2014-01-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
HD kan säga vad de vill. HR ska ta ställning till det som presenteras i rättegången, inget annat. Om HD vittnar kan HR lyssna på den, men HD är inte kallad.
?
Jag fattar inte vad du menar
?

Jag menade att när man beviljar resning läser man all dokumentation som finns.
Om Åklagare påstår X så kollar man på X, stämmer inte X med vad åklagare uppgett beviljar man inte resning?
Citera
2014-01-18, 10:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Vad vill du säga med det?
Glöm inte att L är lite fishy och har noll koll på tider och datum.

Det intressanta är vad han sett, vilken dag & vilken tid han sett detta är oklart.

Tiderna han uppger kan inte användas som facit,
men det ger ihop med väderförhållanden, andra vittnesmål, telefonsaker osv en vink om dag & tid för iakttagelsen.
Nu är det inte jag som pratar i artikeln, det är advokat Hansson. Han visar att tidpunkten för iakttagelsen inte kan vara den som åklagaren hävdar. Det borde vara avgörande, oavsett hur noll koll L har på tider och datum.
Citera
2014-01-18, 10:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det måste finnas dokumenterat, men det är antagligen sekretess om personerna ej är inblandade.
Den enda sekretessade bevisningen är obduktionsbilder.
Citera
2014-01-18, 10:15
Medlem
Citat:
Den enda sekretessade bevisningen är obduktionsbilder.
Och slasken
Citera
2014-01-18, 10:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
?
Jag fattar inte vad du menar
?

Jag menade att när man beviljar resning läser man all dokumentation som finns.
Om Åklagare påstår X så kollar man på X, stämmer inte X med vad åklagare uppgett beviljar man inte resning?
Jag förstår inte vad du menar.

Domstolar får bara ta ställning till det som presenteras vid rättegången. Vid resning läste säkert HD allt som fanns, men det är inte HD som tar ställning till FS skuld bortom rimligt tvivel, det är HR.
Citera
Medlem
Citat:
Nu är det inte jag som pratar i artikeln, det är advokat Hansson. Han visar att tidpunkten för iakttagelsen inte kan vara den som åklagaren hävdar. Det borde vara avgörande, oavsett hur noll koll L har på tider och datum.
Jag anklagar dig inte för att vara journalist, jag undrade vad du ville säga med att dela artikeln. Vi vet redan att tiderna svajar.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och slasken
Bevisning är det som presenteras för domstolen. Slasken är inte presenterad för domstolen.
Citera
2014-01-18, 10:18
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar.

Domstolar får bara ta ställning till det som presenteras vid rättegången. Vid resning läste säkert HD allt som fanns, men det är inte HD som tar ställning till FS skuld bortom rimligt tvivel, det är HR.
Absolut,
Men då får man anta att HD kollat att det stämmer som ÅK påstår att det inte finns någon annan MTGM.

Edit: det fetade.. Telefonen skrev hr
Senast redigerad av Otherland162 2014-01-18 kl. 11:11.
Citera
2014-01-18, 10:20
Medlem
Citat:
Bevisning är det som presenteras för domstolen. Slasken är inte presenterad för domstolen.
Kan dock användas för att kolla upp avförda GM, att de verkligen har gjorts en icke gärningsmannastyrd förundersökning.
Det är vad jag tror HD gjorde innan de beviljade resning.
Givetvis går inte HR på slask.
Citera
2014-01-18, 10:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Absolut,
Men då får man anta att HR kollat att det stämmer som ÅK påstår att det inte finns någon annan MTGM.
Nej, man får inte anta att HR gör några undersökningar öht. HR lyssnar på parterna, och ingen part har visat på några avförda alternativa GM.
Citera
2014-01-18, 10:26
Medlem
Citat:
Nej, man får inte anta att HR gör några undersökningar öht. HR lyssnar på parterna, och ingen part har visat på några avförda alternativa GM.
Okej.
Du litar inte på vårt rättsväsende?

Tror du man beviljar resning när en man friats två gånger utan att kolla upp åklagarens påståenden?
Verkar ju befängt.

Edit: Blev fel i första posten, mitt svar avser HD
Senast redigerad av Otherland162 2014-01-18 kl. 11:14.
Citera
2014-01-18, 10:30
Medlem
Citat:
Vet du hur/om åklagaren visat på underlag för sina påståenden?

Vad gör HD hela dagarna när de bara litar blint på åklagarna och beviljar eller nekar lite hur som helst?
Har jättesvårt att tro att de bara läser resningsansökan och köper allt rakt av.
Tror mer att de läser FUP, tidigare domar, protokoll och slask innan de tar beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in