Citat:
Nja måtten är bestämda efter SI enheter. Det känns väldigt onödigt att kallla en mililiter för kryddmått. Sverige konverterade till meter systemet på 1870 talet och folk använder tydligen fortfarande inte metersystemet helt ut i vardagen. Man skulle ju kunna kalla en deciliter för en kaffekopp men vad är vitsen med det?
Jag har börjat lära mig, tesked*5 = centiliter, matskedar ska multipliceras med 15.
Jag har börjat lära mig, tesked*5 = centiliter, matskedar ska multipliceras med 15.
Anledningen till att de inte slog igenom där vet jag faktiskt inte. Kanske berodde det på att dom som stod i köket på den tiden (kvinnorna) inte hade någon bildning och att det var svårt att förändra deras mått hemma i köket. Det fanns väl så att säga inte heller någon anledning, SI uppkom vad jag vet för att underlätta handel och få alla att följa en standard men hur man sen måttar när man bakar kaka är väl av mindre vikt (no pun intended).
Fast recept idag brukar ofta innehålla måttangivelser i gram eller med "normala enheter", speciellt recept avsedda att göra större portioner av. Så till viss mån börjar man ju överge det gamla systemet.
Citat:
5280 hade jag tänkt att skriva, och det var tydligen antal foot på en mil! Man kan komma ihåg det genom ramsan: "Five tomato. Five two eight oh. 5280 foot on a mile"