Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Lite lurigt med Lange. Han skall ju enligt egen utsago (kanske nämnt i artikeln i Kvällsposten ovan) ha velat undersöka fasaderna på husen utefter Sveavägen bort mot Kungsgatan. Detta för att se om det finns spår efter skott. Han bedömde att kulorna borde ha gått såpass långt och inte bara trillat ner efter någon meter. Han fick visst nobben av Holmér, det behövdes inte eftersom man hade rätt kulor.
Svårbedömt på det stora hela. Finns inget behov som jag ser det att plantera ut kulor. Hade ju funkat lika bra om man aldrig hittat några alls.
Håller med dig om kulorna. Väldigt svårt att förstå vitsen med att placera ut dom. Samtidigt är det skumt att inte palmekulan hittas förrän under söndagslunchen av
Elisabeth Belich. Lisbetkulan som
Allfredo de Tavares hittar vid sextiden har jag mindre problem med, inte minst med tanke på röran som rådde så SBC under mordnatten.
Tycker inte kulorna är det intressantaste med
Wincent Lange under mordnatten. Hans summariska brottplatsundersökning och märkliga insats på Sabbatsberg sticker mer i ögonen på mig.
Men som du säger WK är svårbedömd. Ibland undrar jag om hans intervju med
Jerry Wells är ett sätt att väcka uppmärksamhet på konstigheterna i PU. Artikeln kommer 881029 , precis när PU riktat in sökarljuset på
Christer Pettersson och
Thure Nässén har börjat bearbeta dennes omgivning.
Att en rutinerad journalist skulle ljuga eller missuppfatta WL är så osannolikt att jag ser det som i det närmaste omöjligt. JW sade sig också ha dokumentation av intervjun.