2013-03-01, 10:00
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falaxard
Jag hade inte gnällt om den andra delen var enbart för män. Men nu är så inte fallet. Den är gemensam. Alltså undrar jag om kvinnor har fått ett privilegium eller om de betalar extra för att ha detta utrymme för sig själva.

Det gym jag tränade på för ett par år sedan hade en blandad avdelning och en avdelning endast för kvinnor. Kvinnor hade alltså tillgång till hela lokalen medans män hade tillgång till en delmängd av lokalen.
Priset var samma för kvinnor och män.
Citera
2013-03-01, 13:16
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Bara för att folk har varierande svettningsgrad ska vi alltså separera dem från varandra?
Finns det någon annan plats vi ska skilja män och kvinnor åt? Olika affärer kanske? olika skola? Specifika platser i bussen?
Tror jag har hört talas om liknande system förr...

Nja, den där obehagliga lukten (som jag typ har fobi mot) uppstår enbart i träningssituationer.

Jag är iofs förespråkare för att flickor och pojkar bör skiljas i skolan. Det skulle hjälpa killar i hormonell ålder att fokusera på skolarbetet och tjejer slipper ha populariteten som första prio.

I övrigt tycker jag inte att de bör skiljas åt.
Citera
2013-12-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Nja, den där obehagliga lukten (som jag typ har fobi mot) uppstår enbart i träningssituationer.

Jag är iofs förespråkare för att flickor och pojkar bör skiljas i skolan. Det skulle hjälpa killar i hormonell ålder att fokusera på skolarbetet och tjejer slipper ha populariteten som första prio.

I övrigt tycker jag inte att de bör skiljas åt.

Bara man får ett gym där man slipper kvinnostanken så är det väl okej.
Citera
2014-01-14, 22:23
Medlem
Citat:
Jag hade inte gnällt om den andra delen var enbart för män. Men nu är så inte fallet. Den är gemensam. Alltså undrar jag om kvinnor har fått ett privilegium eller om de betalar extra för att ha detta utrymme för sig själva.

Eller så är det bara så att det finns låg eller ingen efterfråga på gym som förbjuder kvinnor inträde.
Citera
2014-01-14, 23:15
Medlem
Fast det här argumentet om att tjejer vill träna ifred för att killarna kollar på dom. Betyder det att tjejer inte kollar på killar när dom tränar? låter högst ologiskt, inte minst med tanke på att killar väldigt ofta tränar i linnen där kroppen syns rätt tydligt.

Därför kan man ju fråga sig varför enbart tjejer verkar störa sig på att bli tittade på? är detta ett resultat av en social konstruktion eller är kvinnor, på biologisk nivå, mer "reserverade" än män?
Citera
2014-01-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Fast det här argumentet om att tjejer vill träna ifred för att killarna kollar på dom. Betyder det att tjejer inte kollar på killar när dom tränar? låter högst ologiskt, inte minst med tanke på att killar väldigt ofta tränar i linnen där kroppen syns rätt tydligt.

Därför kan man ju fråga sig varför enbart tjejer verkar störa sig på att bli tittade på? är detta ett resultat av en social konstruktion eller är kvinnor, på biologisk nivå, mer "reserverade" än män?

Kvinnor störs bevisligen av det i högre grad och men störs inte alls eller i så liten grad att ett "killgym" inte är eftertraktat.
Citera
2014-01-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Kvinnor störs bevisligen av det i högre grad och men störs inte alls eller i så liten grad att ett "killgym" inte är eftertraktat.
Jo så långt tror jag de flesta har förstått. Vad som är intressant här är anledningen. Beror tjejers uppenbara tillbakadragande på en social konstruktion där dom riskerar att bli stämplade som horor om dom vistas för mycket bland killar, eller är det biologiskt förankrat?
Citera
2014-01-15, 00:00
Medlem
Ser inga problem med en privat verksamhet som väljer att nischa sig. Problemet är väl snarare att man bara får nischa sig efter vad staten tycker är acceptabelt, i detta fall gym för bara kvinnor.
Citera
2014-01-15, 00:05
Medlem
Citat:
Jo så långt tror jag de flesta har förstått. Vad som är intressant här är anledningen. Beror tjejers uppenbara tillbakadragande på en social konstruktion där dom riskerar att bli stämplade som horor om dom vistas för mycket bland killar, eller är det biologiskt förankrat?

Vi har sociala normer som gör det mer tillåtet för killar att offentligt uttrycka sexuellt intresse och att "jaga" kvinnor ska inte ha samma intresse och inte jaga.
Med andra ord så är det "ok" med killar som glor, gör anspelningar och flamsar och tramsar runt tjejer. Vilket en del tjejer finner jävligt irriterande då de bara vill träna, fokusera på sitt och vara ifred.
Tjejer som på motsvarade sätt glor och irriterar killar kan säkerligen existera men är nog inte alls lika vanligt. Så har noll med horstämpeln att göra.
Citera
2014-01-15, 07:10
Medlem
Citat:

Nej det handlar om att det känns irriterande att ha ett helt rum fullt med killar som i skift "smyg spannar" när man bara försöker göra sin träningsrutin.
Citera
2014-01-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Nej det handlar om att det känns irriterande att ha ett helt rum fullt med killar som i skift "smyg spannar" när man bara försöker göra sin träningsrutin.
Och tjejer "smygspanar" inte på killar menar du? varför stör sig inte killar på tjejer som spanar?
Citera
2014-01-15, 13:31
Medlem
Citat:
Och tjejer "smygspanar" inte på killar menar du? varför stör sig inte killar på tjejer som spanar?
För att killarna tar det som en komplimang och blir glada av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in