Mmmmmkay, överväger följande investeringar:
Spiltan Räntefond – 20.000 kr.
Atlant Stability – 15.000 kr.
Cicero Avkastningsfond – 15.000 kr.
Brummer Multi-Strategy – 25.000 kr.
Finasta Emerging Europe – 10.000 kr.
Danske Invest Global Index – 10.000 kr.
Avanza Zero – 10.000 kr.
Didner & Gerge Småbolag – 10.000 kr.
Lannebo Småbolag – 10.000 kr.
Totalt alltså 125.000 kronor.
Av dessa skulle alltså 68% läggas i fonder i riskkategorier 1-4, och 32% i riskkategorier 5-6. Ingenting i riskkategori 7.
Det mesta blir svenskt, men jag får även en del öst- och centraleuropéiskt (via Finasta Emerging Europe), och en del amerikanskt (via Danske Invest Global Index).
Möjliga brister: Som noob vet jag egentligen ingenting om vad som kan tänkas ske i 2014 (vilket är anledningen till att jag önskar sprida ut pengarna på så mycket som nio olika fonder
in the first place). Jag har heller inte riktigt styr på svensk politik och ekonomi, och har därför svårt att ta pågående trender med i beräkningen - för att inte tala om
framtida trender. Jag förlitar mig även, kanske, alldeles för mycket på de formella riskkategorierna, liksom på Morningstar-ratingen (enda fonden med rating 3 är Atlant Stability – resten ligger på antingen 4 eller 5). Och säkerligen mycket annat, som ni gärna får hjälpa mig att luska ut...!
Så vad säger ni, go'vänner: Har jag begått några fatala feltänk? Några pinsamt uppenbara dumheter? Eller ser det i grund och botten vettigt ut?
All feedback hjärtligt välkommen.