2014-01-13, 06:10
Medlem
kinesarsles avatar
När jag röstade 2010 stod det folk från Socialdemokraterna utanför vallokalerna och gjorde reklam. Är detta verkligen ok? Jag läste följande i 8 kap. 3§ vallagen:

På ett röstmottagningsställe eller i ett utrymme intill detta får det inte förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val.

Hur bör man agera om man ser detta igen? Ringa snuten? Kommer de bry sig?
Citera
2014-01-13, 06:21
Medlem
svallerbyttans avatar
Står de utanför så är det helt ok.
Citera
2014-01-13, 06:39
Medlem
KycklingKlubbans avatar
I kyrkovalet stod först Frimodig kyrka utanför kyrkan och försökte få uppmärksamhet. Sedan stod Socialdemokraterna mitt framför bordet där man tar röstkortet (eller vad det heter). Folk blev ganska irriterade och bad dom flytta på sig. Jag förstår dom, vissa vill ju vara lite diskreta med vad dom röstar på.

Nej nu till ämnet.. Tydligen händer det ganska lite när partier står och försöker fånga väljare i sista sekund, men ska man förlita sig på texten/lagtexten du skrev så är det inte tillåtet nej.
Citera
2014-01-13, 08:07
Medlem
Det är helt ok sålänge de inte går in i vallokalen.
Citera
2014-01-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
I kyrkovalet stod först Frimodig kyrka utanför kyrkan och försökte få uppmärksamhet. Sedan stod Socialdemokraterna mitt framför bordet där man tar röstkortet (eller vad det heter). Folk blev ganska irriterade och bad dom flytta på sig. Jag förstår dom, vissa vill ju vara lite diskreta med vad dom röstar på.

Nej nu till ämnet.. Tydligen händer det ganska lite när partier står och försöker fånga väljare i sista sekund, men ska man förlita sig på texten/lagtexten du skrev så är det inte tillåtet nej.

kyrkovalet blir ju lite speciellt eftersom det blir svenska kyrkans regler som styr det.

Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Står de utanför så är det helt ok.

Japp.

Och Ts, polisen kommer inte bry sig. Däremot kan du kontakta valnämnden eller dess representant. Lämpligen de i vallokalen är en bra början.
Citera
2014-01-13, 09:29
Medlem
Partierna hade väl en överenskommelse där de sagt att de inte skulle uppehålla sig i närheten av vallokalerna men på senare år kunde givetvis inte något parti låta bli och sen var "racet" igång.
Citera
2014-01-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Partierna hade väl en överenskommelse där de sagt att de inte skulle uppehålla sig i närheten av vallokalerna men på senare år kunde givetvis inte något parti låta bli och sen var "racet" igång.

Jag har för mig att överenskommelsen är att de inte ska bedriva valkampanj under valdagen.

Så vitt jag vet får de inte befinna sig i röstningslokalen och det är valförrättarna som ska se till att detta efterlevs.

De får inte stå i vägen för dig som ska in i lokalen och rösta.
Eftersom det är en lag att de inte får göra si och så , så kontakta polisen eller valförrättarna inne i vallokalen. Lämna en anmälan till valmyndigheten att allt inte har gått rätt till.

Utnyttja din medborgerliga rättighet (skyldighet) att inspektera olika vallokaler om att allt går schysst till.
Citera
2014-01-13, 11:13
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag har för mig att överenskommelsen är att de inte ska bedriva valkampanj under valdagen.

Så vitt jag vet får de inte befinna sig i röstningslokalen och det är valförrättarna som ska se till att detta efterlevs.

De får inte stå i vägen för dig som ska in i lokalen och rösta.

Har jobbat som valförrättare och mycket riktigt hade vi delvis som uppgift att se till att de inte kom in i lokalen eller la in reklam.
Citera
2014-01-14, 23:10
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
kyrkovalet blir ju lite speciellt eftersom det blir svenska kyrkans regler som styr det.

Instämmer. Tack.

Vill tillägga att vanliga valet också hålls på samma vis och plats vilket jag påmindes idag.

Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Har jobbat som valförrättare och mycket riktigt hade vi delvis som uppgift att se till att de inte kom in i lokalen eller la in reklam.

Kom till oss
Citera
2014-01-15, 07:27
Medlem
kinesarsles avatar
Tackar för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem