2014-01-14, 13:16
Medlem
Har gått och köpt ett primus omni fuel kök och undrar var jag kan köpa kemisk ren bensin? Tror ni en välsorterad Statoil eller okq8 kanske funka?
Citera
2014-01-14, 13:21
Medlem
Har för mig att det ska finnas på Statoil (Heptan alltså)

Annars så har du några bra tips här på alternativa bränslen http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64004
Citera
2014-01-15, 13:12
Medlem
Kemiskt ren bensin finns ju annars på valfri mataffär, vid sminkavdelningen ungefär.
Ett MF-kök borde gå bra att köra på Alkylatbensin. KR-bensin brukar kosta 30 kr för 1,5 dl och Alkylat 125 för fem litersdunk.
Citera
2014-01-17, 22:53
Medlem
min statoil hade faktiskt inte heptan, så det fick bli alkylatbensin och efter rekommendation från utsidan tråden så köpte ja såklart för 4taktare.

Test körde köket igår och är såklart lite nytt och meckigare än att använda gas När slutar flaskan vara trycksatt? Jag menar processen är följande :

1. Pumpa upp tryck
2. Öppna kranen på flaskan
3. Låt spruta ut lite bränsle i brännaren --> stäng
4. Förvärm
5. öppna bränslekranen fullt
6. laga mat

7. Vänd på bränsle flaskan till OFF.
8. Stäng av alla kranar.

Om jag nu öppnar korken på bränsleflaskan är det då tryck i den?
Citera
2014-01-18, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EchoAlfa
min statoil hade faktiskt inte heptan, så det fick bli alkylatbensin och efter rekommendation från utsidan tråden så köpte ja såklart för 4taktare.

Test körde köket igår och är såklart lite nytt och meckigare än att använda gas När slutar flaskan vara trycksatt? Jag menar processen är följande :

1. Pumpa upp tryck
2. Öppna kranen på flaskan
3. Låt spruta ut lite bränsle i brännaren --> stäng
4. Förvärm
5. öppna bränslekranen fullt
6. laga mat

7. Vänd på bränsle flaskan till OFF.
8. Stäng av alla kranar.

Om jag nu öppnar korken på bränsleflaskan är det då tryck i den?

7a lågan slocknar hör du inget väsande så är trycket väck.
Citera
2014-01-18, 16:55
Medlem
NU kanske jag är helt ute och cycklar me är det inte en sådan brännare som du kan köra allting med?? både disel bensin t röd etc??
Citera
2014-01-18, 17:26
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2014-01-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
NU kanske jag är helt ute och cycklar me är det inte en sådan brännare som du kan köra allting med?? både disel bensin t röd etc??

Om det är en sådan så är det bara att byta munstycke (mässingplupp med hål) för att växla mellan exempelvis bensin och diesel.
Citera
2014-01-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Om det är en sådan så är det bara att byta munstycke (mässingplupp med hål) för att växla mellan exempelvis bensin och diesel.

Ska lätt införskaffa mig en sådan , kostar nog en del men klart det bästa alternativet i mina ögon !! Du vet möjligtvis inte vad dom heter?
Citera
2014-01-18, 21:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Ska lätt införskaffa mig en sådan , kostar nog en del men klart det bästa alternativet i mina ögon !! Du vet möjligtvis inte vad dom heter?

Gissningsvis munstycke eller diffusor om dom vill göra livet komplicerat.

Men mässingsplupp fungerar säkert bra som förklaring.
Citera
2014-01-19, 18:41
Medlem
Köken kallas Multifuel kök om det var det du menade? I kitet "Primus servicekit" tror jag det ingår fler nipplar. Det gick jätte bra att använda köket! Dock så upplevde jag att det tog ett tag från det att jag vände på flaskan tills dess att lågan slocknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in