2014-01-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Nja måtten är bestämda efter SI enheter. Det känns väldigt onödigt att kallla en mililiter för kryddmått. Sverige konverterade till meter systemet på 1870 talet och folk använder tydligen fortfarande inte metersystemet helt ut i vardagen. Man skulle ju kunna kalla en deciliter för en kaffekopp men vad är vitsen med det?

Jag har börjat lära mig, tesked*5 = centiliter, matskedar ska multipliceras med 15.

Anledningen till att de inte slog igenom där vet jag faktiskt inte. Kanske berodde det på att dom som stod i köket på den tiden (kvinnorna) inte hade någon bildning och att det var svårt att förändra deras mått hemma i köket. Det fanns väl så att säga inte heller någon anledning, SI uppkom vad jag vet för att underlätta handel och få alla att följa en standard men hur man sen måttar när man bakar kaka är väl av mindre vikt (no pun intended).

Fast recept idag brukar ofta innehålla måttangivelser i gram eller med "normala enheter", speciellt recept avsedda att göra större portioner av. Så till viss mån börjar man ju överge det gamla systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Nänänä! Det går 12 inches på en foot, tre foot på en yard, 22 yards på en chain, 10 chains på en furlong och 8 furlongs på en mile! Så det så

5280 hade jag tänkt att skriva, och det var tydligen antal foot på en mil! Man kan komma ihåg det genom ramsan: "Five tomato. Five two eight oh. 5280 foot on a mile"
Citera
2014-01-17, 20:09
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
De riktiga namnen på de där måtten du har är kryddmått, tesked och matsked.
Att kalla 30 mililiter i ett recept för två matskedar är som att kalla 5 cm för två tum. Det görs i Burma, Liberia och USA men i resten av världen så trodde jag att sådana enheter endast användes för TV skärmar.
Citera
2014-01-17, 22:04
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ja men vi använde de riktiga namnen på enheterna inte bisarra namn. Jag är 187 cm lång inte 6 fötter och 2 tum lång.

Det låter väldigt konstigt i mina öron, vilken åldersgrupp tillhör du? Men för din egen psykiska hälsa är det nog bäst om inser att du är undantaget och släpper det här; resten av Sverige är normalt som kallar det för kryddmått osv. 95% av alla recept på varenda svensk stor sajt anger inte milliliter som måttenhet. Och så jävla svårt är det inte att lära sig att 1 ml är kryddmått, 5 är tsk och 15 är msk. Jisses, har du en dålig dag när du känner att du bara _måste_ klaga på nåt?

Sen om jag inte minns fel använde iaf jag mig av milliliter-mått omvandling i matematiken i grundskolan.
Citera
2014-01-17, 23:41
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Nänänä! Det går 12 inches på en foot, tre foot på en yard, 22 yards på en chain, 10 chains på en furlong och 8 furlongs på en mile! Så det så

Då har vi inte ens kommit in på koppar och diverse bråkdelar av koppar. Jag har en separat sats med kopp-mått bara för att slippa räkna ut vad 236 delat med diverse tal är. Trots detta dyker det ibland upp mått som man knappt klurar ut hur man ska mäta upp ifall man inte har en formelsamling till hands.

Och så ska vi inte prata tryckenheter. Jag drömmer mardrömmar ibland om pounds per square inch och milimeter kvicksilver.

Nej när allt kommer omkring är de svenska köksmåtten tämligen simpla.
Citera
2014-01-17, 23:57
Medlem
Citat:
...
Man skulle ju kunna kalla en deciliter för en kaffekopp men vad är vitsen med det?
...

Det skulle man, men det skulle inte vara rätt. En kaffekopp (kkp i recepten) motsvarar 1.5 dl. Åtminstone enligt min omvandlingstabell som hänger på insidan av skafferidörren och Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffekopp
Citera
2014-01-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Då har vi inte ens kommit in på koppar och diverse bråkdelar av koppar. Jag har en separat sats med kopp-mått bara för att slippa räkna ut vad 236 delat med diverse tal är. Trots detta dyker det ibland upp mått som man knappt klurar ut hur man ska mäta upp ifall man inte har en formelsamling till hands.

Och så ska vi inte prata tryckenheter. Jag drömmer mardrömmar ibland om pounds per square inch och milimeter kvicksilver.

Nej när allt kommer omkring är de svenska köksmåtten tämligen simpla.

Ett tips är att använda Google alternativt teknologernas favorit, hemsidan wolframalpha till det. Skriv helt enkelt in "112 us cup in ml" eller "12.345 kpa in mmhg" så räknar dom ut det åt dig.
Citera
2014-01-18, 02:53
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Ett tips är att använda Google alternativt teknologernas favorit, hemsidan wolframalpha till det. Skriv helt enkelt in "112 us cup in ml" eller "12.345 kpa in mmhg" så räknar dom ut det åt dig.

Ja det är klart att det går att googla fram, men ibland blir det irriterande när man har händerna fulla, inget google i köket och nio olika mått med olika fraktioner av en kopp samt fyra temperaturer i Fahrenheit att omvandla till något man kan förstå.
Citera
2014-01-18, 11:58
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Det låter väldigt konstigt i mina öron, vilken åldersgrupp tillhör du? Men för din egen psykiska hälsa är det nog bäst om inser att du är undantaget och släpper det här; resten av Sverige är normalt som kallar det för kryddmått osv. 95% av alla recept på varenda svensk stor sajt anger inte milliliter som måttenhet. Och så jävla svårt är det inte att lära sig att 1 ml är kryddmått, 5 är tsk och 15 är msk. Jisses, har du en dålig dag när du känner att du bara _måste_ klaga på nåt?

Sen om jag inte minns fel använde iaf jag mig av milliliter-mått omvandling i matematiken i grundskolan.
90-talist. På de måtten jag har haft på de tre ställen jag har bott så har det stått mililiter och inte tårtspadar och kryddmått eller vad det nu fins.

Det är endast i recept som jag hittar dessa måttenheter som knappast är intuitiva eller nödvändiga. Att hitta på smeknamn till mililiter är ju bara ett extra steg som kan ge konverteringsfel. Matlagning är kemi och man ska alltid göra processer så enkla som möjligt, dvs ingen konverteringar.

Det är matsidornas efterblivna mått som fick mig att starta tråden. De borde använda samma måttenheter som resten av universum minus USA. Jag klagar eftersom jag brukar skratta åt amerikaner och deras efterblivna system men tydligen finns samma idioti här.
Citera
2014-01-18, 12:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är endast i recept som jag hittar dessa måttenheter som knappast är intuitiva eller nödvändiga. Att hitta på smeknamn till mililiter är ju bara ett extra steg som kan ge konverteringsfel. Matlagning är kemi och man ska alltid göra processer så enkla som möjligt, dvs ingen konverteringar.

För oss som gillar att laga mat är det inte kemi, det är känsla och glädje.
Det är inte meningen att man ska följa recept till punkt och pricka, recept ska ses som en inspiration.
Du ska ta ungefär den mängd som står men det är du som avgör den exakta mängden av en viss ingrediens. Smaka av och krydda som du själv vill.

Och måttet "tesked" och "matsked" är väldigt intuitiva.
Det finns nog både teskedar och matskedar bland dina bestick.
Citera
2014-01-18, 12:53
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
För oss som gillar att laga mat är det inte kemi, det är känsla och glädje.
Det är inte meningen att man ska följa recept till punkt och pricka, recept ska ses som en inspiration.
Du ska ta ungefär den mängd som står men det är du som avgör den exakta mängden av en viss ingrediens. Smaka av och krydda som du själv vill.

Och måttet "tesked" och "matsked" är väldigt intuitiva.
Det finns nog både teskedar och matskedar bland dina bestick.
Jag är ganska säker på att de varierar i ganska mycket i storlek. Man ska inte ge mått som ska tolkas utan precisa instruktioner som är lätta att förstå.
Citera
2014-01-18, 13:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har pga flytt börjat laga mycket mat de senaste månaderna och jag har verkligen tröttnat på att klada ner min mobil när jag ska konvertera enheter. Senast idag så hittade jag ett recept med två kryddmått vilket visade sig vara 2 mililiter. Varför kallar man mililiter för kryddmått? Sen ser man 2 matskedar (aka 30 ml) osv. Varför kan man inte bara använda vanliga enheter som man använder till allt annat? Finns det recept som endast använder SI enheter?
Jag kollar på måttet, så står det ofta xx ml där.

Trodde när jag läste topic att vi pratade om konstiga mått.
Som kopp tex, eller Amerikanska/Engelska mått.

msk och tsk har ju ett tydligt ursprung, så inte så konstigt att de är som de är.
Annat med kryddmått, där vet i faan varför det har fått det namnet.
Kanske att det fått det namnet pga att man tar lite när man tar kryddor.
Citera
2014-01-18, 13:12
Bannlyst
Citat:
Jag har pga flytt börjat laga mycket mat de senaste månaderna och jag har verkligen tröttnat på att klada ner min mobil när jag ska konvertera enheter. Senast idag så hittade jag ett recept med två kryddmått vilket visade sig vara 2 mililiter. Varför kallar man mililiter för kryddmått? Sen ser man 2 matskedar (aka 30 ml) osv. Varför kan man inte bara använda vanliga enheter som man använder till allt annat? Finns det recept som endast använder SI enheter?

Varför konvertera? Låter ju sjukt jobbigt. Varför inte slänga i 2 kryddmått när det står i receptet. För du har väl en måttsats?

http://www.recepten.se/utrustning/maattsats.html

Vad använder du för utrustning? Provrör och dylikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in