2014-01-20, 10:53
Medlem
Konservatics avatar
Jag bryr mig egentligen om q har lyckats påverka vittnet, däremot stör vittnets alla inlägg här mig.
Hennes seriositet sjunker drastiskt i mina ögon
Citera
2014-01-20, 11:10
Medlem
SweetPoison1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Fortsätter rättegången i dag?

Rättegången fortsätter imorron och på onsdag, sedan är det två reservdagar (torsdag och fredag)tiden är nog samma som förut kl:09.15
Citera
2014-01-20, 11:20
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetPoison1
Rättegången fortsätter imorron och på onsdag, sedan är det två reservdagar (torsdag och fredag)tiden är nog samma som förut kl:09.15

det är väl bara fredag som är reservdag?
Citera
2014-01-20, 13:08
Medlem
SweetPoison1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
det är väl bara fredag som är reservdag?

Hovrätten för Västra Sverige

Uppmärksammat mål

Tisdagen den 17 december 2013

Preliminära dagar för huvudförhandling är:
Januari 9,10,15,16,17,21,22 (reserv),23,24(reserv)
Förhandlingen äger rum i hovrätten i sal som meddelas senare. Förhandlingen börjar kl.09,15 varje dag
Citera
2014-01-20, 13:12
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Uppmärksammat mål

Förhandlingen äger rum i hovrätten i sal som meddelas senare. Förhandlingen börjar kl.09,15 varje dag

Har du skrivit/copied korrekt så tolkar jag det som att det är Onsdag 22 och Fredag 24 som är reserv...
Citera
2014-01-20, 13:27
Bannlyst
Citat:

Uppmärksammat mål

Om jag begriper det rätt ligger de väl bra på det i tid. Då innebär det att torsdag är domedagen för FS. Blir det rättspsykiatrisk undersökning och fortsatt häktning kommer det dröja länge innan han delar en holk med polarna på Flashback.
Citera
2014-01-20, 13:49
Medlem
Om någon mer än jag tycker att bloggaren från rättegången gjort ett utmärkt jobb med rapporteringen kan ni väl gå in och läsa det här på www.rättegång.se/spekerod

1000 personer som följde rapporteringen - 200 kr i donationer

Kanske finns det fortfarande en möjlighet att hen kan ändra sig och rapportera från återstående dagar.
Citera
2014-01-20, 16:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Jag bryr mig egentligen om q har lyckats påverka vittnet, däremot stör vittnets alla inlägg här mig.
Hennes seriositet sjunker drastiskt i mina ögon

Hon har sagt tillräckligt med andra ord. Det är ingen person man anser tala sanning.
Jag har väldigt svårt att tro att domstolen tar detta vittne på allvar.
Citera
2014-01-20, 18:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen har läst FB så åklagaren borde ha vetat årtalet.

Vilka förbud finns det för att manipulera vittnet, enligt lag? Är flashbackarens trix tillåtet? Hade det varit tillåtet för mig att manipulera vittnet att lämna osanna uppgifter om kvinnan i bilen?
Flashbackarens trix handlar inte om att förmå vittnet att säga något som inte är sant, utan bara om att lura vittnet att förekomma i sådana sammanhang att dess trovärdighet inför sjunker. Det är fullt lagligt.

Att däremot manipulera ett vittne till att lämna osanna uppgifter är anstiftan till mened.
Citera
2014-01-20, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hon har sagt tillräckligt med andra ord. Det är ingen person man anser tala sanning.
Jag har väldigt svårt att tro att domstolen tar detta vittne på allvar.

Jag läser sällan, eller ?aldrig?, domar där man dömer ut vittnen, än mindre för att de har pratat med andra, media, sociala media om saken.

Vittnen ser och hör det vittnen ser och hör. Domstolen värderar sedan dess relevans för skuldfrågan.

KHs utsaga i domstolen ger stöd åt möjligheten att MJ levde den 28e, det är bara att acceptera.
Citera
2014-01-21, 08:23
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag läser sällan, eller ?aldrig?, domar där man dömer ut vittnen, än mindre för att de har pratat med andra, media, sociala media om saken.

Vittnen ser och hör det vittnen ser och hör. Domstolen värderar sedan dess relevans för skuldfrågan.

KHs utsaga i domstolen ger stöd åt möjligheten att MJ levde den 28e, det är bara att acceptera.
För mig ser inte KH:s vittnesmål ut som det för hon säger:

Å: foto på marinas bil visas. Det är tonade rutor på den här bilen.

KH. ja

Å: känns bilen bekant?

KH: vet inte, det har gått för lång tid, det kan ha varit en annan bil.

Å: och någon annan som körde vårdslöst?

KH ja

Å: du har ju sett bilder på Marina i pressen, var det hon som körde?

KH: jag vet inte. Jag har aldrig sett henne förut. Det kan ha varit hon men det kan ha varit någon annan också.

Förhöret avslutas.
Hon verkar inte säker på något alls enligt mig...
Citera
2014-01-21, 09:18
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden

Enligt polis och åklagare är det ett problem att innehåll från utredningar läcker på offentliga forum under utredningstiden, vilket gör att de får vara försiktiga med att känsligt innehåll inte läcker ut.

Men visst har det vart diskussioner tidigare från inblandade i mål, som t.ex "arbogamamman" som presenterade sig här i Fb och ville veta vad som diskuterades. På rättegång och i förhör sa hon att hon inte sett någon bild på CS men skulle peka ut henne på rättegång, trots att många hade just CS som avantar och även länkade sidor på bilder av CS.

Att internet gjort det möjligt att sprida länkar och diskutera fall får myndigheter stå ut med eftersom de inte riktigt hängt med i utvecklingen. Och det är naivt att tro att inblandade såsom vittnen/målsäganden inte är inne och läser/diskuterar mitt under pågående utredning eller rättegång.
Så här ser det ut när internet gjort det möjligt att alla som vill kan ta del av offentlig material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in