2014-01-20, 18:54
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Vart bytte du då? Hos en känd och stor glasmästare så verkar det kosta upp mot 5-6000kr.

Jag prutade ner den från 8.500kr till 7.000kr, och där var väl framrutan lite inräknat. Dock så visste jag inte att det skulle bli så dyrt som uppemot 5-6000kr om man inte hade försäkring.
Tänkte inte på att jag kunde frågat om vad han hade för försäkring och om han skulle vilja byta den.
Kanske ringer imorgon som du sa, och säger att jag sagt fel och att jag menade halvförsäkring.

Hoppas inte att det var en tabbe av mig idag och ringa och fråga om trafikförsäkringen täckte min framruta. Tror ni försäkringsbolaget sparar mitt samtal och noterar att jag har ringt och frågat?
Med de premisserna så skulle jag INTE ändra försäkringen o sedan byta ruta. Inspelat är det inte. Men nog finns det en anteckning o den kommer du känna av efter bytet av ruta. Du gör nog säkrast i att betala vad det kostar via skroten.
Citera
2014-01-21, 01:11
Medlem
du har antagligen ångerrätt på försäkringen iallafall 1 vecka, har för mig att jag hade två senast jag tecknade försäkring på min bil. Säg upp den isåfall och kör på ett annat bolag med halvförsäkring då.
Citera
2014-01-21, 02:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Byt rutan själv, både enkelt och billigt.

Så här gör du: http://bmwe32.masscom.net/sean750/windshield/windshieldreplacement.htm

Här finns rutan: http://www.blocket.se/goteborg/Bilruta_framruta_framrutor_vindruta_47579138.htm?c a=15&w=3 Finns fler säljare.

Att köra med en spricka i rutan är inte farligt. Rengör den med sprit och fyll en tunn sträng med superlim så slipper det komma in smuts viket är orsaken till att rutor spricker efter ett stenskott. Många skulle rädda sina rutor om de direkt satte en tejpbit över stenskottet och sedan förseglade den lilla kratern. Förutom superlim finns det lagningssatser att köpa men det är i princip samma
Senast redigerad av carlpetersen73 2014-01-21 kl. 02:27. Anledning: mer info
Citera
2014-01-21, 09:47
Medlem
Citat:
Vart bytte du då? Hos en känd och stor glasmästare så verkar det kosta upp mot 5-6000kr.

Nog hos en firma som byter rutor. Rutan kostade drygt 1000 kr och en timmes jobb på det.
Citera
2014-01-21, 12:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Nog hos en firma som byter rutor. Rutan kostade drygt 1000 kr och en timmes jobb på det.
Låter snabbt och billigt, var knappast nån ny ruta och antagligen inte limmad heller. Bara limmet går ju på några hundringar.
Bara självrisken för att byta ruta brukar ju ligga på 2-3000:- om man gör det hos glasmästaren och utnyttjar delkaskoförsäkringen.
Citera
2014-01-21, 15:48
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen

Låter väldigt otroligt, var det svart eller på företaget?

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Låter snabbt och billigt, var knappast nån ny ruta och antagligen inte limmad heller. Bara limmet går ju på några hundringar.
Bara självrisken för att byta ruta brukar ju ligga på 2-3000:- om man gör det hos glasmästaren och utnyttjar delkaskoförsäkringen.

Nja, självrisken brukar ligga på ca 1300-1800kr för vindrutan.

Ringde försäkringsbolaget, men man var definitivt tvungen att visa upp bilen för att få halvförsäkring.
Hur byter jag nu vindrutan så billigt som möjligt utan försäkringsbolaget? Någon kanske känner någon i Göteborgsområdet som gör bytet för någon tusenlapp om man har med en begagnad ruta?
Citera
2014-01-21, 16:01
Medlem
provocative77s avatar
Citat:

Ringde försäkringsbolaget, men man var definitivt tvungen att visa upp bilen för att få halvförsäkring.
Hur byter jag nu vindrutan så billigt som möjligt utan försäkringsbolaget? Någon kanske känner någon i Göteborgsområdet som gör bytet för någon tusenlapp om man har med en begagnad ruta?
Ska du betala själv så kör med rutan till besiktningen klagar. Kan mkt väl gå igenom om den inte stör.
Citera
2014-01-21, 16:17
Moderator
Citat:

Från 1500:- och uppåt kan man säga. Flest bolag har 35% av kostnaden och för moderna bilar med regnsensor mm så kan bytet gå på 6-7000:- och mer ändå.
Finns ett par bolag med 1500:- självrisk och har du ett av dem så grattis till billiga rutbyten.
Citera
2014-01-21, 16:59
Medlem
Omtanksams avatar
Visa upp bilen för att få teckna en halvförsökring?, det har jag aldrig behövt de decennierna jag haft bil. Har du försäkringsbedrägerier sedan tidigare i bagaget eller?
Citera
2014-01-21, 18:19
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ska du betala själv så kör med rutan till besiktningen klagar. Kan mkt väl gå igenom om den inte stör.

Nä, den stör inte synfältet, men anledningen är att jag är skiträdd att den ska spricka helt snart. Sprickan går över hela rutan och har ca 10 cm marginal till kanterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Från 1500:- och uppåt kan man säga. Flest bolag har 35% av kostnaden och för moderna bilar med regnsensor mm så kan bytet gå på 6-7000:- och mer ändå.
Finns ett par bolag med 1500:- självrisk och har du ett av dem så grattis till billiga rutbyten.

När jag googlat runt så fick jag uppfattningen om att det låg på ca 1300-1800kr, men det är säkert som du säger att det kan variera beroende på många faktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av Omtanksam
Visa upp bilen för att få teckna en halvförsökring?, det har jag aldrig behövt de decennierna jag haft bil. Har du försäkringsbedrägerier sedan tidigare i bagaget eller?

Nä, har verkligen inget otalt med försäkringsbolaget. Har varit med om det förut när man uppgraderat från trafik till halvförsäkring. Det klart, om du har något halvkänt försäkringsbolag och bor mitt ute i Norrland kanske det inte är så aktuellt att åka och visa upp bilen, men nu har jag ett väldigt känt bolag och bor i storstaden.
Citera
2014-01-21, 19:43
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Nä, har verkligen inget otalt med försäkringsbolaget. Har varit med om det förut när man uppgraderat från trafik till halvförsäkring. Det klart, om du har något halvkänt försäkringsbolag och bor mitt ute i Norrland kanske det inte är så aktuellt att åka och visa upp bilen, men nu har jag ett väldigt känt bolag och bor i storstaden.
Har haft de flesta bolag som finns och funnits. Och bor i så mycket storstad man kan göra i lilla Sverige. Försäkringsvärderingar av entusiastbilar är däremot vanligare.
Citera
2014-01-21, 22:38
Medlem
När jag fick en 2'a på besiktningen förut så fick jag rutan bytt på försäkring och betalade endast 1300:- i självrisk trots endast trafikförsäkring

Hade då och har nu Trygg hansa som bolag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in