Citat:
Ursprungligen postat av
popeondope
Om du säger det är 5 km när du ger instruktioner menar du 5000 meter eller menar du 4-6 km? Använder du fot, alnar och famnar när du ger oprecisa längder? Använder du gram när du väger i ett lab och pund när du pratar mer generellt om vikter? Självklart inser jag att 30 mililiter i ett recept inte är 30.00 mililiter utan snarare 20-40 mililiter
Okey, du har en poäng.
Men samtidigt känns det något tungt att skriva "ungefär 15 milliliter" i stället för det vedertagna "1 msk". Att använda tsk är att implicit säga "ungefär 5ml men smaka dig fram".
För oss som kan laga mat är det inget problem att det står "1 tsk" eller "1 gul lök".
Vi vet och förstår att det handlar om ungefärliga mått.
För övrigt har jag just nu en jättegod "coq au vin" som puttrar på spisen.
Och jag har inte använt ett enda mått, vare sig matskedar eller millilitermått. Jag har haft i ingredienser i mängder som kan mätas med "en nypa", "några vrid på kvarnen", "tre", "en skvätt", "en stor skvätt", "några klyftor", "en påse" och "delar av en burk".
Det absolut svåraste med att laga en "coq au vin" är inte att veta hur mycket timjan man ska ha i utan att avgöra hur mycket vin som ska i grytan respektive kocken.