2014-01-17, 14:35
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Har läst och tittat på en del intervjuer med herr Mike Mentzer. Under hans senare år förespråkade han träning som innebar att man gick till gymmet en gång i veckan och endast utförde ett set till failure på ett par basövningar. Så den totala gymmtiden på en vecka kunde bli så lite som 20 min.

Först tänkte jag att det här måste ju vara ett enda stort lass koskit som han spyr ur sig. Men så tittade jag på hans sista seminarium och tycker att han har en del poänger och resonerar hyfsat logiskt. Trots allt så är inte muskelbyggning en uthållighetssport. Det är en bra liknelse med sprinter vs marathonlöpare. Man kan till och med se stegvis från 100m löpare 400m 800 m hur löparna blir slankare.

Fler saker som validerar det Mentzer påstår är människors raseri över hans metoder samtidigt som en hel del påstår sig få riktigt bra resultat. Enda gången som jag sett Elliot (youtube styrkeguru) få en massa skit var när han dissade Mike Mentzers heavy duty. Det som är extra märkligt är dock att Elliot i en annan video i princip lägger upp exakt samma träningsupplägg som Mike gör i sitt seminarium.

Jag ska själv testa detta med längre vila mellan träningarna samt dra ner på antal sets. Är det någon här som vill dela med sig av sina resultat på heavy duty elle liknande upplägg? Är Mike ett BB-troll? Motivera.

Saker som talar för Mike är att jag själv får bäst ökningar genom set till failure. Samt att marklyft är en sån övning som jag utför endast en gång i veckan och får någon ökning varje gång. Det som talat emot är uttrycket if you dont use you lose it. Vilket stämmer rätt bra. Om man vilar för länge så lär ju kroppen skita i att bygga muskler.
Citera
2014-01-17, 14:48
Medlem
Jag har läst att en gång är ingen gång när det kommer till träning, man ska ta allt som de gamla rävarna från 60/70-talet säger med den stor lastbil salt för vad de gjorde då visste nog inte ens de själva.
Citera
2014-01-17, 14:48
Medlem
Killer-queens avatar
Skulle du kunna länka till lite av det material du tänker på? Google hittar mer hans gamla träningsrutiner.
Citera
2014-01-17, 14:55
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag har läst att en gång är ingen gång när det kommer till träning, man ska ta allt som de gamla rävarna från 60/70-talet säger med den stor lastbil salt för vad de gjorde då visste nog inte ens de själva.

Syftar du till set, träningstillfällen eller träningstillfälle per muskel? Jag tror snarare att det var dessa grabbar som hade lite koll, de krånglade inte till det i onödan som man gör idag då allt handlar om att tjäna pengar och det gör man genom att få träning att framstå som så svårt som möjligt för att så många som möjligt ska vilja ha hjälp.

Det är ju inte så att det är en industri fri från marknadskrafter direkt!!
Citera
2014-01-17, 15:37
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Skulle du kunna länka till lite av det material du tänker på? Google hittar mer hans gamla träningsrutiner.

Yes

Mike Mentzer semin. Kan börja kolla från avsnitt 5 tror jag. Lång inledning.

http://m.youtube.com/playlist?list=PL55C533C48B2BE7C8

Elliot om Heavy duty

http://m.youtube.com/watch?v=Mj7uDp6FhG4

Elliot utövar heavy duty

http://m.youtube.com/watch?v=jJaZgNnCqLw

Elliot rekomenderar 4 övningar för människor som vill spara tid. Samma övningar som Mike förespråkar i sin senaste variant av heavy duty.

http://m.youtube.com/watch?v=fIkoqmXW__w
Citera
2014-01-17, 15:40
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Syftar du till set, träningstillfällen eller träningstillfälle per muskel? Jag tror snarare att det var dessa grabbar som hade lite koll, de krånglade inte till det i onödan som man gör idag då allt handlar om att tjäna pengar och det gör man genom att få träning att framstå som så svårt som möjligt för att så många som möjligt ska vilja ha hjälp.

Det är ju inte så att det är en industri fri från marknadskrafter direkt!!

Det här tror även jag. Eller ja det är nog så som du säger. Det är en jävla massa pulver och skit som ska säljas. Mike delade med sig av det här programmet utan att sälja pulver. Däremot en bok men va fan någonting måste karln leva på. Eller det verkar iaf vara så.
Citera
2014-01-17, 15:44
Medlem
Dreass avatar
Vissa lyckas med bra resultat med få pass i veckan.

Finns några på Kolo som har testat.

Ola W testade väl att träna så sällan eller än mer sällan och tror det var vid 8 dagars vila det började gå utför. Tas upp i Body radio.

Sen är jag inget fan av failureträning utan smartare träning med progression som mål. Tränande individer har ju tyvärr inte lika lätt att bygga mer muskler jämfört med otränade.

Sen är det inte sällan man vilar sig i form. Det här borde bli någon typ av toppning. I korta perioder kan det om jag filosoferar lite fungera, men inte längre. Det blir för lite grundträning med muskelbyggande och för mycket anpassning av befintlig muskelmassa.

Sen är det inte bara att vara hemma och såsa heller, då lär det skita sig rätt bra. En aktiv vardag med lite stillasittande och jag kan rekommendera det. Sitter man still så ser jag träningen som något bra för att undvika förfall.
Citera
2014-01-17, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Jag ska själv testa detta med längre vila mellan träningarna samt dra ner på antal sets. Är det någon här som vill dela med sig av sina resultat på heavy duty elle liknande upplägg? Är Mike ett BB-troll? Motivera.
Jag skulle satsa allt jag äger på att hans modell är sämre än andra. Men jag skulle intresserat läsa din upplevelse av det hela om du testar en period.
Citera
2014-01-17, 15:54
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Jag skulle satsa allt jag äger på att hans modell är sämre än andra. Men jag skulle intresserat läsa din upplevelse av det hela om du testar en period.
Troligtvis ger det ökningar i början, som så oftast sker. Sen mattas det av. Proteinsyntesen stimuleras gissningsvis för sällan för att bygga optimalt.
Citera
2014-01-17, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Troligtvis ger det ökningar i början, som så oftast sker. Sen mattas det av. Proteinsyntesen stimuleras gissningsvis för sällan för att bygga optimalt.
Ja det är vad jag tror också.
Citera
2014-01-17, 16:11
Medlem
MuscleSharks avatar
Jag har testat det, men vill inte ge något betyg på hur pass bra det egentligen funkade då jag inte följde hans rekommendationer (okunskap).

Vilan är väldigt viktigt, så det gäller att man tar det han säger på allvar och vilar ordentligt om man tränar exakt så som han förespråkar.
Då kan man få bra resultat.
Att träna ofta är inte den enda vägen till att uppnå resultat (om det ens är optimalt för de flesta).
Jag har märkt nu när jag inte tränat på nästan 2 månader att jag inte tappat någon märkbar muskelmassa (trotts dålig kost).
Så ni som oroar er för att ni ska tappa muskler när ni vilar längre en vanligt, gör inte det.
Vilan är viktig. Speciellt om man tränar efter heavy duty.

Egentligen gäller samma sak som när man tränar som vanligt oxå. Men om man utesluter träning till "failure" så behövs det inte att man väntar 6-7 dagar till nästa pass.
Citera
2014-01-17, 16:15
Medlem
Killer-queens avatar
Okej, jag får kolla igenom Mentzer-serien när jag har lite mer tid. Jag har inte lyckats hitta partiet där han förespråkar ett (1) gympass i veckan med några få övningar, det låter märkligt måste jag säga. Två har jag hört någon gång, men aldrig 1. Säkert att du fattade rätt där? En övning per pass är ju inte lika oortodoxt.

Elliotvideorna – alltså han är väl överlag positiv i alla, men dissar boken för att den är för tätt skriven?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in