2013-12-31, 12:16
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Ganska säker på de går över om du håller dig borta från de mesta droger och mediciner vad jag har erfarenheter av.
Stress och uppspelthet förvärrar psykosen.

Normalt fall brukar de vara några dagar upp till en månad.

Men om du röker igen efteråt och få de igen tror jag de varar mycket längre och värre.
Du kan vara på väg in i en psykos men tror inte du har de riktigt nu men detta kan bli mycket värre senare, då har du mindre kontroll.

Blir du mer adhd när du rökt spice? mår du bra och är helt speedad?
Ah jag blir mer ADHD när jag rökt spice blir helt speedad och går riktigt långa promenader, får svårt att sitta still. Har t.o.m gjort en tråd om det.

Är det positivt till detta?

Jag har slutat med droger helt eftersom jag förstår nu att hjärnan inte mådde så bra av det. Skall bli helt nykter och har varit det i runt två veckor nu.

Tusen tack för att du tar dig tid att svara, uppskattas enormt.
Senast redigerad av VVC 2013-12-31 kl. 12:21.
Citera
2013-12-31, 12:28
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
En psykotisk person vet inte om att den är psykotisk. Du har problem med ångest och det får du under AT tillsammans med annat om du missbrukat noider, overklighetskänslor kan förekomma.

Håll dig ren i 1-2 månader så lär du må mycket bättre.

En psykos kan väl snarare liknas vid en vakendröm, du vet inte om att det inte är verkligt trots att det borde vara uppenbart...
Om jag rökt Spice såpass länge som över ett halvår, minst 3-5g varje dag och ibland 70g som rökts upp på 3-4 dagar, är det då normalt att man får en psykisk AT?

Vad glad jag blir av alla svar, kan hålla mig lite lugnare nu.
Citera
2013-12-31, 14:46
Medlem
VVCs avatar
Förlåt för flertal poster men som ni säkert kan förstå är jag rätt orolig.

Nu vet jag inte så mycket om hur spice påverkar hjärnan, men en sak vet jag, att det slår som betong. Och rent teoretiskt så tror jag att hjärnan fått mycket stryk efter spicet (rökt massa 1:10/1:15, aldrig 1:20 eller svagare. Samt det oftast har rökts rent) och att hjärnan återställer sig och rättar till "synapser(??) / signalsubstanerna och det är det som jag känner nu som ångest och overklighetskänslor.
Eftersom obalans i signalsubstanerna (Serotonin, dopamin, noradrenalin med mera) är det som gör vad hjärnan uppfattar som verkligt, och är det rubbningar efter mycket stryk av spice så är det nog det som jag uppfattar som "psykos" overklighetskänslor och panikångest.

Kan jag ha rätt?

Känner mig hyffsat bra idag förutom att allt ser lite psykadeliskt ut när jag är ute samt lite suddigt syn som förekommer vid panikångest
Senast redigerad av VVC 2013-12-31 kl. 14:48.
Citera
2013-12-31, 15:51
Moderator
ofays avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2013-12-31, 16:19
Medlem
lithionits avatar
Det går att lära sig att hantera psykoser, t.ex. hallucinationer och vanföreställningar är inte farligt såvida man fortfarande har självinsikt och fattar att det just är hallucinationer och vanföreställningar och inte verkligheten.

Men likväl som andra psykiska sjukdomar så bottnar det i biologiska orsaker i hjärnan, som medicinen kan rätta till. Så tyvärr handlar det inte bara om tankens kraft.
Citera
2013-12-31, 16:21
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Förlåt för flertal poster men som ni säkert kan förstå är jag rätt orolig.

Nu vet jag inte så mycket om hur spice påverkar hjärnan, men en sak vet jag, att det slår som betong. Och rent teoretiskt så tror jag att hjärnan fått mycket stryk efter spicet (rökt massa 1:10/1:15, aldrig 1:20 eller svagare. Samt det oftast har rökts rent) och att hjärnan återställer sig och rättar till "synapser(??) / signalsubstanerna och det är det som jag känner nu som ångest och overklighetskänslor.
Eftersom obalans i signalsubstanerna (Serotonin, dopamin, noradrenalin med mera) är det som gör vad hjärnan uppfattar som verkligt, och är det rubbningar efter mycket stryk av spice så är det nog det som jag uppfattar som "psykos" overklighetskänslor och panikångest.

Kan jag ha rätt?

Känner mig hyffsat bra idag förutom att allt ser lite psykadeliskt ut när jag är ute samt lite suddigt syn som förekommer vid panikångest

Alla former av psykadeliska droger höjer risken för psykos och annat elände. LSD kan ge flashbacks som håller i sig lång tid efter senaste intag. Lyckligtvis brukar det svara på neuroleptika.

Sen kan det ju vara panikångest också som spelar in, det är sällan att man kan säga att det är det ena eller det andra när det gäller psykiska symptom, medicinering, droger osv. det handlar ofta om ett ganska komplext samspel.
Citera
2014-01-05, 16:41
Medlem
VVCs avatar
Jag kan säga att det funkade för mig, jag intalade mig om vad som är verkligt och vad som bara var spel från hjärnan. Jag känner mig mycket bättre och blir bara bättre & bättre för dagarna som går. Med stor vilja kan man vinna, man ska inte låta psykosen ta över, man ska kämpa emot.
Citera
2014-01-05, 19:02
Medlem
härligt att du har lyckats, jag kämpar med att övervinna psykotiska symtom varje dag. ofta känns det hopplöst, för ibland har jag väldigt svårt att veta vad som är verkligt
Citera
2014-01-05, 21:03
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
härligt att du har lyckats, jag kämpar med att övervinna psykotiska symtom varje dag. ofta känns det hopplöst, för ibland har jag väldigt svårt att veta vad som är verkligt
Kom ihåg att det du ser kan inte skada dig, du ser bara verkligheten på ett annat sätt, men du är ju fortfarande i verkligheten. Du är en människa, du är stark och jag vet att du kan om du vill.

Kan rekomendera att endast sova 8h och försöka äta gott och nyttigt. Isolera dig helst inte utan gör saker som du vanligtvis tycker om. Man skall heller inte sitta och tänka på det, eftersom jag tror mycket handlar om att acceptera det som sker. Har haft psykos två gånger nu och har alltid kommit ur det, och oftast går psykoser över. Försök hitta något positivt med det eftersom den vanliga verkligheten för vanliga människor är oftast inget roligare, utan man reagerar på psykosen eftersom den är där när man inte har tagit något, i ens vardag.

Testa blunda, ha på lugnande musik och tänk att du är stark, att du inte tänker låta psykosen vinna, tänk på att du vet vad som är verkligt och tänk på att symtomen bara är inbillning. För oavsett hur överväldigande det blir så är du fortfarande i verkligheten, bara inte sedd från dina ögon.

Om du känner dig stressad så försök roa dig, eftersom stress och ångest gör mycket och förvärrar oftast symtomen.

Önskar dig all lycka till och är det något så kan du alltid dra iväg ett Pm!
Senast redigerad av VVC 2014-01-05 kl. 21:06.
Citera
2014-01-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Kom ihåg att det du ser kan inte skada dig, du ser bara verkligheten på ett annat sätt, men du är ju fortfarande i verkligheten. Du är en människa, du är stark och jag vet att du kan om du vill.

Kan rekomendera att endast sova 8h och försöka äta gott och nyttigt. Isolera dig helst inte utan gör saker som du vanligtvis tycker om. Man skall heller inte sitta och tänka på det, eftersom jag tror mycket handlar om att acceptera det som sker. Har haft psykos två gånger nu och har alltid kommit ur det, och oftast går psykoser över. Försök hitta något positivt med det eftersom den vanliga verkligheten för vanliga människor är oftast inget roligare, utan man reagerar på psykosen eftersom den är där när man inte har tagit något, i ens vardag.

Testa blunda, ha på lugnande musik och tänk att du är stark, att du inte tänker låta psykosen vinna, tänk på att du vet vad som är verkligt och tänk på att symtomen bara är inbillning. För oavsett hur överväldigande det blir så är du fortfarande i verkligheten, bara inte sedd från dina ögon.

Om du känner dig stressad så försök roa dig, eftersom stress och ångest gör mycket och förvärrar oftast symtomen.

Önskar dig all lycka till och är det något så kan du alltid dra iväg ett Pm!

jag försöker varje dag att inte lyssna på tanken, rösten eller känslan. senaste dagarna har jag faktiskt gjort lite framsteg jag tar min medicin som jag ska (kan ibland få för mig att den är farlig och sluta ta den), jag äter, jag sover (om än lite för mycket kanske) och jag har kommit igång med träningen igen efter några månaders uppehåll. det går åt rätt håll just nu iallafall. ska dock byta medicin nästa vecka.
Citera
2014-01-12, 17:41
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jag försöker varje dag att inte lyssna på tanken, rösten eller känslan. senaste dagarna har jag faktiskt gjort lite framsteg jag tar min medicin som jag ska (kan ibland få för mig att den är farlig och sluta ta den), jag äter, jag sover (om än lite för mycket kanske) och jag har kommit igång med träningen igen efter några månaders uppehåll. det går åt rätt håll just nu iallafall. ska dock byta medicin nästa vecka.
Så skönt att höra! Fortsätt kämpa och tänk att du inte ska låta det vinna över dig och påminn dig själv om att du är stark och inte skall tolerera tvångstankarna och vaneföreställningarna.

Medicin som du äter kan jag lova dig att den inte är farlig. Påminn dig själv att det bara är hjärnan som spelar ett spratt och tänk att du inte låter dig lyssna på det.

Sen så ska man inte sitta och tänka på att man är psykotisk utan försöka fylla tankarna med andra saker som t.ex tvspel, träning eller motion. Eller bäst av allt, acceptera det som händer och har hänt.

Jag har haft psykos två gånger nu, den som var för inte så länge sen kom jag också ur och jag kan lova att jag kämpade psykiskt, taggade mig själv och tänkte att jag skulle inte låta den vinna över mig. & i dagsläget märker jag ingenting av den längre, och känner mig helt normal.

Lycka till och fortsätt kämpa!
Citera
2014-01-12, 18:05
Medlem
Har man upplevt en psykos själv, vilket jag har så går det att avvisa sådana tankar, det börjar med tankar, sen tankemönster etc etc. Det är ungefär som att ta fel buss kan man säga.

Börjar det med röster, riktiga hallucinationer är jag dock tveksam.
Senast redigerad av Bullzapp 2014-01-12 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in