• 1
  • 2
2014-01-14, 16:24
Medlem
Har undrat ett tag varför det är ok för uppfödare att sälja vidare katter som gått klart i avel men inte för de kattungeköpare som köper katt ifrån dem? Har hört flera som säger precis så, att det är såååå noga gentemot köparen att de inte får säljas vidare (kanske att de vill ha chans att köpa tillbaka men...). De har ju massa regler om att man inte får ha dem lösa ute, måste kastreras, måste ha kattkompis m.m. (vilket ju kan vara bra) men varför gäller inte det dem??? De kan sälja katter som är fullt friska och unga, bara för att de gjort sitt inom deras avel. Om en kattungeköpare inser att de kanske inte kan ha kvar katten pga någon anledning så blir det världens rabalder och uppfödare sinsemellan snackar skit om köparen. Varför anser vissa uppfödare ha egna regler men andra är skit om de gör samma sak?
Citera
2014-01-14, 16:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Uppfödarna sätter sina egna regler och skriver ofta in dem i köpekontraktet. Det är inte bindande avtal eftersom katten är en vara och det är konsumentköplagen som gäller. Har man köpt en katt, är man ägare och får göra som man vill. Inne/ute, avla/kastrera, ensam/kompis osv är helt upp till ägaren om man ska följa lagen. Det är mer en hederssak att följa kontraktet och det är väl förståeligt säljaren blir sur om man inte gör det.
Citera
2014-01-14, 16:49
Medlem
Jo, jag vet detta. Men om då säljaren skriver in att köparen inte får sälja och sedan blir sur för att hen gör det medan säljaren själv lägger ut och säljer "uttjänta" katter med jämna mellanrum, så är det för mig motsägelsefullt! Jag får, men inte du (göra precis samma sak)
Citera
2014-01-14, 16:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det kan ha att göra med det är mycket känslor med i bilden. Uppfödarna har lagt ner tid, möda, pengar osv i sina linjer och vill inte riktigt släppa taget.
Citera
2014-01-14, 16:56
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Jo, jag vet detta. Men om då säljaren skriver in att köparen inte får sälja och sedan blir sur för att hen gör det medan säljaren själv lägger ut och säljer "uttjänta" katter med jämna mellanrum, så är det för mig motsägelsefullt! Jag får, men inte du (göra precis samma sak)

De vill bevara rasen och tar ett stort ansvar, respektera detta eller bidra till att raskattor blir ett minne blott precis som specifika hundraser.

mvh
Citera
2014-01-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
De vill bevara rasen och tar ett stort ansvar, respektera detta eller bidra till att raskattor blir ett minne blott precis som specifika hundraser.

mvh

Va??? Vad svarar du på? Om jag säljer min raskatt, ökar jag till att raskatter försvinner? Jag har ju ändå gynnat raskatter genom att köpa en ifrån början.
Citera
2014-01-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det kan ha att göra med det är mycket känslor med i bilden. Uppfödarna har lagt ner tid, möda, pengar osv i sina linjer och vill inte riktigt släppa taget.

Fast att sälja de katter som de använder i avel i 3-4 år går tydligen bra att skiljas ifrån utan problem? Om de vill veta vart katten kommer i nästa hem, är det väl bara att komma överrens om att de får vara involverad i försäljningen.
Citera
2014-01-14, 17:10
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Va??? Vad svarar du på? Om jag säljer min raskatt, ökar jag till att raskatter försvinner? Jag har ju ändå gynnat raskatter genom att köpa en ifrån början.

Nej, du kanske är ansvarsfull och har fått ett förtroende men vad vet den ansvarsfulle uppfödaren om de nya ägarna, kom igen, du förstår vad jag menar..

Har du läst om avel och dess konsekvenser?

mvh
Citera
2014-01-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Nej, du kanske är ansvarsfull och har fått ett förtroende men vad vet den ansvarsfulle uppfödaren om de nya ägarna, kom igen, du förstår vad jag menar..

Har du läst om avel och dess konsekvenser?

mvh

Fast nu handlar det inte om avel, utan om vem som får sälja sin katt! Om jag köper en raskatt, kastrerar den och sedan säljer den, men uppfödaren blir förbannad (fast hon samtidigt har ute en vuxen katt till försäljning), vad är skillnaden?! Varför får hon och inte jag?
Citera
2014-01-14, 17:56
Medlem
frdks avatar
Uppfödaren väljer dig för att du verkar vettig och inte är en sadist som låter katten spotta ut huskatter till höger och vänster och lämnar katten fri.
Ditt omdömme att göra en bra analys av nästa köpare då du själv ska sälja katten är förmodligen mer oviss.

Därför vill uppfödaren hellre att katten får komma hem och uppfödaren gör jobbet att omplacera så att ingen av hans/hons katter far illa. Även om det kostar och tar tid för uppfödaren.

Ibland är svaret enklare än man tror
Uppfödare har väldigt stor kärlek till sina avkommor, även fast de ser rätt medtagna ut runt 12:e veckan
Citera
2014-01-14, 19:41
Medlem
Oftast brukar vettigt folk som köper raskatter kastrera dem, så det är inte det frågan gäller. Inte heller om uppfödaren är med på att få bestämma vem som köper katten om den skulle behövas säljas vidare (vilket står längre upp om man behagar läsa allt) utan om att de protesterar totalt till försäljning. Om vi säger såhär; jag köper en kattunge. Den kastreras när den är 6 månader. När katten är 4 år får jag barn som visar sig vara allergisk mot pälsdjur. Samtidigt har uppfödaren en kastrerad katt ute till försäljning som fått klart sina kullar. Den är också 4 år. När du kontaktar uppfödaren blir hon förbannad och tycker ungefär att du borde tänkt på det innan du skaffade barn och nästan borde adoptera bort barnet. Att hon själv har en katt ute till försäljning är helt i sin ordning. Ni anser alltså att det är helt som det ska vara?!
Citera
2014-01-14, 20:24
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Oftast brukar vettigt folk som köper raskatter kastrera dem, så det är inte det frågan gäller. Inte heller om uppfödaren är med på att få bestämma vem som köper katten om den skulle behövas säljas vidare (vilket står längre upp om man behagar läsa allt) utan om att de protesterar totalt till försäljning. Om vi säger såhär; jag köper en kattunge. Den kastreras när den är 6 månader. När katten är 4 år får jag barn som visar sig vara allergisk mot pälsdjur. Samtidigt har uppfödaren en kastrerad katt ute till försäljning som fått klart sina kullar. Den är också 4 år. När du kontaktar uppfödaren blir hon förbannad och tycker ungefär att du borde tänkt på det innan du skaffade barn och nästan borde adoptera bort barnet. Att hon själv har en katt ute till försäljning är helt i sin ordning. Ni anser alltså att det är helt som det ska vara?!

Ja!

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här