Citat:
Ursprungligen postat av
Mojokii
Man måste helt enkelt basera utredningarna på hur verkligheten ser ut och på vilka behov folk har (ex det faktum att det finns en större andel kvinnor som har behov av ett könsspecifikt gym). Sålänge dessa saker inte övergår den skada det gör så anser jag inte att det är ett fall av diskriminering. Och tjejgym gör inte skada. Däremot kan exempelvis manliga arbetskamraters sexuella kommentarer göra skada (som kan vara ett exempel på vad en kvinna anmäler som diskriminering).
Verkligheten är, att det oftast är tomt i tjejdelen, flera maskiner står tomma, och folk trängs bland den "publika" delen om maskinerna, även kvinnor (ganska konstigt när man kan mysa i tjejdelen).
Sen att det finns de kvinnor som inte är säkra på sig själva att kunna träna inför andra, eller av religiösa själ inte kan träna ihop med män, har sin del att kunna träna utan att bli störd, det vouchar jag för.
Det spelar egentligen ingen roll vilken avsikt man har. Man gynnar ett kön och man gör det öppet. Och att gynna ett specifikt kön, är just diskriminering till det andra mindre gynnade könet - grundtanken.
Man kunde ha löst detta problem smidigare; kvinnor kan ta del utav 100% utav lokalerna, männen kan endast ta del utav 90% utav lokalerna. Ta ut en symbolisk summa som kvinnorna betalar extra än vad männen gör, säg 9:-. Alla glada, alla nöjda, inget snack om diskriminering. 9 SEK är en fis i rymden jämfört med de priser man redan betalar. Sen kan man säga att resterande del av priset är subventionerat av gymmet själva, för att bejaka kvinnors träning eller någon annan OFFICIELL och ACCEPTERAD anledning.
Just nu ligger det till som följande, det finns en tjej-del och sen finns det en del som alla kan träna i. Och om männen och även kvinnor som tränar i de allmänna utrymmena trängs och det går 7 maskiner per människa i tjejdelen, anser du inte att det finns problem?
Ska man ha öppna och utdelade fördelar, så måste man på något vis betala för dem, anser jag. Oavsett kön.