2014-01-13, 19:29
Medlem
razlitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Var lite skeptisk till vart jag skulle lägga tråden, men om det anses vara fel tråd så får mod gärna flytta den.

Jag är vegetarian och därför att djuren råkar illa ut både under uppfödning och under slakt. På de allra flesta gårdar/slakterier.

När jag var i affären idag så såg jag flera stycken som valde att ta irländskt storpack med köttfärs framför den närodlade köttfärsen. Antagligen för att den irländska storpacken, är billigare.

Men tänker inte ni som gör detta valet, att djuren som ni äter har blivit plågade hela livet, för att ni väljer ett billigare alternativ? Får ni inte dåligt samvete?

Det kan låta som att jag låter elak och vill skapa en taskig diskussion med detta. Men det handlar inte om det. Jag vill ha vettiga svar och det vore kul att få reda på hur ni tänker med detta.

Och hur vet du att djuren i Irland slaktas på ett dåligt sätt om jag får fråga?
Citera
2014-01-13, 19:30
Medlem
haexkvasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av water
http://global3.memecdn.com/vegetarians-explain-these_o_531652.jpg

I rest my case.

Dessutom har människan använt verktyg samt tillagat köttet så pass länge (800000 år f Kr) så det skulle vara konstigt om vissa drag inte tillbakabildades. (Tänker på att hörntänderna är nästan obefintliga hos vissa.) http://illvet.se/fraga-oss/nar-uppfanns-varm-mat

Men samtidigt skvallrar våra visdomständer om att vi tidigare i historien har haft en mera växtriket föda, då våra käkar var större. http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39772&a=124637&l=sv

Slutsats: Vi är allätare men har börjat äta mer kött genom historien.
Citera
2014-01-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razlito
Och hur vet du att djuren i Irland slaktas på ett dåligt sätt om jag får fråga?

hejsfittan verkar sakna verklighetsförankring och baserar sina argument på det som passar in i den snedvridna värld han/hon lever i.

Jag har ingen aning om hur djuren på Irland behandlas, jag vet inte ens vad som är bra eller dålig djurhållning om man skulle gå in på detaljer.
Citera
2014-01-13, 19:37
Medlem
Albozs avatar
Men mannen håll käften vegitarianjävel aka anti-naturjävel. Människan är ett djur och dess överlevnad går ut på att hitta föda som den kan äta. Djur äter djur. Vi äter djur. Detta är natur.

Sluta klaga och njut istället av det bästa som finns i denna värld! Kött <3
Citera
2014-01-13, 19:38
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
konstigt att det kan vara så okontroversiellt i världens mest politiskt korrekta land att stödja vad som i praktiken är djurplågeri, medan det bli ramaskri så fort man nämner ordet neger eller påpekar att sverige inte bör vara hela världens socialförsäkringskassa....
Citera
2014-01-13, 19:42
Medlem
wembis avatar
Jag tror absolut att människor är omnivorer och att vi mår bäst av en balanserad kost som består av grönsaker och lite kött. Hälsoproblemen som uppstår av en för ensidig kost med för mycket kött motsvarar vegetarianernas problem med för lite kött (B12-brist och ständigt dåligt humör osv.)

Djurhållningen är däremot ett stort jävla problem för den etiske köttätaren. Vi behandlar djur som skit, och som köttätare mår jag dåligt över det.

Den värsta djurhållningen finns dock inom pälsindustrin, och där finns möjligheten för även en köttätare att bojkotta skiten.
Citera
2014-01-13, 19:44
Medlem
haexkvasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
konstigt att det kan vara så okontroversiellt i världens mest politiskt korrekta land att stödja vad som i praktiken är djurplågeri, medan det bli ramaskri så fort man nämner ordet neger eller påpekar att sverige inte bör vara hela världens socialförsäkringskassa....

Jo men du vet att människor är människor och djur är djur i PK-Sverige, trots att vi ska ha världens bästa djurskyddslagar. Är något religiöst och antivetenskapligt över det hela.
Citera
2014-01-13, 19:45
Medlem
Brukar de inte va så att veganer/vegetarianer har en jävla dubbelmoral. Har träffat en del utav dem som klagar på människor för att de äter kött. Sedan har de antingen läderskor eller läderhandskar eller dylikt. Är inte de minst lika illa som att köpa köttfärs för en sådan person?
Citera
2014-01-13, 19:46
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wembi
Jag tror absolut att människor är omnivorer och att vi mår bäst av en balanserad kost som består av grönsaker och lite kött. Hälsoproblemen som uppstår av en för ensidig kost med för mycket kött motsvarar vegetarianernas problem med för lite kött (B12-brist och ständigt dåligt humör osv.)

Djurhållningen är däremot ett stort jävla problem för den etiske köttätaren. Vi behandlar djur som skit, och som köttätare mår jag dåligt över det.

Den värsta djurhållningen finns dock inom pälsindustrin, och där finns möjligheten för även en köttätare att bojkotta skiten.

många verkar blanda ihop kritik mot oetisk djurhållning med att inte äta kött alls. poängen med tråden är inte att alla ska vara vegetarianer, utan att när man äter kött så äter man kött från djur som inte fått utstå ett liv som varit ett rent helvete. jag har själv inga problem med att döda djur, äta hund eller vad som helst, däremot ser jag många etiska problem med att föra en storskalig industri där miljontals djur plågas för att fattiga svennebananer inte kan lägga 5 spänn mer på sitt paket köttfärs.
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2014-01-13 kl. 19:49.
Citera
2014-01-13, 19:48
Medlem
haexkvasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wembi

Precis så här känner jag. Förstår inte att vissa måste försvara köttätande med näbbar och klor så till den milda grad att man totalskiter i djurhållning. Går att äta kött och samtidigt vara för en god djurhållning. Tror det har med att de flesta vegetarianer är vänster, icke populärt på flashback
Citera
2014-01-13, 19:56
Medlem
haexkvasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
många verkar blanda ihop kritik mot oetisk djurhållning med att inte äta kött alls. poängen med tråden är inte att alla ska vara vegetarianer, utan att när man äter kött så äter man kött från djur som inte fått utstå ett liv som varit ett rent helvete. jag har själv inga problem med att döda djur, äta hund eller vad som helst, däremot ser jag många etiska problem med att föra en storskalig industri där miljontals djur plågas för att fattiga svennebananer inte kan lägga 5 spänn mer på sitt paket köttfärs.

Är en fråga om moral i slutändan. Och även i denna fråga så handlar det om pengar
Citera
2014-01-13, 19:56
Medlem
NorthPorts avatar
Var finns denna hemska djurhållning som alla i tråden påstår existerar? Och vad har det med det kött jag köper på Ica att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in