2014-01-16, 05:39
Medlem
En bra sak att veta är att CSN skuld skrivs av då man dör. den går alltså ej i dödsboet. Om det nu var en CSN skuld.
Citera
2014-01-16, 09:20
Medlem
Det absolut bästa är väl att kontakta kreditgivaren och påtala att gäldenären har avlidit.
Citera
2014-01-16, 09:22
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avstängda
Till den avlidna, hennes man alltså.

Jamen dåså. Då är det väl bara att höra av sig till företaget och säga att vederbörande är avliden sen några år tillbaka.
Citera
2014-01-16, 09:32
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Till den avlidna, hennes man alltså.

Alltså har det inte framställts något krav till TS/TS vän och alltså finns det inget att diskutera i tråden.
Citera
2014-01-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Alltså har det inte framställts något krav till TS/TS vän och alltså finns det inget att diskutera i tråden.

Om en skuld påträffas först efter bouppdelning/arvsskifte så ska väl skulderna betalas för det?

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Spara/Rattigheter-och-skyldigheter/Dodsbo/

Citat:
Ibland kan en skuld dyka upp långt efter bouppteckningen och arvskiftet. Om man missat eller inte känt till en skuld måste arvskiftet återgå så att skulden kan betalas.

Det verkar lite oklart om det verkligen blev ett överskott vid bouppdelningen/arvsskiftet.

TS skriver "Det skulle väl vara det att hon ärvde mera pengar än vad skulden är på." och "För det finns inga tillgångar." som jag tolkar som att det inte finns några tillgångar NU.

Säg att efter alla skulder och sånt är betalat så får kvinnan 20.000 kr alt egendom för lika mycket. 2 år senare så visar det sig att den som avled hade en skuld till ett företag på 8.000 kr. Dödsboet är avslutat sedan länge men ska då inte det går tillbaka?

Det kanske finns några preskriptions-regler?
Citera
2014-01-16, 13:57
Medlem
Avstängdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om en skuld påträffas först efter bouppdelning/arvsskifte så ska väl skulderna betalas för det?

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Spara/Rattigheter-och-skyldigheter/Dodsbo/

Det verkar lite oklart om det verkligen blev ett överskott vid bouppdelningen/arvsskiftet.

TS skriver "Det skulle väl vara det att hon ärvde mera pengar än vad skulden är på." och "För det finns inga tillgångar." som jag tolkar som att det inte finns några tillgångar NU.

Säg att efter alla skulder och sånt är betalat så får kvinnan 20.000 kr alt egendom för lika mycket. 2 år senare så visar det sig att den som avled hade en skuld till ett företag på 8.000 kr. Dödsboet är avslutat sedan länge men ska då inte det går tillbaka?

Det kanske finns några preskriptions-regler?

Du tolkar helt rätt. Det finns inte några tillgångar nu. Hade hon vetat att denna skulden fanns så hade det varit en helt annan sak.
Men först nu fick non reda på den.

Få kolla upp det med preskriptions-regel.
Citera
2014-01-16, 14:04
Medlem
Avstängdas avatar
Självklart har hon ringt till kredit företaget och talat om att personen är avliden och att hon kan styrka det med papper (kommer inte på vad dom papperna heter.)

Till svar får hon att dom ska ha sina pengar så kan hon inte betala så får hon låta det gå till kronofogden så får dom göra en utmätning.

Så det är nog så det får bli för henne. Finns ju som sagt inga tillgångar så då kan inte fogden ta något heller och då borde skulden avskrivas eller?

Ni ska ha stort tack för att ni försöker hjälpa mig/henne.
Citera
2014-01-16, 14:11
Medlem
boppaloozs avatar
Som de flesta redan nämnt så ligger skulden på dödsboet och inte på arvtagarna. Tanken är väl att alla eventuella skulder ska regleras innan bodelning och utdelning av arv, men skulderna ärver man inte. Risken finns förstås att det inte blir kvar så mycket att ärva. Att komma och kräva in en skuld två är efter dödsfallet tror jag är en chansning från kreditföretaget, skrämmas lite med "kronofogde" och "utmätning" och andra "farliga" ord, så kanske dom får in lite pengar. Dom har helt enkelt missat tåget, dom skulle hållit sig framme vid arvsskiftet.
Dock bör det påpekas att man inte blir av med en skuld hos kronofogden bara för att det inte finns något att mäta ut, men det är en helt annan sak, och det har inget med det här fallet att göra.
Senast redigerad av boppalooz 2014-01-16 kl. 14:54.
Citera
2014-01-16, 14:36
Medlem
Avstängdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Som de flesta redan nämnt så ligger skulden på dödsboet och inte på arvtagarna. Tanken är väl att alla eventuella skulder ska regleras innan bodelning och utdelning av arv, men skulderna ärver man inte. Risken finns förstås att det inte blir kvar så mycket att ärva. Att komma och kräva in en skult två är efter dödsfallet tror jag är en chansning från kreditföretaget, skrämmas lite med "kronofogde" och andra "farliga" ord, så kanske dom får in lite pengar. Dom har helt enkelt missat tåget, dom skulle hållit sig framme vid arvsskiftet.

Så tänkte jag också. Men hon har i dag pratat med fogden som säger att dom kan göra så! Blir knäpp på detta.
Citera
2014-01-16, 14:38
Medlem
Avstängdas avatar
Min vän är helt förstörd.
Men jag har sagt vad jag har har fått fram utav alla er som är så snälla och hjälper mig (oss).

Så det har verkligen lugnat henne. Finns inget överskott med pengar, alltså fogden kan inte ta något.

Men fattar inte hur dom kan sparka på en som redan ligger ner!!

Men iaf så kan dom glömma en avbetalnings plan som kreditbolaget pratade om att fogden skulle få göra?
Citera
2014-01-16, 14:52
Medlem
Ungefär hur mycket fick personen vid dödfallet efter att alla andra skulder var betalda? Hur mycket är den nya skulden på?

Förenklat kan man säga att skulderna ska lösas innan arvet betalas ut.

Om arvet betalats ut och det i efterhand visar sig att det finns mer skulder så kan de som fått ut arvet bli återbetalningsskyldiga - mot dödsboet antar jag?

Om det är flera som fått ut arv och en person inte kan betala tillbaka så får de andra betala om de kan och sedan kräva det från den personen som inte kan betala.
Citera
2014-01-16, 15:00
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Min vän är helt förstörd.
Men jag har sagt vad jag har har fått fram utav alla er som är så snälla och hjälper mig (oss).

Så det har verkligen lugnat henne. Finns inget överskott med pengar, alltså fogden kan inte ta något.

Men fattar inte hur dom kan sparka på en som redan ligger ner!!

Men iaf så kan dom glömma en avbetalnings plan som kreditbolaget pratade om att fogden skulle få göra?
Man får inte låta sig skrämmas av kreditfirman, dom är ute efter att få in pengar på mer eller mindre seriösa sätt, det är det dom lever på ju. Det är inte "HA-inkasso" i alla fall väl? Man kan kontakta nån juridisk rådgivare gratis på kommunen har jag för mig ifall man är osäker. Det kostar i alla fall en slant att driva ett ärende till kronofogden, och inser kreditbolaget att det är utsiktslöst att få in några pengar,eller i alla fall inte mer än det kostade att driva ärendet, eftersom det inte finns några pengar att hämta så är det inte alls säkert att dom driver ärendet vidare, även om dom hotar med det i sina brev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in