• 1
  • 2
2014-01-16, 15:40
Bannlyst
Tjena!

Nu behöver jag er hjälp har köpt Windows 8.1 och ska nu installera om det på en annan hårddisk (samma dator). Problemet ligger i att jag inte hittar varifrån jag kan ladda ner Windows igen? jag måste tydligen köpa det igen för att det ska gå? jag har nyckel och allting och har snackat med Windows support och de sa att det var bara att ladda ned det igen och skriva in nyckeln. Glömde dock att fråga varifrån jag kan ladda ned det. Så vet ni var?
Citera
2014-01-16, 15:46
Medlem
DennisReynoldss avatar
http://windows.microsoft.com/en-US/w...oduct-key-only

Var inte direkt svårgooglat.
Citera
2014-01-16, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DennisReynolds
http://windows.microsoft.com/en-US/w...oduct-key-only

Var inte direkt svårgooglat.

Tack! uppstod dock ett annat problem; behöver ladda ned Win8.1 till en ISO-fil som jag kan använda som backup.
Citera
2014-01-16, 15:59
Medlem
DennisReynoldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Tack! uppstod dock ett annat problem; behöver ladda ned Win8.1 till en ISO-fil som jag kan använda som backup.

Förstår inte riktigt vad du menar. Från sidan jag länkade är jag ganska säker på att du får ned en iso som du sedan kan bränna över på ett usb-minne/dvd. Vad är det du vill ha en backup på egentligen?
Citera
2014-01-16, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DennisReynolds
Förstår inte riktigt vad du menar. Från sidan jag länkade är jag ganska säker på att du får ned en iso som du sedan kan bränna över på ett usb-minne/dvd. Vad är det du vill ha en backup på egentligen?

Nevermind

http://gyazo.com/6976ffa0bbfeaa29bd7832ddbf7b4f2f

Som sagt ska jag installera på min SSD, och den är inte satt som "main disk", måste den bli set som main disk för att kunna installera windows 8 på den?

ska jag ta installera från skrivbordet då? eller installera via media?
Citera
2014-01-16, 16:38
Medlem
DennisReynoldss avatar
Citat:
Nevermind

http://gyazo.com/6976ffa0bbfeaa29bd7832ddbf7b4f2f

Som sagt ska jag installera på min SSD, och den är inte satt som "main disk", måste den bli set som main disk för att kunna installera windows 8 på den?

Testa att bränn över den på en usb-sticka och vid installationen borde det finnas något som ett "advanced" eller liknande. Därifrån borde du kunna installera på vilken hårddisk du nu vill. Inget jag skulle ta gift på men det skadar ju aldrig att ge det ett försök. Låter konstigt att du skulle behöva sätta den som main disk eller liknande. Ställ in i BIOS att din ssd bootar före din hd bara så borde det va cool tycker jag. Någon som har bättre kunskap inom Windows får gärna rätta mig om jag har fel!
Citera
2014-01-16, 17:08
Medlem
P55s avatar
Tvivlar på att han kan få ned den som ISO-fil utan den installeras on-line.
Den erfarenheten har jag i alla fall när jag installerat om Windows 8.
Citera
2014-01-16, 17:08
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:

Ett tips när det gäller att installera Windows är att koppla ur alla diskar utom den man ska installera på.
Detta för att undvika tråkigheter som t.ex. att bootloadern hamnar på fel disk eller att systemdisken får fel enhetsbokstav..

Ett annat tips är att alltid installera från media (usb/dvd) för att kunna formatera disken under installationen och på så sätt få en helt fräsch installation.
Citera
2014-01-17, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Ett tips när det gäller att installera Windows är att koppla ur alla diskar utom den man ska installera på.
Detta för att undvika tråkigheter som t.ex. att bootloadern hamnar på fel disk eller att systemdisken får fel enhetsbokstav..

Ett annat tips är att alltid installera från media (usb/dvd) för att kunna formatera disken under installationen och på så sätt få en helt fräsch installation.

Jag gjorde så att jag brände Windows på en CD, sen bytte jag plats på SATA-kablarna från hårdiskarna och vips så startar SSD:n som första
Citera
2014-01-18, 03:44
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Jag gjorde så att jag brände Windows på en CD, sen bytte jag plats på SATA-kablarna från hårdiskarna och vips så startar SSD:n som första
Och vips så har du bootloadern på annan enhet sen. Ha endast SSDn med i systemet vid installation sas det ju!
Citera
2014-01-18, 08:41
Medlem
Någon som vet hur jag kan få fram nyckeln? Jag köpte ett datorpaket från komplett med windows 8 inklusive montering. Win 8 är därför redan installerad. Ingen skiva följde med och ingen nyckel vad jag kan se.
Citera
2014-01-18, 09:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Någon som vet hur jag kan få fram nyckeln? Jag köpte ett datorpaket från komplett med windows 8 inklusive montering. Win 8 är därför redan installerad. Ingen skiva följde med och ingen nyckel vad jag kan se.

Med hjälp av detta program -> http://www.belarc.com/free_download.html

Du får all information om datorn och kringutrustning, te.x skrivare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in