Apropå chefsbesättningarna i SSI-KSI.
Enligt Expressen (1996-09-08, journalist Per Wendel) var Carl-Christer Hj*rt chef för KSI mellan 1990 och 1996 då han fick lämna efter en spionskandal (en svensk civilingenjör hade åkt fast i Ryssland). Hj*rt tycks inte alls ha jobbat med und/säk arbete vid tiden för MOP (han satt på militärhögskolan) och är i det avseendet ointressant.
I förhöret med Marjasinkommissionen uppges SSI-chefen vid tiden för SSI-affären 1987 heta Bengt i förnamn, efternamnet anges först som "Vedin", men det är överstruket och ersatt med vad jag först tyckte såg ut som "Modin". Nu lutar jag åt att det står "Medin". En Bengt Medin var 1983 (enligt TT-telegram) verksam på FRA. Enligt Sveriges Statskalender från 1984 var han stf Gd, överste och produktionsschef på FRA 1984.
http://runeberg.org/statskal/1984/0132.html
Vad sägs? Låter inte det här som en nyckelperson inom underrättelsesverige i mitten på 80-talet?
Vi vet från flera öppna källor att den som blir SSI-chef 1984 minst sitter till 1987. Gissning: Det är sannolikt Bengt Medin som är SSI-chef andra hälften av 80-talet. Lundin är helt säkert en nyckelspelare i underättelsevärlden men blir gissningsvis inte chef KSI förrän andra hälften av 90-talet.
Edit: Jag antar att det går att kontrollera om man jämför med statskalendern för 1985 och 1986 om Medin står kvar på FRA. Om inte, så finns det väl goda skäl att tro att han förflyttats till SSI. 1985 och 1986 tycks dock inte digitaliserade.