2014-01-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
I resningsansökan hävdade åklagaren att kroppen hade flyttats inom 20 minuter efter att döden inträtt. Detta grundade han på att likhunden inte markerade och det skulle betyda att allting var förberett och det då handlade om överlagt mord.

Men madrass och sängkläder var ju borta och det var ju på detta som eventuella doftämnen skulle ha avsatts. Kroppen kan alltså ha legat i många timmar innan flytt.

Om kroppen hamnade i presenningen ganska omgående, så tolkar jag också att paketet kan ha legat ett tag.
Vet inte om det pekar på eller från att det är överlagt mord. Det ger dock en fingervisning om hur gärningen kan till.
Citera
2014-01-15, 14:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Om kroppen hamnade i presenningen ganska omgående, så tolkar jag också att paketet kan ha legat ett tag.
Vet inte om det pekar på eller från att det är överlagt mord. Det ger dock en fingervisning om hur gärningen kan till.

Jag tolkar det som att de där doftämnena, bl a kadaverin, avsätts på föremål eller tyger som är i kontakt med kroppen. Tas dessa föremål bort så tas även doften bort.

Jag hade f ö ett rör med eget blod en gång. Där hade man inte tillsatt antikoagulationsmedel och det blev som vinbärsgelé nästan direkt. Därefter torkade det och sjönk ihop i röret.

Någon som vet vilka ämnen i blodet som testerna reagerar på?

Edit: Kollade snabbt själv. Blue Star (testmetoden) reagerar på hemoglobin som finns i de röda blodkropparna. (Fick jag det till - men det behöver dubbelkollas såklart). De röda blodkropparna binds ju snabbt i koageln kan jag tänka. Och då kanske bara lite fukt har gått upp i fleecen.

Maskroos kan ju dunka på ett mail till advokaten om detta.
Senast redigerad av Eerieye 2014-01-15 kl. 14:16.
Citera
2014-01-15, 15:19
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Blod behandlat för att inte koagulera.

Blod koagulerade ju inte utanför kroppen eller hur var det?
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citera
2014-01-15, 15:24
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vad bra, då är vi överens till slut att för två gm och en hängmatta typ presenning:
http://www.twhammocks.co.uk/images/DSC07519.JPG
Så är det lätt att förstå att det är möjligt att transportera ut kropp+madrasser utan spår.

Då vill jag att du utvecklar din teori för en gm, klarar du det ?

Nej FzQwE, vi är inte överens om det. Det hjälper inte att du försöker klippa & trixa med mina inlägg i din spoiler.

Jag ifrågasätter fortfarande starkt att en liten presenning av de storlekar som fanns i boden skulle kunna användas, på det vis som du påstår utav två gärningsmän, utan att det från den överst liggande nerblodade bäddmadrassen inte skulle avyttras ens en endaste liten bloddroppe under allt bärande och sammanpressande.

Du kan lägga dig själv i hängmattan med ditt förljugna beteende.

Vad gäller min teori har jag redan i detalj beskrivit densamma i tråden och jag kan inte hjälpa att du inte förmår att förstå det jag har skrivit.
Citera
2014-01-15, 15:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tolkar det som att de där doftämnena, bl a kadaverin, avsätts på föremål eller tyger som är i kontakt med kroppen. Tas dessa föremål bort så tas även doften bort.
Doftämnena diffunderar genom luften, annars skulle inte en likhund kunna hitta dem. Det betyder att de också diffunderar genom ett tyg, eller en madrass, eftersom dessa är luftgenomsläppliga. Ju tjockare och tätare tyg/madrass, dess längre tid tar det, men doftämnena tränger så småningom igenom också en tjock madrass.
Citera
2014-01-15, 15:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Har man förresten gjort prov med koagulerat (men ej torrt) blod och fleecetyg? Det kan ju vara så att fleecen möjligen suger åt sig lite vatten ur koageln medan de ämnen som testas stannar i koageln?
Nja. Tillräckligt många röda blodkroppar spricker i samband med blödning och koagluationsstart för att serumet ska innehålla tillräckligt mycket hemoglobin för att det ska vara analyserbart med BueStar.
Citera
2014-01-15, 15:45
Moderator
Eerieyes avatar
Anyway, den vätska som kan pressas ur koagulerat blod kallas för blodserum. Det vore mycket intressant att veta om testerna som polisen använt klarar att detektera detta.

Standardmetoden, Blue Star, verkar bara reagera på hemoglobin vilket som bekant inte finns i blodserum.
Citera
2014-01-15, 16:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Doftämnena diffunderar genom luften, annars skulle inte en likhund kunna hitta dem. Det betyder att de också diffunderar genom ett tyg, eller en madrass, eftersom dessa är luftgenomsläppliga. Ju tjockare och tätare tyg/madrass, dess längre tid tar det, men doftämnena tränger så småningom igenom också en tjock madrass.

Jo, men tidsfaktorn är ju okänd. Åklagaren hävdade 20 minuter.
Citera
2014-01-15, 16:23
Medlem
MrsMagoos avatar
I dag har åklagarens påstående stärkts i och med rättsläkarens uttalande.
Åklagarens dag helt klart.

Hansson ska köra med avspärrningsbanden och att folk kan ha gått in hur som helst i huset på Spekeröd trots banden. Det har han lämnat in i dag i aktbilaga.
Åklagaren har lämnat mobilanalyser, så det lämnas in varje dag av båda.

Hanssons förhör av BI gav inget heller eftersom han redan är hörd tidigt i utredningen och det ligger i FUP samt även med PM. Så det va Hansson sak att ge sig på BI, så kanske ska han nu prova att få domstolen att tro att någon kan ha använt huset trots banden.

Inga fel på de nya låsen eller några brytmärken i alla fall.

Så då kan rätten konstatera att Marina bragts om livet och att hon sköts i huvudet. Det har rättsläkaren och hennes danska vän samt Balkanexperten konstaterat. Den saken är odiskutabel.
Citera
2014-01-15, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
I dag har åklagarens påstående stärkts i och med rättsläkarens uttalande.
Åklagarens dag helt klart.

Hansson ska köra med avspärrningsbanden och att folk kan ha gått in hur som helst i huset på Spekeröd trots banden. Det har han lämnat in i dag i aktbilaga.
Åklagaren har lämnat mobilanalyser, så det lämnas in varje dag av båda.

Hanssons förhör av BI gav inget heller eftersom han redan är hörd tidigt i utredningen och det ligger i FUP samt även med PM. Så det va Hansson sak att ge sig på BI, så kanske ska han nu prova att få domstolen att tro att någon kan ha använt huset trots banden.

Inga fel på de nya låsen eller några brytmärken i alla fall.

Så då kan rätten konstatera att Marina bragts om livet och att hon sköts i huvudet. Det har rättsläkaren och hennes danska vän samt Balkanexperten konstaterat. Den saken är odiskutabel.

Vad vill han vinna med det? Kulhål och fleecefilt finns på bilder tagna i början av augusti.

Vet du vem Billman är som ska höras? Hur ser dagen ut i morgon? Tack på förhand.
Citera
2014-01-15, 16:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Vad vill han vinna med det? Kulhål och fleecefilt finns på bilder tagna i början av augusti.

Vet du vem Billman är som ska höras? Hur ser dagen ut i morgon? Tack på förhand.

Han är tvungen att skapa tvivel även om ingen tror på det med polisbanden och att någon ränner in och ut i huset. Pinsamt är det.

Visitkort Alice Billman leg tandläkare Låg i Lupon.

Dag 4
09.00 Jan-Olof Joh*nsson
09.30 Lennart Jonsson sjuk får tas in annan dag. Läkarintyg finns inlämnat.
10.30
11.00 Svante W*nkler
11.15 Jan Sv*nsson
13.15 Joakim Eri*sson
14.00 Denco Ant*c
14.30 Mathias N*lsson
15.00 Per F*hlberg
15.45 Lotta Tham F*hlberg

med reservation för ändringar
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-15 kl. 16:46.
Citera
2014-01-15, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han är tvungen att skapa tvivel även om ingen tror på det med polisbanden och att någon ränner in och ut i huset. Pinsamt är det.

Visitkort Alice Billman leg tandläkare Låg i Lupon.

Ska vi få se bilder av Fredriks tänder? Advokaten skulle lämna in färska bilder. Vad håller dom på med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in