Citat:
Ursprungligen postat av
wembi
Jag tror absolut att människor är omnivorer och att vi mår bäst av en balanserad kost som består av grönsaker och lite kött. Hälsoproblemen som uppstår av en för ensidig kost med för mycket kött motsvarar vegetarianernas problem med för lite kött (B12-brist och ständigt dåligt humör osv.)
Djurhållningen är däremot ett stort jävla problem för den etiske köttätaren. Vi behandlar djur som skit, och som köttätare mår jag dåligt över det.
Den värsta djurhållningen finns dock inom pälsindustrin, och där finns möjligheten för även en köttätare att bojkotta skiten.
många verkar blanda ihop kritik mot oetisk djurhållning med att inte äta kött alls. poängen med tråden är inte att alla ska vara vegetarianer, utan att när man äter kött så äter man kött från djur som inte fått utstå ett liv som varit ett rent helvete. jag har själv inga problem med att döda djur, äta hund eller vad som helst, däremot ser jag många etiska problem med att föra en storskalig industri där miljontals djur plågas för att fattiga svennebananer inte kan lägga 5 spänn mer på sitt paket köttfärs.