2014-01-12, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag vet inte vem som sköt eller vem som inte sköt OP, men det är något fel med den fetade uppgiften. Det första skottet tycktes inte ha någon verkan alls, fast det enligt ett vittne (Inge M) sköts rakt mot OPs rygg. Efter det andra skottet däremot, så föll OP rakt fram och ned, vilket är helt i linje med den skada som uppkom.

Jag tror att Inge M missuppfattat situationen lite. Vid skotten så stod ju OP vriden något till vänster.Hans axelparti var i princip i linje till IM.Det va ganska mörkt i gränden för någon gatlampa va ju trasiga dessutom.
Om nu IM hade blicken för någon sekund på något annat,ex bankomaten, så såg han ju ljuset fr eldsflamman ändå,i "getögat" (skottet framifrån) . När han fäster blicken igen mot OP så ser han den andra eldsflamman.Skottet bakifrån.
Citera
2014-01-12, 01:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vem är då den "mr X" som intervjuas i Mikael Hylins dokumentär från 2006 i klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=IbgQI28uZb8;t=1067
Denne "mr X" tycks ha överlevt Sigge C som i sin tur levde vid MOP.

Viktigt att komma ihåg om knarkspan: De var Hans Holmers skötebarn sedan han slagit den tidigare framgångsrika Huddingegruppen i spillror. Granndistriktens knarkpoliser misstänkte starkt att Knarkspan tipsade Sigge Cedergrens huvudleverantör, Sonny Malmgren, inför planerade tillslag.

Knarkspan har hand om TK-kontrollen på Sigge Cedergren. Vittnesmålet OM Sigge/Reine Janssons hemresa, samt dito från Pia Engström, Lars Erik Eriksson och Peter Olofsson visar att Roger Östlund ringde från SC från Grand efter 2330. Inte 2315-21 som TK-protkollet anger. Det är ett av de starkaste bevisen för ren bevismanipulation från Polisens, läs Knarkspans sida.
Citera
2014-01-12, 01:52
Medlem
Någon som vet hur mycket pengar man får om man löser Palme mordet?
Citera
2014-01-12, 09:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosendahl
Någon som vet hur mycket pengar man får om man löser Palme mordet?

Det är 50MSEK om jag inte minns fel.
(Kräver väl fällande dom å så.)
Citera
2014-01-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Men Christer Pettersson är väl den enda av dessa 130 personer som varit misstänkt för mordet och som erkänt? Jag är själv skeptisk till att Pettersson ska ha skjutit Palme, och är helt enkelt intresserad av att höra vad det finns för motargument när det gäller hans erkännande.

Två saker måst vi slå fast. CP har aldrig erkänt något mord på OP. Däremot har det från vissa källor lång efter det att han frikänts kommit sådana desperata uppgifter från tredje part men varje gång det drivs offentligt har CP varit tydlig.

Numera är det nog polisiärt fastslaget att CP ej kan vara gärningsman och därmed är saken enbart intressant ur syndpunkten vem som driver sådana teorier och varför. Motorn bakom sådana saker har varit bland annat Lennart Håård och gamle IBmedarbetaren Donald Forsberg (själv väldigt lik ett vittnes teckning av en misstänkt) och i kölvattnet har en minst sagt oseriös tramspelle till underhållare drivit det...

Inte särskilt tungt!
Citera
2014-01-12, 11:29
Medlem
En person som definitiv kan vara kontruktivt att undersöka förutom AK för att kanske komma lite närmare sanningen om Palmemeordet är Do*al* Fo*sbe*g.

Detta vet vi!

* Han befanns sig i grannskapet under kvällen med påstått annat hemligt uppdrag som handlar om saker som inte går att styrka.

* Han liknar mycket starkt en teckning av en misstänkt figur en bit från mordplatsen.

* Han kontaktar oroligt Olof Frånstedt (kallad Barbro av denne) ,och inte någon aktiv inom und vad vi vet, som befinner sig på andra sidan jorden för att svärs sig och sin grupp fri från inblandning i själva mordet.

* Han engagerar sig i CP spåret (enligt sig själv på direktuppdrag från SSI-chefen) till en början med uppdrag att dyka efter vapen men sedan med att via Håård och Hylin driva flera olika teser kring CP:s skuld. Samma gjorde han med Tore Forsberg!

Man skulle kunna , om man är konspiratorisk, misstänka att han i övrigt är en källa till t ex OF som har gammalt IB/SSI material sparat.

Att han systematiskt läckt sådana uppgifter i flera andra fall är uppenbart liksom att han engagerat sig i flera fall intill nutid. T ex de påstådda dumpningarna av farligt avfall av sovjetmakten som tajmades med en valupptakt och riktade sig mot den döda Anna LIND för att ta heder och ära av henne! Vad blev det av detta?

DF driver olika kampanjer offentligt. Inte bara när det gäller Palmemordet. Mot den ryska gasledningen och mot en S-regering där han stämde dem för 3G mastbyggandet och startade ett missnöjesparti.

Som person ser vi att han gärna utger sig för att jobba med inofficiellt godkända uppdrag för underrättelsetjänsterna. Det är inte svårt att föreställa sig att han skulle kunna var mannen bakom uppgifterna dels att OP var "landsförrädare" dels att uppdraget att "ta bort honom" var sanktionerat som uppdrag. Det följer hans idiom!

Väl värd att syna närmare!
Citera
2014-01-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindjacka
Allséns källa säger att skytten komade på grund av folksamlingen vid Njadics kiosk. Hade jag varit skytt hade jag positionerat mig just där, i mörkret vid kyrkogården. Även vittnet Alf säger sig ha sett en rörelse inne i mörkret vid Kyrkogården.

Kan man tänka sig ett scenario där det finns en patrull vid kyrkogården och en norr om biografen? Bud kommer att makarna går söderut, norrpatrullen tvingas snabbt förflytta sig söderut för att bli reservpatrull? Patrullen vid kyrkogatan backar ur. Och en mördare fiskas fram ur den grupp som ursprungligen befann sig norr om Grand.

I sådana fall blir tidiga vittnesiakttagelser norr om Grand väldigt viktiga. Var skulle en sådan patrull finnas? Hörnet rådmansgatan?

Det blir också intressant med vittnesmål om bilar och människor som snabbt förflyttar sig söderut eller som ankommer hörnet tunnelgatan några minuter innan mordet. Kan det t ex vara den ursprungliga norrpatrullen som kommer springandes HOlländargatan söderut? Eller - ett alternativt scenario - är det den som Wiklund ser några minuter innan mordet i bil hörnet tunnelgatan-Olofsgatan?
Citera
2014-01-12, 11:59
Medlem
Man undrar ju varför AKs förhör är hemligstämplat. Hon kan ju inte förstå själv vad som skulle vara så hemligt. Vet man vem som förhörde henne?
Citera
2014-01-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
Man undrar ju varför AKs förhör är hemligstämplat. Hon kan ju inte förstå själv vad som skulle vara så hemligt. Vet man vem som förhörde henne?

AK är mycket nöjd med att sista förhören är hemliga och verka vägra alla seriösa kontakter ang vad hon ev sett etc oavsett vem som frågar!

SE var nog nöjd också och berättade precis det åklagaren ville i CP rättegången.
Citera
2014-01-12, 23:22
Medlem
Apropå chefsbesättningarna i SSI-KSI.

Enligt Expressen (1996-09-08, journalist Per Wendel) var Carl-Christer Hj*rt chef för KSI mellan 1990 och 1996 då han fick lämna efter en spionskandal (en svensk civilingenjör hade åkt fast i Ryssland). Hj*rt tycks inte alls ha jobbat med und/säk arbete vid tiden för MOP (han satt på militärhögskolan) och är i det avseendet ointressant.

I förhöret med Marjasinkommissionen uppges SSI-chefen vid tiden för SSI-affären 1987 heta Bengt i förnamn, efternamnet anges först som "Vedin", men det är överstruket och ersatt med vad jag först tyckte såg ut som "Modin". Nu lutar jag åt att det står "Medin". En Bengt Medin var 1983 (enligt TT-telegram) verksam på FRA. Enligt Sveriges Statskalender från 1984 var han stf Gd, överste och produktionsschef på FRA 1984.

http://runeberg.org/statskal/1984/0132.html

Vad sägs? Låter inte det här som en nyckelperson inom underrättelsesverige i mitten på 80-talet?

Vi vet från flera öppna källor att den som blir SSI-chef 1984 minst sitter till 1987. Gissning: Det är sannolikt Bengt Medin som är SSI-chef andra hälften av 80-talet. Lundin är helt säkert en nyckelspelare i underättelsevärlden men blir gissningsvis inte chef KSI förrän andra hälften av 90-talet.

Edit: Jag antar att det går att kontrollera om man jämför med statskalendern för 1985 och 1986 om Medin står kvar på FRA. Om inte, så finns det väl goda skäl att tro att han förflyttats till SSI. 1985 och 1986 tycks dock inte digitaliserade.
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-01-12 kl. 23:40.
Citera
2014-01-13, 03:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Slutar inte filmatiseringen av Sista kontraktet med att en privatspanares (eller polis) arkiv över mordet placeras i bankfack? Jag har inte läst boken så jag vet inte om scenen också finns med i boken, men om min minnesbild stämmer så kanske författaren åtminstone hade tagit del av Lingärdes Marjasinförhör. För sista kontraktet är väl alldeles för amatörmässigt upplagd för att Lingärde själv skall vara författaren?
I boken så dör den här polismannen som fått korn på statsministerns mördare mot slutet.
Påstås ha vådaskjutit sig själv till döds med en älgstudsare men det lämnas öppet
för möjligheten att det rör sig om något helt annat.
Scenen med material som placeras i ett bankfack förekommer inte i boken.

Den är bättre än filmen tycker jag själv.
Citera
2014-01-13, 03:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
3) pappas bekanta kan ha berättat saker långt senare av olika skäl, som bidragit till skildringen

osv
Sundvalls baserar sin thriller om Palmemordet på ett bokmanus av John W. Grow,
en pseudonym, så storyn är alltså inte hans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in