2014-01-13, 00:22
Medlem
Har idag mitt sparande i två olika fonder, Avanza Zero och SPP Aktiefond USA och hade tänkt utöka lite. Är ute efter en europeisk indexfond och har kollat på lite olika alternativ, har fått Handelsbanken Europafond Index rekommenderad men har även kollat på AMF Aktiefond Europa och SPP Aktiefond Europa. SPP är den billigaste som bara har 0,2% avgift, eftersom det är indexfonder bör de prestera likvärdigt och därför borde jag väl helt enkelt välja den billigaste?

Finns det någon nackdel med att äga flera fonder inom samma fondbolag (äger ju redan SPP USA) eller något annat som skulle tala emot SPP?

Tycker ni att jag bör utöka med flera fonder eller har jag en bra grund med mina två tidagare fonder plus denna tredje eller bör jag skaffa en fjärde eller femte (Tillväxt? Ryssland?), har jag för många närmar jag mig väl ett globalindex vilket jag inte är ute efter men sprider gärna risken så gott det går
2014-01-13, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lassestefanz
Nu börjar jag bli orolig... Om jag gör ett studieavbrott nu... Måste jag betala tillbaka decembers utbetalning?
Varför göra ett studieavbrott? Ska du ta ett sabbatsår eller lämna för alltid? Man får ej återkrav om man misslyckas med studierna, bättre att du gör ditt avhopp i mars istället. Men då måste du ha koll på att su har tillräckligt med poäng för att kunna få csn i framtiden.
2014-01-13, 01:01
Medlem
Citat:
Nu börjar jag bli orolig... Om jag gör ett studieavbrott nu... Måste jag betala tillbaka decembers utbetalning?

Om du gör ett avbrott ja, beroende på vilken vecka du hoppar av och vilka veckor du fått pengar för. Kolla på dina sidor på csn hemsida, under "utbetalningar". Där står vilka veckor du fått pengar för.
2014-01-13, 01:12
Medlem
Hallå! Jag har cirka 40.000 som ligger och inte gör någon nytta.
Jag har bestämt mig för att ge mig in på aktiehandeln, dock så är jag nybörjare och kan inte mycket om aktier.

Frågan lyder:

På vilken sida bör jag öppna ett konto, vilken sida är bäst med aktiehandel?

Har kollat på två än så länge, Avanza och CMC Market Sweden.
2014-01-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrre
Jag har bestämt mig för att ge mig in på aktiehandeln, dock så är jag nybörjare och kan inte mycket om aktier.

Frågan lyder:

Avanza.
Medlem
lassestefanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Om du gör ett avbrott ja, beroende på vilken vecka du hoppar av och vilka veckor du fått pengar för. Kolla på dina sidor på csn hemsida, under "utbetalningar". Där står vilka veckor du fått pengar för.

Vecka 51-2, då bör jag göra avbrottet...?
Medlem
Citat:

Frågan lyder:

Avanza eller Nordnet.
2014-01-13, 01:58
Medlem
Tack för svar.

Jag är helt ny inom aktie branschen och kan ingenting om det.
Har precis öppnat ett konto på Avanza och vill komma igång och lära mig lite om hur allting fungerar.

Finns det någon tutorial eller hjälpmedel om hur man går tillväga?

Tex, måste jag årligen betala för att ha mitt konto?
Hur jag köper och säljer aktier?

Hur allting funkar rent allmänt.

Med vänliga hälsningar, en ekonom intresserad student.
2014-01-13, 02:00
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Jag är helt ny inom aktie branschen och kan ingenting om det.
Har precis öppnat ett konto på Avanza och vill komma igång och lära mig lite om hur allting fungerar.

Finns det någon tutorial eller hjälpmedel om hur man går tillväga?

Tex, måste jag årligen betala för att ha mitt konto?
Hur jag köper och säljer aktier?

Hur allting funkar rent allmänt.

Med vänliga hälsningar, en ekonom intresserad student.

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/skolor/aktieskolan.html
2014-01-13, 03:02
Medlem
Citat:
Vecka 51-2, då bör jag göra avbrottet...?

Du bör göra avbrottet v 3, för då har du ej fått pengar från csn
2014-01-13, 07:58
Medlem
x1ofdewms avatar
Bara för mig som det inte funkar att logga in på csn.se, med BankID ?

"Tekniskt fel."

EDIT: Ok, det funkar nu.

...Men vafan, vi som pluggar utomlands, måste vi verkligen posta in studieförsäkran inför termin 2?

"Du som studerar utomlands
Inför första studieperioden (termin ett) kan du lämna din studieförsäkran här i Mina sidor. Inför termin två ska du lämna studieförsäkran med hjälp av blanketten "Studieförsäkran/skolans intygande". Ska du läsa längre tid än så ska du även skicka in blanketten inför termin fyra. Vi skickar blanketten till dig i god tid innan studieperioden börjar."

Kan man inte få den studieförsäkran underskriven och stämplad av skolan och sen bara ladda upp i mina sidor någonstans? Vill ju helst inte behöva posta dokument fysiskt, ska det verkligen behövas?
Senast redigerad av x1ofdewm 2014-01-13 kl. 08:39.
2014-01-13, 08:54
Medlem
Mmmmmkay, överväger följande investeringar:

Spiltan Räntefond – 20.000 kr.
Atlant Stability – 15.000 kr.
Cicero Avkastningsfond – 15.000 kr.
Brummer Multi-Strategy – 25.000 kr.
Finasta Emerging Europe – 10.000 kr.
Danske Invest Global Index – 10.000 kr.
Avanza Zero – 10.000 kr.
Didner & Gerge Småbolag – 10.000 kr.
Lannebo Småbolag – 10.000 kr.

Totalt alltså 125.000 kronor.

Av dessa skulle alltså 68% läggas i fonder i riskkategorier 1-4, och 32% i riskkategorier 5-6. Ingenting i riskkategori 7.

Det mesta blir svenskt, men jag får även en del öst- och centraleuropéiskt (via Finasta Emerging Europe), och en del amerikanskt (via Danske Invest Global Index).

Möjliga brister: Som noob vet jag egentligen ingenting om vad som kan tänkas ske i 2014 (vilket är anledningen till att jag önskar sprida ut pengarna på så mycket som nio olika fonder in the first place). Jag har heller inte riktigt styr på svensk politik och ekonomi, och har därför svårt att ta pågående trender med i beräkningen - för att inte tala om framtida trender. Jag förlitar mig även, kanske, alldeles för mycket på de formella riskkategorierna, liksom på Morningstar-ratingen (enda fonden med rating 3 är Atlant Stability – resten ligger på antingen 4 eller 5). Och säkerligen mycket annat, som ni gärna får hjälpa mig att luska ut...!

Så vad säger ni, go'vänner: Har jag begått några fatala feltänk? Några pinsamt uppenbara dumheter? Eller ser det i grund och botten vettigt ut?

All feedback hjärtligt välkommen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in