2014-01-18, 18:27
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Jag har SI enheter på min måttsats, 1 ml, 5 ml, 15 ml, 5 cl, 1 dl. Det hade jag när jag bodde hos exet och hos föräldrarna också. Det är bara att recepten kallar 1 ml för kryddmått, 5 ml för tesked och 15 för matsked. Dock kallas resten av måtten för sina riktiga namn.
Så jäkla svårt är det väl inte?

Matsked(15ml)>tesked(5ml)>kryddmått(1ml).

Där har du dina tre mått. Hör väl snarare till allmänbildning att kunna detta.
Citera
2014-01-18, 18:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Om du säger det är 5 km när du ger instruktioner menar du 5000 meter eller menar du 4-6 km? Använder du fot, alnar och famnar när du ger oprecisa längder? Använder du gram när du väger i ett lab och pund när du pratar mer generellt om vikter? Självklart inser jag att 30 mililiter i ett recept inte är 30.00 mililiter utan snarare 20-40 mililiter

Okey, du har en poäng.
Men samtidigt känns det något tungt att skriva "ungefär 15 milliliter" i stället för det vedertagna "1 msk". Att använda tsk är att implicit säga "ungefär 5ml men smaka dig fram".

För oss som kan laga mat är det inget problem att det står "1 tsk" eller "1 gul lök".
Vi vet och förstår att det handlar om ungefärliga mått.

För övrigt har jag just nu en jättegod "coq au vin" som puttrar på spisen.
Och jag har inte använt ett enda mått, vare sig matskedar eller millilitermått. Jag har haft i ingredienser i mängder som kan mätas med "en nypa", "några vrid på kvarnen", "tre", "en skvätt", "en stor skvätt", "några klyftor", "en påse" och "delar av en burk".

Det absolut svåraste med att laga en "coq au vin" är inte att veta hur mycket timjan man ska ha i utan att avgöra hur mycket vin som ska i grytan respektive kocken.
Citera
2014-01-18, 18:56
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Stegen tycker jag också är bra. Dock så finns det ingen mening att döpa 15 mililiter till matsked och sedan referera till 60 ml som 4 matskedar. Det är som att kalla 120 cm för 4 linjaler.

Säg att du står och lagar mat med någon och du vill att personen ska ge dig måttet för 1 milliliter. Säger du då "ge mig 1-millilitersmåttet" eller tycker du inte att det är så mycket enklare att säga "ge mig kryddmåttet"?

Något som hade varit mer logiskt var om vi angav allting i gram, men då hade alla behövt en kemivåg med fungerande batteri. Herregud, då hade vi sett mängder med trådar här på fb från nyutflyttade curlade ungdomar som inte gillar det heller.
Citera
2014-01-18, 19:14
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Säg att du står och lagar mat med någon och du vill att personen ska ge dig måttet för 1 milliliter. Säger du då "ge mig 1-millilitersmåttet" eller tycker du inte att det är så mycket enklare att säga "ge mig kryddmåttet"?

Något som hade varit mer logiskt var om vi angav allting i gram, men då hade alla behövt en kemivåg med fungerande batteri. Herregud, då hade vi sett mängder med trådar här på fb från nyutflyttade curlade ungdomar som inte gillar det heller.
Så har vi alltid gjort hemma hos mig. Alla mått har mililiter skrivet på sig och jag har aldrig hört mina föräldrar använda något annat. Jag fick med mig några recept av morsan när jag flyttade som hon skrev ner och de var endast mililiter och gram. Att någon kallade mililiter måttet för kryddmått lärde jag mig först nyligen när jag läste på internet. Det känns onödigt att ha smeknamn på måttenheter.

De gamla måttenheterna skulle ju vara bortfasade på 1880-talet men de ser jag inte speciellt ofta om det inte är någon amerikansk produkt. Jag har aldrig tex hört någon ge en längd i alnar.
Citera
2014-01-18, 19:25
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Stegen tycker jag också är bra. Dock så finns det ingen mening att döpa 15 mililiter till matsked och sedan referera till 60 ml som 4 matskedar. Det är som att kalla 120 cm för 4 linjaler.
Det är väl ett lika bra ord som vilket annat som helst... Och en matsked, en sådan som man äter med alltså, rymmer ca 15 ml. Vad tror du kom först, användandet av matsked som måttangivelse eller 1 msk = 1 ml? Filosofera lite nu...
Citat:
Hade jag läst en naturvetenskaplig utbildning så hade jag säkert stört mig på detta. Jag läser matematik och filosofi så jag slipper oprecisa mått och liknande problem.
Ja, filosofi är ju så känt för oprecisa mått, välvald och otvetydig, konsekvent och enkel terminologi.
Citat:
Jag har aldrig tex hört någon ge en längd i alnar.
Har du aldrig hört om en 2 tum 4 eller en sextumsspik? (Numera används metersystemet även här, men namnen lever kvar.)
Senast redigerad av sp3tt 2014-01-18 kl. 19:27.
Citera
2014-01-18, 20:16
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Så har vi alltid gjort hemma hos mig. Alla mått har mililiter skrivet på sig och jag har aldrig hört mina föräldrar använda något annat. Jag fick med mig några recept av morsan när jag flyttade som hon skrev ner och de var endast mililiter och gram. Att någon kallade mililiter måttet för kryddmått lärde jag mig först nyligen när jag läste på internet. Det känns onödigt att ha smeknamn på måttenheter.

Det är ju förståeligt om du vuxit upp utan måttorden, även om det känns väldigt konstigt att du aldrig stött på det här tidigare, inte ens i skolan. Fråga dina föräldrar om de reflekterat över saken och varför de konsekvent anger milliliter istället, för det är trots allt ganska ovanligt.

Hur som haver tror jag att det enklaste för dig är att bara acceptera att det är så här för de allra flesta recept är trots allt skrivna på det sättet. De få gånger man stöter på ett recept med enbart milliliter är inget problem för de flesta heller, men det finns ju såklart dem som inte vet hur mycket en matsked är och det är ju också ett problem.
Citera
2014-01-18, 20:38
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Det är ju förståeligt om du vuxit upp utan måttorden, även om det känns väldigt konstigt att du aldrig stött på det här tidigare, inte ens i skolan. Fråga dina föräldrar om de reflekterat över saken och varför de konsekvent anger milliliter istället, för det är trots allt ganska ovanligt.

Hur som haver tror jag att det enklaste för dig är att bara acceptera att det är så här för de allra flesta recept är trots allt skrivna på det sättet. De få gånger man stöter på ett recept med enbart milliliter är inget problem för de flesta heller, men det finns ju såklart dem som inte vet hur mycket en matsked är och det är ju också ett problem.
Jag gick i en engelskspråkig friskola. Vår hemkunskaps lärare var Australiensiska och använde bara mililiter. Jag googlade nyss och i Australien använder mililiter samt andra måttenheter än i Sverige (tablespoon = 20 ml). Så nej jag såg aldrig dessa mått i Sverige. De använder troligtvis de mått som anges på själva måttet. Våra mått står det 15 ml på så det fick heta 15 ml måttet. Det kanske är för att morsan doktorerade under min barndom och tilbringade största tiden av dygnet i ett labb.

Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Ja, filosofi är ju så känt för oprecisa mått, välvald och otvetydig, konsekvent och enkel terminologi.
Det beror på vilken gren, logik, kunskapsterori och liknande är ganska formel och exakt. Sen kan jag hålla med om att det finns väldigt flummiga områden.
Citera
2014-01-18, 20:54
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Jag gick i en engelskspråkig friskola. Vår hemkunskaps lärare var Australiensiska och använde bara mililiter. Jag googlade nyss och i Australien använder mililiter samt andra måttenheter än i Sverige (tablespoon = 20 ml). Så nej jag såg aldrig dessa mått i Sverige. De använder troligtvis de mått som anges på själva måttet. Våra mått står det 15 ml på så det fick heta 15 ml måttet. Det kanske är för att morsan doktorerade under min barndom och tilbringade största tiden av dygnet i ett labb.

Aha, jaha, det förklarar ju saken. Kunde du inte kläckt ur dig det lite tidigare så hade det inte varit ett så stort mysterium Ja, i Australien är en tablespoon, som enda land i världen, 20 milliliter och inte 15 som här, där kan vi prata ologiskt. Men du ska ha ett stort välkommen till det svenska samhället då...
Citera
2014-01-19, 01:43
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Aha, jaha, det förklarar ju saken. Kunde du inte kläckt ur dig det lite tidigare så hade det inte varit ett så stort mysterium Ja, i Australien är en tablespoon, som enda land i världen, 20 milliliter och inte 15 som här, där kan vi prata ologiskt. Men du ska ha ett stort välkommen till det svenska samhället då...
I Sverige förbjöds alla enheter förutom det metriska systemet 1888 så jag är mest svensk av alla Jag är född och uppvuxen i Sverige och har alltid använt endast mililiter. Det är knappast som att jag kommer gå tillbaka och använda medeltida enheter. Det tar tid för ett samhälle och konvertera och enligt internet verkar det som många människor efter 140 år fortfarande inte har konverterat i köket.

Folk har idag glömt bort vad en aln eller en famn är och om 100 år kommer ingen veta vad ett kryddmått är, det är nog knappast bara jag som kallar en mililiter för mililiter.
Citera
2014-01-19, 04:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Om du säger det är 5 km när du ger instruktioner menar du 5000 meter eller menar du 4-6 km? Använder du fot, alnar och famnar när du ger oprecisa längder? Använder du gram när du väger i ett lab och pund när du pratar mer generellt om vikter? Självklart inser jag att 30 mililiter i ett recept inte är 30.00 mililiter utan snarare 20-40 mililiter

Antalet lagerblad är väl det vanligaste sättet att ange mängden lagerblad. Citron bör anges i gram citronskal eller om man är slarvig mililiter citronskal.
Lagerblad finns i olika storlekar.

En sak till, när du rullar köttbullar så behöver de inte bli sfäriska.
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Skalet från en citron? Du menar Zest?
Jag menar skalet från en citron, inget annat.
Citera
2014-01-19, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lagerblad finns i olika storlekar.

En sak till, när du rullar köttbullar så behöver de inte bli sfäriska.

Jag menar skalet från en citron, inget annat.
Fast själva definitionen köttbullar syftar på en form som är till skillnad från biffar eller ćevapčići - runda i formen. Om strävan att forma runda bollar som stekes eller gräddas i ugn förkastas så handlar det inte längre om köttbullar .

~Paul~
Citera
2014-01-19, 10:02
Medlem
boppaloozs avatar
Om det nu är så att man hänger upp sig på kryddmått och matskedar, varför reagerar ingen på mått som liter, mil och hästkrafter ?

Om vi börjar med litern, så är det ingen SI-enhet heller, men det är inte många som kör till bensinmacken och tankar 0,05 kubikmeter bensin, möjligen då nån lastbilschaffis som häller i en kvarts kubikmeter diesel.

Mil är en underlig enhet också, den är lätt att förväxla med amerikanska eller engelska miles och skillnaden i avstånd är inte försumbar mellan dom enheterna. Jag tror bara det är i dom skandinaviska länderna som vi använder mil.

Hästkrafter är inte heller en SI-enhet, det ska vara kW, men det blir färre kW än hästkrafter när man ska skryta med hur stark bilmotorn är så det är roligare att använda hästkrafter tror jag.

När vi ändå är inne på bilar; bensinförbrukningen mäter vi i liter per mil, varför använder vi inte kvadratmillimeter i stället? För en normalbil får man väl räkna med ca 0.07 kvadratmillimeter.
I engelsktalande länder mäter man för övrigt förbrukningen som sträcka / förbrukad volym i stället, dvs man tycker det är mera intressant hur långt man kommer än hur mycket soppa det går åt.

För att återgå till huvudämnet så tror jag att det är ganska praktiskt att ha smeknamn på vissa standardmått som man använder ofta, trots att dom inte riktigt är SI-enheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in