2014-01-20, 18:52
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
En kidnappning har alltid ett syfte. Utpressning i någon form är ett sådant syfte.
Kidnappning för att "skrämmas" är ovanligt korkat och således sällsynt då polisens uppklaringsstatistik vid sådana brott är närmast 100-procentig.
Om MA fanns i Tällberg vid 14-tiden, som ett vittne påstår, och bara ett par timmar senare dyka upp vid Gauffins stuga, blir det knepigt med kidnappningsteorin.
Dessutom har kidnappningsteorin begravts och ansetts som ett "hitte-på" även rättsligt
Med andra ord kan vi stryka kidnappningshistorien!

Däremot vet vi att MA inte kom till Norr Bertilsbo med eget fordon!

Det finns inga starkt trafikerade vägar i Tällberg. Däremot finns det en tågstation där. Tällberg med sin ringa befolkning och trafik skulle kunna vara en presumtiv mötesplats. Bättre än Rättvik som ligger närmare till hands, för där cirkulerar det mer människor. Tällberg är intressant om man tänker sig en undanskymd plats med få vittnen. En mötesplats helt enkelt. En plats där MA kan bli hämtad av någon som skjutsat honom till Norr Bertilsbo, eller närheten, där LC återfanns.

Att just MA skulle återfinnas i anslutning till LC döda kvarleva, styrker tanken att MA har med LCs död att göra. Det finns ingen alternativ förklaring som har minsta bärighet, till LCs död.

Polisen, rättsväsendet, anhöriga till LC och allmänheten vet vem som är skyldig.

Dessvärre höll det inte i domstolen. Målet föll på att det inte gick att avgöra dödsorsaken.
Mats har garanterat aldrig varit i Tällberg, inte den dagen i varje fall. Jag sammanställde tidigare i tråden den tekniska bevisningen på plats som i princip omöjliggör att det kan ha varit Mats i Tällberg:
(FB) Den blivande bruden är försvunnen. Linda Chen-fallet
Citera
2014-01-21, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Linda kanske hade ett överskott på sin bankbok efter förra lghts försäljningen. Ett par hundra tusen, eller mer än så, är väl inte helt orimligt.

Men lgh Linda bodde i var väll också en insatslgh? Då borde den tidigare lägenhetens vinst ha stoppats in som insats.
Linda lösta väll ut sin fd pojkvän å kanske med en viss vinst åt honom, så var den lgh inte betald så blev det ju inte så mkt i ren vinst kvar efter att banken tagit sitt. Var det inte nåt mellan 50-80.000 i vinst? Minns inte riktigt men nåt sånt var det väll....?

Jag är bara ute å raggar lite i blindo, letar efter små ev korn. Jag har en tanke i bakhuvudet...
Får försöka leta tillbaks i tråden å se, Lindas ekonomi har ju dryftats.
Är ju svårt att få en klar bild av Lindas ekonomi, men vinsten på lgh nämndes väll el om det var spekulationer om hur mkt det vart i vinst....?
LurGåsen påstod ju att det var ett flertal lgh affärer å massor i vinst.
Men jag vill minnas att det vart en rätt blygsam vinst på den lgh som Linda hade med Vincent, han hette väll så?
Å inte fick väll Linda några pengar då hon separerade från Peter..?!
Citera
2014-01-21, 05:30
Medlem
Grandiosos avatar
Från förhör med Mats

F: Nu är det ju så att som vi nämnt tidigare så anträffades ju datorn uppe i ditt föräldrahem
och där finns ju de här sakerna också tillsammans med datorn.
H: Mm.
F: Kan du ha någon rimlig förklaring till det?
H: Nej, det kan jag inte. Någon rimlig förklaring har jag svårt att komma på.

F: Har du kommit på någon orimlig förklaring då?

Ja, just något annat än orimliga förklaringar stod knappast att skåda medan lille Mats Alm
var i rampljuset och ett muntert samtalsämne på kafferasterna ute på landets arbetsplatser.
Man kan rentav utse den skogsbajsande hälsingelänningen till en mästare i konsten
att uppfinna såna slags förklaringar.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-21 kl. 05:43.
Citera
2014-01-21, 05:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Från förhör med Mats

F: Nu är det ju så att som vi nämnt tidigare så anträffades ju datorn uppe i ditt föräldrahem
och där finns ju de här sakerna också tillsammans med datorn.
F: Kan du ha någon rimlig förklaring till det?
H: Nej, det kan jag inte. Någon rimlig förklaring har jag svårt att komma på.

F: Har du kommit på någon orimlig förklaring då?

Ur ditt återgivna förhör...

Citat:
F1: Vad tror du en tingsrätt kommer och tänka om det här?
H: Ja, ingen aning. Dom kommer säkert och fälla mig lika som ni har gjort för länge sen. Det har jag räknat med för länge sen i alla fall så jag har ingen aning.

Mats Alm blev väldigt förvånad när TR sa att han kunde gå hem efter rättegången, så nog var han övertygad om att han skulle bli fälld.
Citera
2014-01-21, 06:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ur ditt återgivna förhör...

Mats Alm blev väldigt förvånad när TR sa att han kunde gå hem efter rättegången, så nog var han övertygad om att han skulle bli fälld.
Säkert. Ur samma förhör:

F: Det är väl ungefär den story som du har lagt för oss. Är den rätt återgiven?
H: ( suck) Ja, det är frågan, jag tror det. Öh, jag kommer inte ihåg allting du sa men, ja, det
lät väl ungefär som att, det är så jag kommer ihåg det, ja. Förutom dom här, det här med att
jag skulle ha varit i Stockholm och fotograferat för det har jag inget minne av.

Här ovan känns det som att han själv tillfullo något ögonblick inser hur jävla tokiga, osannolika
hans historier har framstått som och att han närmast är böjd åt att ge "slaget förlorat".
Man kan ana hur uppgivenheten griper tag i honom. Hur modstulen han blir i stunden
under all pressen och vid insikten om hur bråddjupt kritiska förhörsledarna ställer sig till
hans mödor att foga någon trovärdighet till sagorna han sprider omkring sig i sin vägran
att vidkännas sin skuld till Linda Chens tragiska, meningslösa död.

Man på något sätt får den här märkliga människan fäste för fullt i sina lögner igen och
viker inte ner sig till ett läge där ett erkännande skulle kunna te sig möjligt.
Han förstår att ingen tror ett endaste ögonblick på honom varken nu eller senare i rätten
men han bestämmer sig för att fullfölja det han påbörjat hur väldans motigt det
än kommer att bli för honom.
Han har en gång vandrat in i lögnernas landskap då han valde att göra det han gjorde
och där ämnar han sega sig kvar till varje pris.

Han klarade sig nästan undan helt mirakulöst nog; bara griftefridsbrottet fick han
betala en tid i ofrihet för. Själva det stora brottet i sammanhanget, mordet på kvinnan
som han skulle ingått giftermål med, återstår att sona för honom och kanske det aldrig
blir nödvändigt ty hur ska man kunna binda honom vid detta så här långt efteråt?
Dödsorsaken förblir höljd i förödande dunkel och därmed finns just ingenting som bekant
som skulle kunna förändra läget radikalt med avseende på en slutlig lösning av ärendet.

Mats fick betala ett högt pris ändå för att han vägrade släppa taget om sina grymt
orimliga förklaringar och höll skulden trotsigt ifrån sig - en evig misstro och ovilja
hos folk i gemen.
Citera
2014-01-21, 09:08
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Mats fick betala ett högt pris ändå för att han vägrade släppa taget om sina grymt
orimliga förklaringar och höll skulden trotsigt ifrån sig - en evig misstro och ovilja
hos folk i gemen.

ja, på sätt och vis går örsnibbspillaren runt i ett evigt straff. inga trevliga promenader på stan utan att folk spottar bakom hans rygg, inga arbetsplatser där han kan sitta i fikarummet som en i gänget, inga förhållanden som håller, ingen vänskap, ingenting. och hans föräldrar tvingas isolera sig i sitt fåniga hus i lottefors.

det är nog det enda som är rättvist i den här tragiska historien.
Citera
2014-01-21, 09:48
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ja, på sätt och vis går örsnibbspillaren runt i ett evigt straff. inga trevliga promenader på stan utan att folk spottar bakom hans rygg, inga arbetsplatser där han kan sitta i fikarummet som en i gänget, inga förhållanden som håller, ingen vänskap, ingenting. och hans föräldrar tvingas isolera sig i sitt fåniga hus i lottefors.

det är nog det enda som är rättvist i den här tragiska historien.

Håller med dig!

På ett sätt är det ett värre straff än säg de 6-7 år effektiv tid han skulle ha fått om han dragit ihop en hyfsad trovärdig historia om att hon dödades i stundens hetta och domstolen skulle ha klassat det som dråp.

På ett annat sätt hjälper det inte ett dugg att Mats kommer vara en social paria i resten av sitt liv - och att detta kan ses som ett rättmätigt straff.

Det finns något förlösande i ett erkännande och i en fällande dom, som hjälper omgivningen att gå vidare. Med tanke på engagemanget i den här tråden är det tydligt Lindas död fullkomligen skriker efter att få ett sådant avslut - och då består tråden näst intill av personer som aldrig hade träffat Linda. Det säger en hel del om vilka känslor hennes död har väckt. Vad ett erkännande och ett rättmätigt straff skulle betyda för hennes anhöriga har Klarsyn vittnat om på ett uppriktigt och hjärtskärande sätt.

Vi är nog många som delar hennes vädjanden till Mats att ta sitt ansvar.
Citera
2014-01-21, 12:57
Medlem
Docklands avatar
Länge sedan jag var inne i denna tråden och nosade.

MA sade vid något tillfälle han skulle skriva en bok om detta.
Vet någon hur det går för honom med skrivandet? Det är märkligt tyst från en man som är oskyldigt uthängd som mördare.
Citera
2014-01-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvk
Men lgh Linda bodde i var väll också en insatslgh? Då borde den tidigare lägenhetens vinst ha stoppats in som insats.
Linda lösta väll ut sin fd pojkvän å kanske med en viss vinst åt honom, så var den lgh inte betald så blev det ju inte så mkt i ren vinst kvar efter att banken tagit sitt. Var det inte nåt mellan 50-80.000 i vinst? Minns inte riktigt men nåt sånt var det väll....?

Jag är bara ute å raggar lite i blindo, letar efter små ev korn. Jag har en tanke i bakhuvudet...
Får försöka leta tillbaks i tråden å se, Lindas ekonomi har ju dryftats.
Är ju svårt att få en klar bild av Lindas ekonomi, men vinsten på lgh nämndes väll el om det var spekulationer om hur mkt det vart i vinst....?
LurGåsen påstod ju att det var ett flertal lgh affärer å massor i vinst.
Men jag vill minnas att det vart en rätt blygsam vinst på den lgh som Linda hade med Vincent, han hette väll så?
Å inte fick väll Linda några pengar då hon separerade från Peter..?!

Det är ren spekulation från min sida att LC kunde ha pengar kvar från tidigare lghts affär. Det är inget jag vet.
Citera
2014-01-22, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Mats har garanterat aldrig varit i Tällberg, inte den dagen i varje fall. Jag sammanställde tidigare i tråden den tekniska bevisningen på plats som i princip omöjliggör att det kan ha varit Mats i Tällberg:
(FB) Den blivande bruden är försvunnen. Linda Chen-fallet
Det fanns också en annan seriös skicklig skribent på det här forumet som uttalade "kedjan är bruten" när det här med MA i Tällberg kom upp till debatt.
Citera
2014-01-22, 04:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det fanns också en annan seriös skicklig skribent på det här forumet som uttalade "kedjan är bruten" när det här med MA i Tällberg kom upp till debatt.
Vilken skulle den andre "seriöse, skicklige skribenten" kunna vara menar du?
Vore intressant att få vetskap om.
Citera
2014-01-22, 04:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Vilken skulle den andre "seriöse, skicklige skribenten" kunna vara menar du?
Vore intressant att få vetskap om.

Och vem är den första "seriöse, skicklige skribenten"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in