Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Man ska inte sticka under stol med att bistånd missbrukas, går till fel personer och är en allmän katastrof. Men samtidigt kan bistånd utgöra en vinst för Sverige. Genom att hjälpa ett land att utvecklas och bygga relationer med det landet kan man t ex få ökad export till, och billigare import från landet i fråga - vilket alltså är positivt för Sveriges tillväxt.
Bistånd bör inte ses som en gåva, utan som en investering. Problemet som finns i dag är att kontrollera t ex SIDA så att det inte bara blir ren kapitalförstöring eller pengar som hamnar i rika beslutsfattares fickor i olika länder.
Tänk på det gamla talesättet att om man ger en man en fisk så har han mat för en dag, men om man lär honom fiska så kan han äta hela livet. Lite så är bistånd tänkt att fungera - och så hoppas man på att man kan sälja fiskeprylar till honom också.
Men ta till exempel Kina. Även som Sverige förmodligen varit generösast i världen i bidrag/person, så är ändå Sveriges bidrag en piss i havet jämfört med andra, betydligt större länder.
Nu har jag ingen koll på hur förhållandet är. Men om USA skänkt 400 miljarder och Sverige skänkt 50 miljarder till ett land. Tror du då det landet resonerar så att Sverige varit generösast, eftersom vi skänkt mer per person?
Jag tror att även om Sverige är oerhört generösa per person så glöms vi bort för att vi är ett så litet land..
Citat:
Ursprungligen postat av
MajorMajones
Tycker att det låter vettigt men absolut inte öka invandringen (no racism) men för dom pengarna hjälpa dom och erbjuda fler lektioner för att lära sig svenska språket och så så att dom kan anpassa sig efter svenska samhället = jobb till dom så dom slipper springa runt och skrika yoo ge mig flooz para med en pistol mot huvudet på alla kioskägare

Min tanke var att om vi ska behålla nuvarande höga nivå på invandringen, så kan vi skippa utlandsbidragen. Därmed har vi lösgjort 35 miljarder per år som kan gå till att rädda sjukvården och skolan. Minskar vi även invandringen så kanske vi även kan skaffa ett försvar igen