2013-12-26, 22:17
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Här kommer en kort, simpel och lätt guide hur du kan göra ditt egen brännvin

Stavfel och allmän yrsel kan förekomma i texten vänligen ha reservation.

Att destillera alkohol och i att huvud taget innehava destillationstapparater är olagligt enligt svensk lag. Jag uppmanar inte till att göra detta utan denna guide är endast för att dela kunskap.

Det första du ska göra är att inhandla allt material du kommer att behöva. Jag har nedan satt ihop en kort "shoppinglista"

Vinhink 30 Liter
En sats med snabbvin
doppvärmare
lockgenomföring för doppvärmare
glasskiva
5 liters plasthink och 10 liters
alkoholmätare
hävert
jäsrör
aktivt kol
en till vinhink alternativt annat för förvaring av det vin som du inte bränner

Vinhink 30 Liter - Hittade min på det lokala Coop Forum för under 100kr

En sats med snabbvin - Hittade min på Coop återigen, kostade ca. 100kr om jag inte minns fel. Använde mig av Rullens 7 dagars vitt vin (Riesling)

Doppvärmare - Köpte min från hembryggning [punkt] com Gert Strand AB. Mycket trevlig butik, köpte artikel nr. 30210 vilken jag tyckte var mycket bra då den har en inbyggd termometer vilket är ovärderligt. Dess utom ingick det en till doppvärmare då jag köpte min. Doppvärmare går att köpa i zoologiska butiker men de är då oftast strypta till ca. 32 grader (ca. 46 grader är att rekommendera), går dock att trimma men inget jag går in på. Pris 379 kr

lockgenomföring för doppvärmare - för att kunna föra ner doppvärmaren i hinken. Köpte min från Gert Strand AB, artikel nr. 32999 pris 16kr

Glasskiva - För en falskbotten i de senare stegen av processen. Mycket lätt att få tag i, gå bara till närmaste glasmästare/butik och be dem skära till en skiva med slipade kanter matchande din diameter (mer om detta senare) Pris ca. 150kr

5 L plasthink och 10 L- En ska användas för falskbotten och en får själva destilationen. Pris ca. 30kr på ÖoB

Alkoholmätare - Enkel konstruktion i glas som jag hittade på Coop Forum för att mäta alkoholhalten på din dryck. Pris ca. 30kr

Hävert - För att separera ditt vin från slammet som uppstår under jäsningen. Pris ca. 20kr

Jäsrör - För att din hink inte skall sprängas under jäsningen, det vore otrevligt. Filtrerar dess utom bort lite av lukten. Pris ca. 10kr

Aktivt kol - Hittade mitt på ÖoB, ca. 50kr. Kornstorlek på ca. 0,4 - >1 är att rekommendera. Används för att filtrera bort ej välsmakande ämnen från slutprodukten.

Glöm inte bort att alla plasthinkar ska vara godkända för livsmedel.

Innehav av separata delar är vad jag vet inte olagligt, men när du börjar sätta ihop prylarna för dryckestillverkning då har du inte lagen på din sida om jag inte minns fel, så nu vet du att det är olagligt att göra detta och jag uppmanar inte till något och tar heller inget ansvar för några dumma handlingar.

Det där var nog allt, hoppas jag ej glömt något.

Nu sätter vi igång

Du kommer hem från din shoppingrunda och det första du gör är att diska rent din 30 liters vinhink ordentligt med diskmedel, var noga med att du får ur allt diskmedel när du är klar då jästsvamparna i vinet inte mår bra av det.

Öppna sedan ditt snabbvin, följ de mycket enkla instruktionerna som medföljer och om du gör allt rätt så ska du efter ca. en vecka (plus ca. 4 dagar klarning) beroende på vad du har för snabbvin ha ca. 25 liter vin i din vinhink med ett par centimeter slam på botten av hinken.

Ett par tips: Förvara hinken i ett rum med en stabil temperatur på ca. 20 grader, inte lägre och inte mycket högre annars mår jästen inte bra. Istället för ett vanligt jäsrör kan du från Gert Strand AB köpa ett lite dyrare som du fyller med aktivt kol vilket filtrerar bort lukt effektivare. Lukten (beroende vilket snabbvin du har) är för övrigt inte så illa tycker jag, luktar lite saft. Om du väljer att ha i smaken till ditt vin spelar ingen roll då den renas bort vid själv kondenseringen senare. Kanske kan vara kul att smaka lite på ditt vin först vad vet jag? Det kan också underlätta om du placerar hinken ett par decimeter ovanför golvet ståendes på en låda eller dylikt då detta underlättar när du ska separera vinet från hinken utan att föra med slam.

Vi fortsätter..

Du kollar på hinken, klarningsmedlet som följde med vinsatsen har gjort susen och allt slam har lagt sig på botten i ett lager. Det är nu du funderar på hur du ska kunna få ut vinet ur hinken utan att få med dig en väldans massa slam. Det är nu häverten kommer in i spelet. Du placerar rätt sida av häverten i hinken (var noga med att den inte nuddar botten eller är nära botten! då kommer slam röras upp och komma med i vinet, vilket är dåligt).

Du suger i andra änden av häverten, när du får vinet i munnen för du över slangen i det du tänkt förvara vinet i och för över allt vin från 30 liters hinken. Var hela tiden noga med att du inte suger upp slam från botten.

Då var vi klara med första fasen

Det du nu ska göra kräver lite händighet. Ta en av dina 5 liters hinkar, skär av botten på hinken så att du får en "skål/bytta" med ca. 6 cm hög kant. Gör ett hål i botten av byttan ca. .5-1cm i diameter. Ställ den lilla byttan du nyss gjorde på botten av din 30 liters vinhink med det lilla hålet mot botten. (som du nu har tömt från slam och diskat ur).

Du ska nu lägga ner din glasskiva i vinhinken. Glasskivan ska ligga ovanpå den lilla byttan som står vinhinkens botten. Är vinhinkens diameter 30cm där den lilla byttans kant SLUTAR ska glasskivans diameter vara ca. 29 cm, så att det bara blir en liten glipa mellan glasskivan och vinhinkens vägg. Ju mindre springa desto bättre. (tog bara en diameter som exempel, diametern kan variera från hink till hink)

Skär nu ett hål i vinhinkens lock, så att doppvärmaren kan trädas igenom locket. Ovanpå hålet du nyss skapade ska du nu fästa lockgenomföringen. Ett lim som tål värme/fukt eller någon form av silikon som tål ovanstående fungerar fint.

Ta nu fram ditt vin och fyll din 10 liters hink med ca. 8 liter vin. Placera hinken med ditt vin ovanpå glasskivan i 30 liters hinken.

Nu tar vi en paus och går igenom så att allt står rätt till

Du ska ha en 30 liters hink som det i botten står en ca. 6 cm hög plastbytta i med hål i botten, hålet i plastbyttan ska vara mot botten av 30 liters hinkens botten.

Ovanpå plastbyttan ska det ligga en glasskiva med slipade kanter. Det ska vara en liten glipa mellan glasskivan och plasthinken, ju mindre desto bättre.

Ovanpå glasskivan ska det stå en 10 liters hink fylld med vin.

Stämmer allt ovanstående? Perfekt. Då kör vi

För igenom doppvärmaren genom lockgenomföringen, sätt sedan på locket på 30 liters hinken. Doppvärmaren ska vara placerad i 10 liters hinken med vin så att den kan värma vinet. Se till så att den ligger på botten av 10 liters hinken, den tål att dränkas. Du ska ha jäsröret på locket även nu, precis som när du jäste ditt vin.

Rekommenderad värme är ca. 46-47 grader. Efter ett tag kommer kondens bildas och du kommer att kunna se droppar i på insidan av lockets tak. Dessa droppar är alkoholen du vill åt och kommer att rinna/droppa ner efter hinkens väggar, ner under glasskivan och stanna där. Eftersom en del kommer droppa ner tillbaka i 10 liter hinken kan det vara smart att ge den stora 30 liter hinken lite lutning genom att lägga ett fodral till en dvd film under ena kanten av hinken. Se till så att det inte blir för mycket lutning så att 10 liter hinken glider åt sidan inne i den stora hinken, då får detta lilla knep sämre effekt.

Står 30 liters hinken i rumstemperatur får du ut ca. .5-1 liter sprit per dygn. Ju mer du destillerar från samma sats vin desto svagare blir din sprit. En god vän körde alltid ut först 1.5 liter, sparade det och bytte vinsats (vilket du kan göra 3 gånger om du gör 8 liter varje gång). När han hade 4.5 liter kollade han alkoholhalten med alkoholmätare, var han missnöjd hällde han det i en 5 liters hink som han placerade i 30 liters hinken istället för 10 liters hinken och destillerade ut ca. 3 liter mycket fin sprit.

Ett snabbt tips: Ju kallar 30 liters hinken står desto snabbare går det att destillera, men det blir svårare att värma hinken till önskad värme så man får hejda sig lite, inte ställda ut hinken i 30 minus.

Om du nå har fått ut 3 liter sprit är det dags för rening. Detta är som tidigare nämnt en lätt version av hembränning så därför blir reningen lätt också.

Ta en 2 liters flaska, t.ex. coca cola och skär av botten på den. Ta av korken på flaskan och knöla in en bit bomull i halsen på flaskan. Fyll sedan flaskan med aktivt kol genom botten som du nyss skar upp. Håll flaskan över diskhon och skölj igenom den ett par gånger (för att få bort allt damm och rena kolet från salter och dylikt.) När det vattnet som kommer genom flaskans mynning (där bomullen hindrar kolet att åka ut, det ända som kommer ut är vatten) är kristallklart kan du göra samma sak med din sprit, givetvis inte över diskhon utan över en hink eller liknande. Du har nu renat spriten. Att rena den är dock inte nödvändigt då processen du använt dig av producerar en helt klart drickbar sprit.

Att förvara din sprit i glasflaskor är att rekommendera.

Har jag glömt något, hojta.

Edit: Självklart kan du använda så kallad turbojäst och göra mäsk istället för att använda en vinsats. Det ger en högra alkoholhalt men jag valde vinsats då dessa är lätta att hitta i vanliga matbutiker. Samma procidur som ovan gäller för en mäsk gjord på turbojäst.
Senast redigerad av As-33-15-4-p 2013-12-26 kl. 22:22.
2013-12-26, 22:17
Moderator
vfs avatar
Klister på, se även (FB) Hembränning och dryckestillverkning FAQ. /Mod
2013-12-27, 00:56
Medlem
Haha, det är för att det är så här mycket jobb som jag lade ner destillationen.

Anyway, man behöver inte hålla hävertern en bit över botten, den svarta plutten gör att suget går uppåt. Sätt ihop häverten och förlängningsröret med längsta möjliga längd, för ner den försiktigt i ett hörn (finns det hörn i cirklar?) och tryck tills rören har gått ihop lagom så att du har böjen runt hink-kanten. Håll stadigt i böjen och var beredd när det finns bara 3-4 liter kvar i hinken eller hävningen börjar sörpla, då börjar du vicka den försiktigt för att få med det sista. Man brukar kunna se bottensatsen krypa mot sidan där man har häverten, sluta innan den når den. 1,5 - 2 liter får man räkna med att förlora, där säkert 1 liter är ren bottensats.

Det behövs ingen glasskiva. En plastskiva av samma material som vinhinkar går bra.
2013-12-30, 17:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Haha, det är för att det är så här mycket jobb som jag lade ner destillationen.

Anyway, man behöver inte hålla hävertern en bit över botten, den svarta plutten gör att suget går uppåt. Sätt ihop häverten och förlängningsröret med längsta möjliga längd, för ner den försiktigt i ett hörn (finns det hörn i cirklar?) och tryck tills rören har gått ihop lagom så att du har böjen runt hink-kanten. Håll stadigt i böjen och var beredd när det finns bara 3-4 liter kvar i hinken eller hävningen börjar sörpla, då börjar du vicka den försiktigt för att få med det sista. Man brukar kunna se bottensatsen krypa mot sidan där man har häverten, sluta innan den når den. 1,5 - 2 liter får man räkna med att förlora, där säkert 1 liter är ren bottensats.

Det behövs ingen glasskiva. En plastskiva av samma material som vinhinkar går bra.
Behövs ingen plastskiva heller.
2014-01-15, 21:57
Medlem
Fyr4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Behövs ingen plastskiva heller.

Nej, men det går mycket snabbare att få ut en produkt med en plastskiva. Märkte att skivan gjorde ungefär samma resultat som att luta hinken lite!
2014-01-15, 23:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
Nej, men det går mycket snabbare att få ut en produkt med en plastskiva. Märkte att skivan gjorde ungefär samma resultat som att luta hinken lite!
Har i och för sig alltid lutat min brännare.
2014-02-08, 04:07
Medlem
Morgonrodnads avatar
En av de sämsta guider jag läst.

Apparaten som beskrivs är en ineffektiv och krånglig version. Det var många år sedan bättre modeller utvecklades.

Att köra ett vin istället för en mäsk genom en evaporationsbrännare och sedan kola produkten är bortkastad tid och pengar som bara slutar i en produkt med högre halter finkelämnen.
2014-03-05, 08:32
Medlem
Varför använder man just kopparrör till sin spiralbrännare?
2014-03-06, 19:13
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondlepp

Det finns flera orsaker. Koppar är lätt att arbeta med, även för amatörer. Det leder värme väldigt bra. Dessutom reagerar det med vissa föroreningar som då inte följer med i slutprodukten.
2014-03-07, 08:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bondlepp

försök göra en snygg spiral av ett stålrör
2014-04-22, 18:21
Medlem
Gipsbords avatar
Vilken insats, härlig tråd!

Tänkte fråga om någon har beställt från hembryggning.se? De har all utrustning som TS har nämnt så det hade varit smidigt att beställa allt därifrån! Vet dock inte om jag litar på hemsidan
2014-04-22, 19:58
Medlem
Bk9s avatar
Jag har handlar ifrån hembryggning. Finns inget ont att säga om dom.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in