Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-12-20, 13:14
Medlem
Urkund reagerar på olika träffar i en text och hänvisar dessa till en eller flera originaltexter och visar procent på hur lika texterna är. Det kan röra sig om enstaka meningar, till hela stycken.

För att bedöma detta enskilda fall så, ja ni riskerar båda två avstängning. En hemtenta ska skrivas enskilt, man får alltså inte hjälpa varandra specifikt eller utbyta texter med varandra. Hade ni däremot bara pratats vid och du kanske gett några tips eller fingervisare, så hade det varit helt okej.

Svårt att säga dock hur lång en eventuell avstängning kan bli. Det beror på hur stor tenta det rör sig om, alltså hur många poäng uppgiften utgör. Vilken akademisk nivå man befinner sig på, A-kurs är ju mildare än en kandidatkurs exempelvis. Samt storleken på själv fusket.
Citera
2013-12-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoodie1337
Får jag fråga, bara för texten fastnade i urkund så berättar jag inte allt? varför? :O
Är något fel i min hemtenta vet jag inte, en av uppgifterna var att beskriva ord utifrån litteraturen, har jag gjort något i min hemtenta som är för lik litteraturen? jag vet inte. Inte med flit.
Det stod inget om att man skulle eller fick samarbeta.

Sen är det ju klart ett antagande att det rör sig om hen har plagierat min och att det är det grejen handlar om!
Vännen som jag har skickat till är inställd på att ta skulden.

Det beror ju på om du refererat och citerat korrekt i din text i förhållande till kurslitteraturen.

Självklart rör det sig om att din kompis plagierat din text och att ni haft otillåtet samarbete på hemtentan. Skickade du in din text först så har urkund troligen slagit på den som ursprungskälla när din kompis skickat in sin, eller tvärtom.
I ett sådant här ärende så handlar det inte om att en går fri för att den andre tar på sig skulden. Båda två blir oftast fällda, men det kan så klart bli olika straff. Olika lång avstängning, eller kanske varning på dig och avstängning för kompisen.

Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag tror att era uppsatser måste innehålla ganska så stor del identitiska formuleringar för att den skall fastna i urkund. Exempel:
Tenta ett:
Jag åt frukost imorse.
Tenta två:
Jag åt frukost imorse.
Tenta tre:
Imorse åt jag frukost.

Tenta ett och två kommer att fastna, men inte tenta tre. Din polare måste med andra ord ha plagierat dig mer eller mindre rätt av. Har du inte fått tillbaka rapporten från urkund där du kan se vad som gäller?

Fel, alla dina tre förslag fastnar i urkund, som skickar en rapport till läraren med procent på hur lika texterna är.
Citera
2013-12-20, 14:23
Medlem
Tack pidda, förstår bättre nu.
Får böna och be om att det bara blir varning. Det var inte min avsikt att på något sätt fuska eller något, känns så jävla tråkigt.
Citera
2013-12-20, 15:21
Medlem
Ponera att den som mottog hemtentan hade ett uns skam i kroppen och berättade att denne skickat filen till sig själv då TS lämnat sin dator obevakad. Skulle det förändra något i sak?
Citera
2013-12-20, 16:10
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Skriv ut mailet/konversationen på Facebook och visa att det var du som skickade din hemtenta till henne, inte tvärtom.

För övrigt brukar kommunikation studenter sinsemellan i sak som gäller hemtentamen i fråga vara förbjudet.. Dock torde sanktionen vara mildare för det övertrampet än plagiat.
Citera
2013-12-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Ponera att den som mottog hemtentan hade ett uns skam i kroppen och berättade att denne skickat filen till sig själv då TS lämnat sin dator obevakad. Skulle det förändra något i sak?

Det är en teoretisk fråga. I teorin, så bör det ju fri TS om det är så att kompisen i ett obevakat ögonblick skickade TS tentasvar till sig själv.

Men då undrar man om det kan bevisas att det var så, för det låter föga sannolikt att det skulle vara så. Kan man visa upp mailutdrag på vem som mailade vad och till vem? Är det TS mail som mailat till kompisens mail så bär det ju inte sannolikhetens prägel att det är kompisen som gjort allt själv.

Mycket kan hända, men man ska inte gå över ån efter vatten för att hitta förklaringar till vad som hänt.
Citera
2013-12-20, 17:04
Medlem
Det känns inte lönt att dra någon rövare även om vi snackar ihop oss innan, brukar ofta bakslå i slutändan. Först går jag till mötet och kollar vad urkund slagit på, är det så som jag tror det är så har jag fb konversation på att jag skickade för hen bad mig och tar det med mig. Vi får se vad som händer.
Citera
2013-12-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pidda83
Det är en teoretisk fråga. I teorin, så bör det ju fri TS om det är så att kompisen i ett obevakat ögonblick skickade TS tentasvar till sig själv.

Men då undrar man om det kan bevisas att det var så, för det låter föga sannolikt att det skulle vara så. Kan man visa upp mailutdrag på vem som mailade vad och till vem? Är det TS mail som mailat till kompisens mail så bär det ju inte sannolikhetens prägel att det är kompisen som gjort allt själv.

Mycket kan hända, men man ska inte gå över ån efter vatten för att hitta förklaringar till vad som hänt.

En icke utloggad dropbox vore ju ett annat alternativ, idag är det inte speciellt svårt att få tag på folks filer om man bara vill.

Å andra sidan har vi ju inte den typen av bevisbörda i Sverige. Visst är det osannolikt, men om personen dessutom erkänner är det ju knappast "bortom rimligt tvivel" eller vad man säger. Ett icke utloggat mailprogram gör ju för övrigt inte mailförfarandet speciellt svårt. Man kan till och med ta bort det skickade mailet för att dölja det.

This being said så uppmanar jag såklart inte till att dra en vals eftersom det brukar bita tillbaka för eller senare. Frågan är snarare hur bevisbördan ser ut här, och om man hellre friar än fäller så att säga.
Citera
2013-12-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
En icke utloggad dropbox vore ju ett annat alternativ, idag är det inte speciellt svårt att få tag på folks filer om man bara vill.

Å andra sidan har vi ju inte den typen av bevisbörda i Sverige. Visst är det osannolikt, men om personen dessutom erkänner är det ju knappast "bortom rimligt tvivel" eller vad man säger. Ett icke utloggat mailprogram gör ju för övrigt inte mailförfarandet speciellt svårt. Man kan till och med ta bort det skickade mailet för att dölja det.

This being said så uppmanar jag såklart inte till att dra en vals eftersom det brukar bita tillbaka för eller senare. Frågan är snarare hur bevisbördan ser ut här, och om man hellre friar än fäller så att säga.

Bevisbördan i ett fuskärende ligger ju så klart på universitetet, men om man som student anför annat, så är det ju bra om man kan ha belägg för det själv också. För att dra till med en juridisk utgångspunkt så är det den som påstår någonting som också har bevisbördan för det samma.

Sedan om en disciplinnämnd hellre friar än fäller kan väl vara upp till det enskilda ärendet och vilka belägg som lagts fram där. I ett fall som detta, där man har en rapport från urkund att kunna tillgå så är det ju enklare att fälla då man kan belägga plagiat. Ett fall där enbart ord står mot ord och det inte finns några bevis att ta ställning till mer än vad en lärare påstår så kan det vara svårare att fälla bortom rimligt tvivel och det är därför enklare och kanske mer berättigat att fria då man inte kan styrka det påstådda fusket.

Ett exempel från verkligheten: På en salstenta hade två studenter haft med sig sina mobiltelefoner (vilket inte är tillåtet) och hade precis i inledningen av tentan skickat sms till varandra för att önska varandra "lycka till". Den ena studenten tittar på telefonen vid ett par tillfällen under tentan, enligt egen utsago för att kolla tiden. Tentavakten har uppmärksammat det hela och anmäler studenterna för fusk och att de har kommunicerat med varandra via sms under tentans gång.

Det disciplinnämnden har att gå på är tentavaktens redogörelse över vad denne observerat, samt studenternas utsagor om vad de gjort och inte gjort. Det är förvisso inte tillåtet att ha med sig mobiltelefonen till salstentan (common knowledge), men tentavakterna hade inte som brukligt innan tentans början uppmanat studenterna att stänga av och lägga ifrån sig mobilerna. Så instruktionerna till studenterna om vad som gäller kan sägas ha brustit.
Mycket möjligt hade det varit en konversation via sms mellan de två studenterna, men denna kunde inte styrkas då det inte fanns något utdrag från en sådan konversation och tentavakten hade inte kontrollerat mobiltelefonerna för att se vad som skrivits. Alltså stod endast ord mot ord och en utsaga mot en annan.
Disciplinnämnden kunde inte styrka att fusk begåtts, men gav studenterna en varning för att man haft med sig mobiltelefonerna till salstentan.
Citera
2013-12-20, 21:28
Medlem
JohnniePumas avatar
Jag tycker att du och din studiekamrat ska berätta precis som det var. Även om möjligheten finns att du stängs av så är jag nästan övertygad om att du kommer undan med en varning. Du var naiv och tog inte reglerna på allvar men har själv inte fuskat. Universiteten ser allvarligt på sådant och för att det inte ska fortsätta blandar man in högre instanser och skräms lite men väldigt sällan leder det till avstängningar.

Det är faktiskt inte helt ovanligt att liknande saker inträffar, framförallt inte bland förstaårsstudenter som inte har vett nog att skriva om en text på ett ordentligt sätt.
Citera
2014-01-14, 14:12
Medlem
Jag klarade mig, tror inte ens jag fick en officiell varning. Efter prefekt mötet fick jag ett mail där jag skulle kontakta läraren och hon rättade därefter min tenta som vanligt utan att jag behövde skriva om något!

Den andre fick skriva om delar av tentan men klarade sig också från andra påföljder.

Så var det med det, nu vet man sina misstag =) Ack va skönt det är när stenar släpper...

(Tilläggas är att på mötet sa jag exakt som det var och insåg mitt misstag men sa att det var mina ord som var på tentapappret)
Citera
2014-01-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoodie1337
Jag klarade mig, tror inte ens jag fick en officiell varning. Efter prefekt mötet fick jag ett mail där jag skulle kontakta läraren och hon rättade därefter min tenta som vanligt utan att jag behövde skriva om något!

Den andre fick skriva om delar av tentan men klarade sig också från andra påföljder.

Så var det med det, nu vet man sina misstag =) Ack va skönt det är när stenar släpper...

(Tilläggas är att på mötet sa jag exakt som det var och insåg mitt misstag men sa att det var mina ord som var på tentapappret)
Härligt! Ibland ska man ta det flashbackare skriver med en nypa salt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in