2014-01-21, 22:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Så jag inte drar på mig din vrede i onödan får jag påpeka att det verkar uteslutet att Marina inte mördats i överlagt kallt blod och att det verkar extremt osannolikt att någon annan än den åtalade f.d sambon skulle vara skyldig.

Men det här är ett mordåtal och om åklagaren inte bryr sig om att försöka stödja ett så viktigt vittne som Lennart med något som säger att de som var med honom åtminstone inte direkt motsäger hans uppgifter är det extremt slött i bästa fall och svårt att förstå varför vittnesmålet alls skall tas som bevis för något som helst.

Jag tror man gjort vad man kan då det kommer till vittnena. Däremot så är det ju så länge sedan och Lennarts uttalande har legat och skräpat i en FUP i 3år. Som jag sa så är det riksåklagaren som dragit upp vittnet tillsammans med överåklagaren. Jag personligen tippar på att de här människorna som va med den kvällen antingen ligger på avgiftning eller sitter inne, så jag tror inte det är gör saken vare sig sämre eller bättre. Det är bara min personliga uppfattning.

Sen tycker jag att hans vittnesmål vilar på helt andra grunder än vad som är brukligt eftersom Marina inte ens va konstaterat död då. Det är alltså i inledningen av fallet och ingen tar notis om vad han ser egentligen tills nu då. Jag förstår hur du menar och att det är allvar och man bör se till så allt ligger snyggt och prydligt upplagt, men det är för lång tid emellan varven.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-21 kl. 22:50.
Citera
2014-01-21, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Så jag inte drar på mig din vrede i onödan får jag påpeka att det verkar uteslutet att Marina inte mördats i överlagt kallt blod och att det verkar extremt osannolikt att någon annan än den åtalade f.d sambon skulle vara skyldig.

Men det här är ett mordåtal och om åklagaren inte bryr sig om att försöka stödja ett så viktigt vittne som Lennart med något som säger att de som var med honom åtminstone inte direkt motsäger hans uppgifter är det extremt slött i bästa fall och svårt att förstå varför vittnesmålet alls skall tas som bevis för något som helst.
Kan vara svårt att övertala kolingarna att vittna om vad de bevittnat under sina rövarstråt.
Citera
2014-01-22, 09:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ro*ne en av dom ströks och han hade säkerligen anledning eller så sitter han inne.
Men han skulle bara berätta om nästa natt inte den aktuella natten, och det va bara Lennart som såg den flaxande mannen i de röda kalsongerna ingen annan. Kalsongmannen såg inte Lennart.
Det är alltså ett vittnesmål som kom fram innan Marina hittades, så det finns liksom ingen anledning att berätta om detta just då. Han visste inte ens om vad han kan ha sett.

Ro*ne finns med i FUP precis som frugan M*ggan. Det är väl dokumenterat sedan innan. Men L har aldrig vittnat tidigare och här fanns det en ursäkt att ta upp honom enligt HD.

Mannen som gjort observationen har inte vittnat i TR och HR, varför?

Vad säger det om PÅK?
Citera
2014-01-22, 09:39
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Mannen som gjort observationen har inte vittnat i TR och HR, varför?

Vad säger det om PÅK?
Om du läser inlägget igen så ser du att ingen kunde tänka sig att vad LJ observerade var MJ:s instuvade lik bak i bilen....för det var först efter fyndet som sambandet är klarlagt vad han observerade där bak i bilen...
Citera
2014-01-22, 11:17
Medlem
Docklands avatar
Jag är övertygad att FS kommer bli dömd för mord på M. Baserat på följande dialog, utdrag från två förhör. Ett från 2010 och ett från 2013.

2010
FL: Men om hon nu är försvunnen..
FS: Hade jag fått sms:et så hade jag kommit ihåg det. Jag har inte fått nåt sms.

FL: Ja. Då borde du väl ha varit uppmärksam på din telefon att om hon skulle höra av sig?
FS: Ja. Och jag har inte fått nåt sms av henne.

2013
FL: Mm under den masten. Torsdagen den 29:de. Och din telefon mottar ett sms från hennes telefon där det står "jag blir kvar tills imorgon"
FS: Okej
FL: Mm. Vad har du att säga om det?
FS: Ingenting, kan inte påminna mig om att jag har läst det.

2014-01-22, 11:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Om du läser inlägget igen så ser du att ingen kunde tänka sig att vad LJ observerade var MJ:s instuvade lik bak i bilen....för det var först efter fyndet som sambandet är klarlagt vad han observerade där bak i bilen...
Polisen kunde tänka sig att Marina låg där bak. Fråga likhunden vad den gjorde i bilen. Så vittnesmålet hade platsat i TR.
Citera
2014-01-22, 13:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Stämmer bra och likhundar känner inte likdofter då kroppen är invirad i plast det tar många timmar enligt hundföraren som vittnade.
Citera
2014-01-22, 13:27
Medlem
Nån som har agendan för dagens förhandling?
Någon som direktrapporterar?
Citera
2014-01-22, 13:44
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

En bil som skulle kunna vara Ms, en man som skulle kunna vara MGM och ett paket som skulle kunna vara en inslagen kropp är inget som är av intresse i TR och/eller HR?
Citera
2014-01-22, 13:57
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen kunde tänka sig att Marina låg där bak. Fråga likhunden vad den gjorde i bilen. Så vittnesmålet hade platsat i TR.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Stämmer bra och likhundar känner inte likdofter då kroppen är invirad i plast det tar många timmar enligt hundföraren som vittnade.

Det är riktigt, dessutom är likhundar inte 100%-iga. Jämför med falllet Nathalie Johansson i Alingsås. Hennes lik blev fraktat i bakluckan på en bil hela vägen från Alingsås till Vårgårda, ändå markerade inte hunden för lik i bilen tyvärr. Så visst händer det att hundar missar, och speciellt i det här fallet där FS hade paketerat som han gjorde.
Citera
2014-01-22, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Det är riktigt, dessutom är likhundar inte 100%-iga. Jämför med falllet Nathalie Johansson i Alingsås. Hennes lik blev fraktat i bakluckan på en bil hela vägen från Alingsås till Vårgårda, ändå markerade inte hunden för lik i bilen tyvärr. Så visst händer det att hundar missar, och speciellt i det här fallet där FS hade paketerat som han gjorde.
Häng med på vad vi diskuterade. Vi diskuterade varför LJ inte vittnade i TR, när jag svarade på FN-SOLDATENS inlägg. Men MrsMagoo pratade om annat. Så fortfarande, varför fick inte LJ vittna i TR? Varför blev hans vittnesmål helt plötsligt intressant i HR? Skapar åklagaren ur botten ur bevisburken? Dagens vittnesmål säger ingenting heller, av polisförhöret att göra, mer än att en bil lik Marinas stod på Stora Högas P-plats från morgonen 29.
Citera
2014-01-22, 14:21
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
En bil som skulle kunna vara Ms, en man som skulle kunna vara MGM och ett paket som skulle kunna vara en inslagen kropp är inget som är av intresse i TR och/eller HR?
Det fanns bara en person som har sett något men hur sannolikt var det då att det var MJ som låg i paketet...Bevisvärdet i tingsrätten skulle varit ringa eller noll....Sambandet mellan vittnesmålet o fynd blev först sannolikt efter fyndet av paketet....därför hamnade LJ:s uppgifter i slasken...
LJ är ett motsträvigt vittne, han har ingen önskan att delge sin observation till rätten...
Han vittnar bara under särskilda förhållanden i rätten m.m.
Det är hans fru som kontaktar polisen ang vad han sett...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in