Citat:
Ursprungligen postat av
Leliana
Ursäkta att jag på ett visst "kidnappar" ämnet, men eftersom samma ämne är på mitt bord just nu, tänkte jag att jag kunde ändå delge lite.
Det finns ett samband. Tyvärr är det enbart Wikipedia som jag kan delge då det är sidan som ger mest förtroende för tillfället med citat som
"Det finns även motsvarigheter till asatrons panteon i den indiska hinduismen. En teori hävdar att olika indoeuropeiska stammar (indier, greker, italiker, kelter, slaver, germaner) har ett gemensamt ursprung, möjligen från områden i närheten av Svarta Havet och att dessa sedan utvandrat till övriga Europa samt Asien" (
Länk)
Vilket också stämmer med denna bevisning; en.wikipedia.org/wiki/Proto-Indo-European_religion
Vidare har jag själv diskuterat med en vän om just sumerisk religion, specifikt angående just gudarna som var halvbröder; Enki (Ea) och Enlil. Här finner vi berättelser som är exakt med bibelns egna berättelser; Enlil skapade Eden medan Enki skapade människan. Enki ville dela kunskap med oss och är därmed ormen i Eden. Senare så försökte Enlil döda människorna pga det oväsendet de förde, och försökte dränka jorden medan Enlil räddade människan genom Noa. Och sedan går man såklart vidare till tre profeter och övertagande av makten etc...
Sedan gör min vän en koppling mellan Enki med Oden, Brahma, Ehura Mazda... etc. Och Enlil förklaras vara en självisk och ondskefull gud, dvs bland annat Yahweh. Enki ska också ha representerats som en orm i form av en dubbel helix som då påminner om en DNA sträng, som i sig ska på något vis bevisa att vi kommer från gudarna. Sedan ska denna religion ha återberättats på sitt egna vis bland olika folk; därmed olika religioner men med stor likheter. Att vissa vikingar skulle då hävda att de var söner av Oden, var faktiskt därmed en sanning.
Men sedan om man
tror och anser detta vara
sanning som jag nyss har skrivit om är ju en annan sak. Men oavsett är det otroligt intressant att studera om ämnet. Finns ju mer information om det, men i risk för att gå off topic finns det alltid PM att gå vidare i.
Ja, det är just detta jag menar med "omöjligt att bevisa". Det finns helt säkert massvis med specifika exempel på både gudomar och mytologiska berättelser med direkt ursprung eller kvarlevor av ett direkt urtida ursprung i väldigt tidiga indo-europeiska eller ariska stammar. Ett stort problem med denna typ av
mytosofi (som Jöran Sahlgren käckt kallade det) är att de drag som beskrivs (man och kvinna, kopplingar till ormar, drakar, jordens undergång och återfödelse, livsträd, osv) nästan är universella i mänskliga kulturer runt om i hela världen.
Bara för att ta upp tre andra exempel som man med god fantasi kan påstå ha en potentiell "koppling" till urtida religioner är Frejas katter i fornnordisk religion, och andra kvinnliga gudomar i religioner från Mellanösterområdet som har direkta kopplingar till just katter. Tyr betyder ursprungligen "herre" eller "härskare", är son till Oden (allfadern i den fornnordiska religionens pantheon), och utdelar hämnd åt sin fader under jordens undergång genom att döda sin faders baneman, något han delar med andra gudomar från samma region som jag tidigare nämnde. Finns det en koppling? Det är väldigt lätt att rent mentalt övertyga sig själv om det. Ett annat exempel är användandet av en processionsvagn, som syns kontinuerligt genom massvis med forntida religioner runt om i hela världen, och inte minst i Tacitus' berättelser om Nerthus hos de germanska stammarna. Dessa "kopplingar" eller "paralleller" existerar bara i vår fantasi, och så länge inget nytt, banbrytande arkeologiskt material eller manuskript dyker upp så är det helt omöjligt att bevisa att dessa kopplingar är riktiga, och tills dess så måste majoriteten av föreställningarna i den fornnordiska religionen som vi känner den idag betraktas som germanska innovationer.
Nu är vi off-topic, men detta är så klart jättekul att diskutera! Skicka gärna ett PM.
Jag ville ursprungligen svara på användaren Operaios synpunkter som jag alltså anser är helt
fel.