2014-01-17, 14:42
Medlem
Vad är er erfarenhet av cipralex?
Jag lider av extremt svår och plågsam depression och ångest.Nån som har erfarenhet av denna medicin? Hur har den funkat för dig? Känner du nån som har fått bra effekt av denna medicin?

Vill även höra era erfarenheter av ECT behandling? Har du blivit bättre? Efter hur många behandlingar märkte du skillnad?

Vore mycket tacksam om du kunde dela med dig av dina erfarenheter av både cipralex och ECT behandlingen?
Citera
2014-01-17, 15:08
Medlem
LinLins avatar
Cipralex räddade mitt liv. Fick det utskrivet första gången när jag var tjugo (dvs för mååånga år sedan) efter ett helt liv brottandes med depression. Ja, sexlusten blev lite lidande, och visst, man kanske inte blir lycklig (hata ordet lyckopiller) men dalarna jämnas ut. Man orkar ta tag i resten av problemen när allt inte är så nattsvart längre.

ECT skulle jag aldrig göra. För det första har jag sett Gökboet och för det andra känner jag en tjej som förlorade närminnet efter några behandlingar och då är jag hellre deprimerad.
Citera
2014-01-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinLin
Cipralex räddade mitt liv. Fick det utskrivet första gången när jag var tjugo (dvs för mååånga år sedan) efter ett helt liv brottandes med depression. Ja, sexlusten blev lite lidande, och visst, man kanske inte blir lycklig (hata ordet lyckopiller) men dalarna jämnas ut. Man orkar ta tag i resten av problemen när allt inte är så nattsvart längre.

ECT skulle jag aldrig göra. För det första har jag sett Gökboet och för det andra känner jag en tjej som förlorade närminnet efter några behandlingar och då är jag hellre deprimerad.

När det gäller medicinen, hjälpte den mycket? Blev du av med depressionen?När kom effekten?
Citera
2014-01-17, 15:20
Medlem
Vill höra er andras erfarenheter också! Desto fler som berättar desto bättre!
Citera
2014-01-17, 15:36
Medlem
Har aldrig pratat med någon som sagt något positivt överhuvudtaget om det. Alla jag känner som tagit det mår mycket sämre än innan och kallar det för det värsta dom varit med om.
Citera
2014-01-17, 15:39
Medlem
LektorCaligulas avatar
Har en kompis som käkar dem och jag har bara hört positivt om det.
Citera
2014-01-17, 15:41
Medlem
Loerthas avatar
Jag slutade ta det efter tre månader. Dels av ekonomiska skäl och sen för att jag inte kände av något särskilt. Men antagligen så är tre månader för kort tid för att det verkligen ska göra någon skillnad.
Citera
2014-01-17, 16:02
Medlem
Slingshots avatar
Fel forumsdel.

Ö D -> PF

//Moderator
Senast redigerad av Slingshot 2014-01-17 kl. 16:04.
Citera
2014-01-17, 16:06
Medlem
SpeedingBullets avatar
Gått på det i 4 år. Högsta dosen nu 15mg men kan börja trappa ner om jag vill. Räddade mitt liv och fungerar som människa. Mår nu bra från att ha hamnat på akuten efter man blev hittad strypt avsvimmad för 4 år sen.
Citera
2014-01-17, 16:08
Medlem
Lazyboness avatar
Jag åt det och tyckte att det fungerade bra under en period. Efter ett tag började jag bara må sämre och sämre och slutade därför ta medicinen på eget bevåg. Efteråt mådde jag betydligt bättre utan den. Personligen skulle jag nog inte rekommendera någon Cipralex men olika sorters psykofarmaka verkar ju fungera olika bra för olika personer så jag antar att varje individ måste prova sig fram i medicindjungeln på egen hand.
Citera
2014-01-17, 16:14
Bannlyst
Om du lider av en extremt svår depression så är SSRI knappast det effektivaste valet av medicinering, prova en MAO-hämmare. Har du provat SSRI tidigare?

ECT har visat sig fungera bra vid behandlingsresistenta depressioner men jag har läst om flera patienter som efter en tid känner sig likgiltiga och sedan fått tankar om att skada andra personer.

Du verkar ligga i början av din behandlingskurva eftersom att du pratar om Cipralex. Det finns många effektivare mediciner mot depressioner att prova så se till att gör detta innan du ens börjar fundera på en ECT-behandling.

Föreslår MAO-hämmaren Parnate: http://en.wikipedia.org/wiki/Tranylcypromine
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2014-01-17 kl. 16:19.
Citera
2014-01-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Har aldrig pratat med någon som sagt något positivt överhuvudtaget om det. Alla jag känner som tagit det mår mycket sämre än innan och kallar det för det värsta dom varit med om.

pratar du om medicinen eller ECT behandling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in