2014-01-17, 17:04
Medlem
popeondopes avatar
Jag har pga flytt börjat laga mycket mat de senaste månaderna och jag har verkligen tröttnat på att klada ner min mobil när jag ska konvertera enheter. Senast idag så hittade jag ett recept med två kryddmått vilket visade sig vara 2 mililiter. Varför kallar man mililiter för kryddmått? Sen ser man 2 matskedar (aka 30 ml) osv. Varför kan man inte bara använda vanliga enheter som man använder till allt annat? Finns det recept som endast använder SI enheter?
Citera
2014-01-17, 17:07
Medlem
TheGamers avatar
Eller så kan du ju alltid kolla upp recept som passar dina måttenheter? Fungerar ju åt båda hållen..

EDIT: Eller ännu bättre, köpa hem de måttenheter som nyttjas, kan maximalt gå på någon hundring för en sån där ring med alla mindre enheter.
Senast redigerad av TheGamer 2014-01-17 kl. 17:12.
Citera
2014-01-17, 17:30
Medlem
Inom kort lär du dig säkert att matlagning inte är nån högre vetenskap, utan en matsked är en matsked, typ! Du har kanske ätit en tallrik soppa nångång?
Citera
2014-01-17, 18:21
Medlem
Troligtvis av samma anledning som man inte byter andra måttenheter heller i första laget, folk är vana dem och vet mycket väl hur stor en matsked är. En centiliter är däremot lite mer diffus för de allra flesta. Sen skulle det ju innebära att man får byta ut alla måttsatser, och det tror jag inte heller man får någon majoritet för.

Du kan ju vara glad att du inte bor i USA där alla mått är ungefär lika krångliga som de vi har i köket. 1280 yards på en mile (eller hur det nu var) osv osv.
Citera
2014-01-17, 18:31
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Troligtvis av samma anledning som man inte byter andra måttenheter heller i första laget, folk är vana dem och vet mycket väl hur stor en matsked är. En centiliter är däremot lite mer diffus för de allra flesta. Sen skulle det ju innebära att man får byta ut alla måttsatser, och det tror jag inte heller man får någon majoritet för.

Du kan ju vara glad att du inte bor i USA där alla mått är ungefär lika krångliga som de vi har i köket. 1280 yards på en mile (eller hur det nu var) osv osv.
Nja måtten är bestämda efter SI enheter. Det känns väldigt onödigt att kallla en mililiter för kryddmått. Sverige konverterade till meter systemet på 1870 talet och folk använder tydligen fortfarande inte metersystemet helt ut i vardagen. Man skulle ju kunna kalla en deciliter för en kaffekopp men vad är vitsen med det?

Jag har börjat lära mig, tesked*5 = centiliter, matskedar ska multipliceras med 15.
Citera
2014-01-17, 18:41
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L

Nänänä! Det går 12 inches på en foot, tre foot på en yard, 22 yards på en chain, 10 chains på en furlong och 8 furlongs på en mile! Så det så
Citera
2014-01-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Jag har pga flytt börjat laga mycket mat de senaste månaderna och jag har verkligen tröttnat på att klada ner min mobil när jag ska konvertera enheter. Senast idag så hittade jag ett recept med två kryddmått vilket visade sig vara 2 mililiter. Varför kallar man mililiter för kryddmått? Sen ser man 2 matskedar (aka 30 ml) osv. Varför kan man inte bara använda vanliga enheter som man använder till allt annat? Finns det recept som endast använder SI enheter?

Köp en vanlig måttsats. För inte försöker du väl inbilla oss att du har något slags SI-mått i kökslådan?
Citera
2014-01-17, 19:21
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Köp en vanlig måttsats. För inte försöker du väl inbilla oss att du har något slags SI-mått i kökslådan?
Jag har SI enheter på min måttsats, 1 ml, 5 ml, 15 ml, 5 cl, 1 dl. Det hade jag när jag bodde hos exet och hos föräldrarna också. Det är bara att recepten kallar 1 ml för kryddmått, 5 ml för tesked och 15 för matsked. Dock kallas resten av måtten för sina riktiga namn.
Citera
2014-01-17, 19:37
Medlem
Citat:
Jag har SI enheter på min måttsats, 1 ml, 5 ml, 15 ml, 5 cl, 1 dl.

Så den "konvertering" du måste göra består i att lära dig de tre minsta måttens namn utantill. Låter som någonting som de flesta kunde klara av. Överkurs är att lista ut hur det kommer sig att dina mått rymmer just de mängder de gör.
Citera
2014-01-17, 19:45
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Jag har SI enheter på min måttsats, 1 ml, 5 ml, 15 ml, 5 cl, 1 dl. Det hade jag när jag bodde hos exet och hos föräldrarna också. Det är bara att recepten kallar 1 ml för kryddmått, 5 ml för tesked och 15 för matsked. Dock kallas resten av måtten för sina riktiga namn.

Hade ni ingen hemkunskap i din skola?
Citera
2014-01-17, 19:49
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Hade ni ingen hemkunskap i din skola?
Ja men vi använde de riktiga namnen på enheterna inte bisarra namn. Jag är 187 cm lång inte 6 fötter och 2 tum lång.
Citera
2014-01-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ja men vi använde de riktiga namnen [...]

De riktiga namnen på de där måtten du har är kryddmått, tesked och matsked.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in