2014-01-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snokh8er
då jag anser att kroppen behöver kött

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000012&conference=105 00000000000326&posting=19500000005137142

"Visst är det naturligt att äta kött, men inte för människor. Människor är i det stora hela konstruerade precis som de växtätare som vi idag föder upp och slaktar. Vi har inte de förutsättningarna som behövs för att kunna fälla ett djur. Vi har inga vassa klor. Köttätares tarmsystem är 3 ggr sin kroppslängd, så att snabbt ruttnande föda kan passera snabbt genom kroppen. Människors tarmsystem som är hela 12 ggr sin kroppslängd är betydligt kortare. Just därför att gräs och växter kan passera långsammare genom kroppen då de inte bryts ner lika fort. Köttätare har små outvecklade salivkörtlar i munnen medan människor har välutvecklade salivkörlar som är nödvändiga för att vi ska kunna bryta ner frukt och spannmål. Köttätare saknar ett ensym, ptylin, i saliven som behövs för att kunna bryta ner spannmål. Medan människor och växtätare har en basisk saliv med mycket ptylin, för att kunna smälta spannmål. Köttätare har en mycket högkoncentrerad saltsyra i magen, för att kunna smälta hårda djur ben,muskler, senor osv. Hos växtätare och människor är saltsyrekoncentrationen 20 ggr svagare. Människor har heller inte några vassa tänder som till exempel lejon har, för att kunna slita kött från sitt egenfällda byte. Vi människor har istället begåvats med platta kindtänder för att kunna mala spannmål och frukt. Hur naturligt är det för oss, som helt klart inte har förutsättningarna, att äta kött?"

Människor ska inte äta kött i grund och botten. Vi är växtätare. Jag är väl påläst i detta ämnet och det som står i länken stämmer helt och hållet.
Citera
2014-01-13, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snokh8er
Som sagt, köttet i sig måste smaka gott, och nu pratar vi själva köttets smak, och inte kryddorna. Är det bra kött så njuter man ju bara av själva köttsmaken, då behöver man nämligen inga kryddor!
Snick snack, oavsett hur bra köttet är så kommer det smaka tråkigt utan lite salt och peppar.

Eller är du en sådan person inte räknar salt och peppar till kryddor? Precis som vegetarianerna här som äter både vilt och fisk.
Citera
2014-01-13, 15:05
Medlem
challies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000012&conference=105 00000000000326&posting=19500000005137142

"Visst är det naturligt att äta kött, men inte för människor. Människor är i det stora hela konstruerade precis som de växtätare som vi idag föder upp och slaktar. Vi har inte de förutsättningarna som behövs för att kunna fälla ett djur. Vi har inga vassa klor. Köttätares tarmsystem är 3 ggr sin kroppslängd, så att snabbt ruttnande föda kan passera snabbt genom kroppen. Människors tarmsystem som är hela 12 ggr sin kroppslängd är betydligt kortare. Just därför att gräs och växter kan passera långsammare genom kroppen då de inte bryts ner lika fort. Köttätare har små outvecklade salivkörtlar i munnen medan människor har välutvecklade salivkörlar som är nödvändiga för att vi ska kunna bryta ner frukt och spannmål. Köttätare saknar ett ensym, ptylin, i saliven som behövs för att kunna bryta ner spannmål. Medan människor och växtätare har en basisk saliv med mycket ptylin, för att kunna smälta spannmål. Köttätare har en mycket högkoncentrerad saltsyra i magen, för att kunna smälta hårda djur ben,muskler, senor osv. Hos växtätare och människor är saltsyrekoncentrationen 20 ggr svagare. Människor har heller inte några vassa tänder som till exempel lejon har, för att kunna slita kött från sitt egenfällda byte. Vi människor har istället begåvats med platta kindtänder för att kunna mala spannmål och frukt. Hur naturligt är det för oss, som helt klart inte har förutsättningarna, att äta kött?"

Människor ska inte äta kött i grund och botten. Vi är växtätare. Jag är väl påläst i detta ämnet och det som står i länken stämmer helt och hållet.

Det är inte heller svårt att förstå. I naturen jagar rovdjur utan problem, hur skulle en människa kunna jaga utan redskap? Vi har lärt oss att äta kött, vilket gör det absolut inte nödvändigt. Rovdjurens matsmältningsorgan är inte uppbyggda som våra heller, då rovdjurens tarmar är betydligt kortare än våra för att köttet inte ska hinna ruttna i kroppen.
Citera
2014-01-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn999
Precis som vegetarianerna här som äter både vilt och fisk.

Det vore konstigt om jag som är vegetarian åt vilt. I och med att det är kött. Så det gör jag absolut inte.

Om man inte äter kött, men äter fisk, så kallas man för "Semivegetarian". Jag började så, men har nu gått över till Vegetarian.

Varför tror du att någon vegetarian äter både vilt och fisk? har inte sett någon skriva det i tråden?
Citera
2014-01-13, 15:08
Bannlyst
Citat:

Skitsnack. Du kan inte vara särskillt påläst då vi är omnivores.
http://en.wikipedia.org/wiki/Omnivore

"Various mammals are omnivorous in the wild, such as the Hominidae (which includes humans, chimpanzees, orangutans, and gorillas)"
Citera
2014-01-13, 15:10
Medlem
Citat:

"Various mammals are omnivorous in the wild, such as the Hominidae (which includes humans, chimpanzees, orangutans, and gorillas)"
Vilken härlig källa du har. Pålitlig.

Jag kan gå in och ändra den artikeln hur jag vill. I och med att det är wikipedia
Citera
Bannlyst
Citat:
Det vore konstigt om jag som är vegetarian åt vilt. I och med att det är kött. Så det gör jag absolut inte.

Om man inte äter kött, men äter fisk, så kallas man för "Semivegetarian". Jag började så, men har nu gått över till Vegetarian.

Varför tror du att någon vegetarian äter både vilt och fisk? har inte sett någon skriva det i tråden?
"Om man inte äter kött, men äter fisk, så kallas man för "Semivegetarian"".

Nej det heter Demivegetarianism och är man demivegetarian så äter man KÖTT (fisk är kött).
Citera
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av challie
Det är inte heller svårt att förstå. I naturen jagar rovdjur utan problem, hur skulle en människa kunna jaga utan redskap? Vi har lärt oss att äta kött, vilket gör det absolut inte nödvändigt. Rovdjurens matsmältningsorgan är inte uppbyggda som våra heller, då rovdjurens tarmar är betydligt kortare än våra för att köttet inte ska hinna ruttna i kroppen.

Japp, kött ruttnar i kroppen också.

Det är kul med er fantaster som pekar på hur människan är uppbyggd och hur vi va tänkta att göra. Åk ut i skogen och bygg en hydda då. Skaffa så många barn ni bara orkar, och lev som det va tänkt. Människan anpassar sig, vi har utvecklats. Vi var inte byggda för att sitta vid datorn eller tv:n heller. Ge er nu.
Citera
2014-01-13, 15:11
Bannlyst
Citat:
Vilken härlig källa du har. Pålitlig.

Jag kan gå in och ändra den artikeln hur jag vill. I och med att det är wikipedia
Snälla googla på humans och omnivore så kommer du hitta tusentals länkar som stödjer det. Räcker med en 15 minuters läsande så inser varje vettig människa att vi är allätare (omnivore). Att tro att vi är herbivores talar ju lite om din mentala förmåga.

Sen tar jag hellre wikipedia som källa än dina efterblivna inlägg.
Citera
2014-01-13, 15:12
Medlem
Citat:
"Om man inte äter kött, men äter fisk, så kallas man för "Semivegetarian"".

Nej det heter Demivegetarianism och är man demivegetarian så äter man KÖTT (fisk är kött).

Semivegetarianer käkar fisk, skaldjur och kyckling. Men inget annat i köttväg.

Demivegetarian är också helt rätt att det heter. Men det är snarlikt
Citera
2014-01-13, 15:13
Medlem
v0dkas avatar
Förstår din poäng, TS. Jag har provat vegetarism men funkade inte för mig. Äter ganska mycket kött men försöker att hålla mig till antingen ekologiskt eller "lite finare" för då vet man att djuren haft det någorlunda bra.

Sen att köpa kött från Sverige är betydligt bättre än från nån annanstans, då vi stödjer våra egna bönder genom detta. Och vi har större krav än många andra länder att djuren ska ha haft det bra.

Ekologiskt är logiskt.
Citera
2014-01-13, 15:13
Medlem
challies avatar
Citat:

Allätare har inte så mycket kött i kosten som en alldaglig människa idag. Rätta mig om jag har fel men den köttkonsumtionen är oftast från kadaver? Det kan jag tänka mig då det är sällan apor jagar, men det händer självklart! Men du kan ju leva som en apa om du vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in