade hon legat kvar i sängen och dörrarna var upplåsta/uppbrutna eller hela huset i rent av i brand.
FS har väl inte sagt något om att det var inbrott eller att det var olåst? Och att de ordningsamma rånarna bemödat sig att slänga M:s väska och mobil och tydligen vissa kläder också. Det är nog bara fria fantasier/önskedrömmar från vissas sida att det ska vara någon annan än FS.
Citera
2014-01-22, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Att man provat olika substanser innebär inte att man är "tungnarkoman", som du vill kalla det.

Tungt narkotikamissbruk är ett vanligare uttryck, eller "problem drug abuse" som det heter internationellt.

EMCDDA definierar det med injektionsanvändning eller långvarig/vanemässig användning av opiater, kokain och/eller amfetaminer.

Cannabis är redan avkriminaliserat i många länder, och i flera länder är en avkriminalisering förestående.
Du har själv citerat P7:an:
Det som tilltalar honom annars mest är opiater.
Citera
2014-01-22, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Tycker du det är komplicerat för tre gm (likt Idafallet) att den ena städar och stänger igen huset som det var tidigare, den andre & tredje gör sig av med kroppen, väska, pass och kläder, bil.

Under morgontimmarna diskuterar man läget och kommer på att det är bra om FS som kommer hem inte blir misstänksam, så han får ett SMS.

Någon dag senare så inser man att det vore ju förträffligt om någon annan får skulden, så en vittneshistoria om en flaxande kalsongman som slänger bevis och har ett paket och bil som ser ut som Ms planteras via Maggan.
(Synd att det är en belagd lögn av Tele2)

Det är ingen Mastermindplan, bara två-tre enkla åtgärder för att dra uppmärksamheten ifrån sig.

Vem är den tredje kumpanen ?
Har man tömt masterna kring ÖR så att man kan följa ev. gms kommunikation såsom i Idafallet ?
Är LJ, Roine & Co kollade och avförda enligt charten ?

Lagmännen kommer fundera över dessa 3 frågor tror jag.
Citera
2014-01-22, 16:07
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Tycker du det är komplicerat för tre gm (likt Idafallet) att den ena städar och stänger igen huset som det var tidigare, den andre & tredje gör sig av med kroppen, väska, pass och kläder, bil.

Under morgontimmarna diskuterar man läget och kommer på att det är bra om FS som kommer hem inte blir misstänksam, så han får ett SMS.

Någon dag senare så inser man att det vore ju förträffligt om någon annan får skulden, så en vittneshistoria om en flaxande kalsongman som slänger bevis och har ett paket och bil som ser ut som Ms planteras via Maggan.
(Synd att det är en belagd lögn av Tele2)

Det är ingen Mastermindplan, bara två-tre enkla åtgärder för att dra uppmärksamheten ifrån sig.

Vem är den tredje kumpanen ?
Har man tömt masterna kring ÖR så att man kan följa ev. gms kommunikation såsom i Idafallet ?
Är LJ, Roine & Co kollade och avförda enligt charten ?

Lagmännen kommer fundera över dessa 3 frågor tror jag.
Det är du nog ensam om att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in