2014-01-12, 00:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En han är det om det ska vara noga och som någon bergsäker sanning är det väl knappast
framställt som utan som en fullt rimlig drivkraft bakom det som hände i Spekeröd.
Det står jag för men jag är ju lika lite som någon annan debattör i tråden i stånd att
spika fast några definitiva sanningar.

Jag finner det alltså som möjligt att FS kan ha begått dådet antingen därför att det uppdagats
ekonomiska oegentligheter signerade just honom eller för att han helt enkelt ville komma
över de summor som sedan plockades ut från ett visst bankkonto dagen efter dramat i huset.
Han kanske hade börjat avsky Marina därför att hon ville bli av med honom och han tänkte
att han minsann inte skulle gå lottlös därifrån slutligen.

Det behöver inte vara motiv i Agatha Christie-klassen för övrigt.
Mycket simplare och obegripligare än så är det förbluffande ofta i verkligheten som omger oss.
Utmärkt. Ekonomi kan vara motiv för mordet, men det är inte ett belagt motiv. Vi är överens.

Men samtidigt känns ekonomiskt motiv väldigt långt borta när brottet begicks på den mest svårstädade platsen i bostaden med efterföljande städning. Mord av ekonomiska skäl brukar vara bättre planerade, tror jag. Håller du inte med?

Visst ligger olycka närmare till hands?
Citera
2014-01-12, 00:44
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Utmärkt. Ekonomi kan vara motiv för mordet, men det är inte ett belagt motiv. Vi är överens.

Men samtidigt känns ekonomiskt motiv väldigt långt borta när brottet begicks på den mest svårstädade platsen i bostaden med efterföljande städning. Mord av ekonomiska skäl brukar vara bättre planerade, tror jag. Håller du inte med?

Svårstädat...det kan man ju diskutera med tanke på hur lite som faktiskt har gett upphov till städbehov.
Jag tror inte att FS hade räknat med att bli frihetsberövad så tidigt och att han skulle ha gjort sig av med resårbotten med tiden, enligt hans plan.
Nu blev det inte så av förklarliga skäl.
Citera
2014-01-12, 00:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Svårstädat...det kan man ju diskutera med tanke på hur lite som faktiskt har gett upphov till städbehov.
Jag tror inte att FS hade räknat med att bli frihetsberövad så tidigt och att han skulle ha gjort sig av med resårbotten med tiden, enligt hans plan.
Nu blev det inte så av förklarliga skäl.
Nu hade GM tur i fråga om städbehov. En nerblodad tapet hade försvårat städningen betydligt.
Citera
2014-01-12, 01:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Kul att vi kan vara överens för en gångs skull då....

Jo, det kan nog hända att mord med ekonomiskt motiv ter sig lite "snyggare" i utförandet
vanligtvis men det sker på "stökigare" sätt också. Det kan vara sämre och bättre planerat.

Jag tror ju inte att det här dådet varit planlagt någon längre tid. Kanske tanken väcktes
samma kväll först under inflytande av lite cannabisgodis och kanske några pavor tjeckiskt öl...
Det var dålig stämning mellan de två alltsedan båtturen med fadäsen med de smäckra
solglasögonen. Det blev väl inte vidare bättre vad dagen led antagligen.

Faktumet att Marina ligger i sängen när hon skjuts och förmodligen sovandes, tycker jag
tyder på allt annat än någon olycka.
Det framtonar starkt som en överlagd gärning.
Och varför den skedde?
Ja, behöver inte vara som jag spekulerat i nyss med ekonomiska motiv bakom.
Det kan vara betydligt "futtigare" än så. Samlad vrede, frustration och aggressivitet som söker
sig ett utlopp och då "hettan" exploderar slutligen hos vederbörande sker det via att
krama in avtryckaren på den pistol som frestat att greppa tag om en längre stund och
göra bruk av i ett sovrum där den person ligger i skön vila som kanske just denna dag
ställt honom inför beskedet att nu får det vara slut, nu måste han lämna henne och hemmet.

Betonar för undvikande av alla missförstånd att detta bara är en teori nu.
Inga sanningsanspråk alltså.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-12 kl. 01:19.
Citera
2014-01-12, 01:08
Avslutad
Citat:
"Hon kan ha" inleder ofta teorier.
Vänligen bygg dina teorier på tillgängliga fakta. Anskaffningsvärdet för fondandelarna var långt ifrån 300000 kr. Din teori är därmed falsk.
Citera
2014-01-12, 04:55
Medlem
Grandiosos avatar
Så här lät det 2011 när man i förhör uppehöll sig vid just det där omtalade sms:et
som skulle ha avsänts av MJ, numera alltså med återskapat innehåll:

Då har vi nästa, den 29 juli alltså klockan 10.01, då har vi pratat om ett sms till dig
ifrån Marinas telefon, vilket du förnekar att du har fått.

FS: Ja, jag har inte fått det nej.

Och då är det på det viset att detta förstod inte jag i förra förhöret utan det här är på
viset att Marinas och din telefon är i Stora Höga (ohörbart) så det är rörelser på båda
telefonerna, från Stora Högamasten till Kode och det innebär att telefonerna följs åt.
Dom följs åt ifrån Stora Högamasten till bostadsområdet och du förnekar det här
sms:et. Jag har inte en aning vad det står i det, men det har i alla fall vi har en notering
som har visat 10.01 (ohörbart)..

FS: Den tiden ligger jag garanterat och sover.

Du kan aldrig komma ifrån dom här tekniska detaljerna hur du än säger, Fredrik. Det
går inte. Hennes telefon rör sig samtidigt med din telefon.

FS: Omöjligt. Jag är hemma och sover garanterat vid den tiden. Då är det nån annan som har med
sig min telefon om den rör sig.

Tycker du det verkar vettigt? Eller vem kan det vara?

FS:Inte en aning.

Har du lånat ut telefonen till nån då?

FS:Nej, det har jag inte.

Då kan det väl inte gärna vara nån annan?

FS:Vid den.. vid den tiden är jag hemma.

Jag påstår att du fortfarande har Marinas telefon..

FS:Jag har..

Kan du lyssna? Att du har Marinas telefon på dig, du har din egen och på nåt sätt så
blir det nån sammanstötning på nåt sätt så att det skickas iväg nån signal, jag kan inte
förklara det, men det finns tekniskt bevisat på Telia att det är gjort och det kan du
aldrig någonsin komma ifrån. Vad du är säger.

FS:Vid den tiden var jag hemma och… ja, jag sov garanterat vid tio.

__________________________________________________ ____________________

Det är omöjligt alltså, enligt herr Svensson. Fullständigt omöjligt för han sover garanterat
vid den aktuella tidpunkten. Han viker sig inte där på villkor.
Särdeles säker på sin sak.
Då i alla fall...
Nu är det lite annorlunda med det där...
"Om den rör sig"...
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-12 kl. 05:09.
Citera
2014-01-12, 08:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vänligen bygg dina teorier på tillgängliga fakta. Anskaffningsvärdet för fondandelarna var långt ifrån 300000 kr. Din teori är därmed falsk.
Nu tjafsar du. Jag behöver inte skriva "Hon kan ha satt in dem en del av dem utan FS vetskap och låtit pengarna växa" i stället för "Hon kan ha satt in dem utan FS vetskap" för att teorin ska vara möjlig.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-12 kl. 08:23.
Citera
2014-01-12, 08:57
Avslutad
Citat:
Nu tjafsar du. Jag behöver inte skriva "Hon kan ha satt in dem en del av dem utan FS vetskap och låtit pengarna växa" i stället för "Hon kan ha satt in dem utan FS vetskap" för att teorin ska vara möjlig.
Tjafsar? När blev det tjafs att hålla sig till fakta?

Du far med osanning och försöker framställa det som att Marina vadat i pengar som hon satt in i fonder under senare tid. Du pratar om "300000" och " hon kan ha satt in dem i fonder" när anskaffningsvärdet för fonderna är betydligt lägre, vi har inte en aning om när de satts in och om delar av det är gåvor från föräldrarna.
Citera
2014-01-12, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
JAHA! Så det är bevisat att det var han som skickade det från MJ:s telefon pga raderingen. Men dåså. Varför har du inte sagt det förut

Tidigare har han nekat till att ha tagit emot och raderat sms:et och då gick det inte att bevisa att han skickat något heller, knappt att det funnits något sms.
Nu när det är återskapat i sin helhet i hans egen telefon och även kan se när han raderade detta går det att bevisa, även fast själva avsändartelefonen saknas, att det är skickat 1 st sms med graverande innehåll också.
Slutligen, den enda som kan tänkas ha Marinas telefon vid detta tillfälle och samtidigt kunna tänkas ha nytta av sms:et´s innehåll är Fs.
På den här punkten är han rökt.

Det är han även på denna punkt:
Citat:
Hur mycket har du in plånboken?
Strax över 4000 kr tror jag.
Vad är det för pengar?
Det är pengar jag har tagit ut från mitt konto i olika omgångar.
Vilka konton har du?
Jag har ett vanligt lönekonto, sedan har jag ett sparkonto, båda på Swedbank, det är
Sparbanken i Alingsås.
Det är ju så att om du har 4000 kr i plånboken så måste ju deras ursprung kontrolleras.
Okej.
När tog du ut dem?
De är ju uttagna vid flera tillfällen, jag har stoppat dem i plånboken… inte en aning, det är
flera tillfällen.

Du har svarat att du tror på Fs nya förklaringen ang de pengar som fanns i plånboken,
att det är skatteåterbäringen från 2009.
Trodde du verkligen även på den första förklaringen som lämnades i förundersökningen eller tror du inte att han ljuger, att det skulle kunna vara Marinas pengar som fanns i plånboken?
Citera
2014-01-12, 10:02
Bannlyst
Madelene svarar i polisförhör att hon är säker på att Fredrik fått en dator av sin advokat. Hon är säker för det har Fredrik berättat för henne att han skulle fixa och han hade en dator med sig hem från Göteborg. Advokaten fattar ingenting och förnekar bestämt att han gett Fredrik en dator.

Madelene sväljer alltså Fredriks lögner.

En gång tror jag att Fredrik är ärlig mot Madelene. Det är när han berättar för Madelene att Marina försvann på hans födelsedag.
Senast redigerad av pacifiera 2014-01-12 kl. 10:07.
Citera
2014-01-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Madelene svarar i polisförhör att hon är säker på att Fredrik fått en dator av sin advokat. Hon är säker för det har Fredrik berättat för henne att han skulle fixa och han hade en dator med sig hem från Göteborg. Advokaten fattar ingenting och förnekar bestämt att han gett Fredrik en dator.

Madelene sväljer alltså Fredriks lögner.

En gång tror jag att Fredrik är ärlig mot Madelene. Det är när han berättar för Madelene att Marina försvann på hans födelsedag.
Ma***lene kanske tänker att hon är den enda som når fram till F, alla andra tjejer han haft har varit puckon men hon har fått honom att ändra sig, bättra sig eller nåt och mot henne är han ärlig.
Inte så lätt när man satt sig i den situationen att man försvarar sin kille trots allt, att då erkänna att man haft fel. Tycker vi låter henne vara. Långt inne måste hon känna panik över situationen när hon märker att det bara är hon och några tomtenissar som tror att han kan vara oskyldig, men att då "hoppa av" är inte lätt.
Bästa för hennes egen del vore att göra slut med F, glömma honom och tråden.
Även om han nu för tiden är en underbar man utan problem så blir det tungt, hon har fortfarande chansen att hitta någon annan att leva med.
Men hon gör som hon vill.
Citera
2014-01-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Ma***lene kanske tänker att hon är den enda som når fram till F, alla andra tjejer han haft har varit puckon men hon har fått honom att ändra sig, bättra sig eller nåt och mot henne är han ärlig.
Inte så lätt när man satt sig i den situationen att man försvarar sin kille trots allt, att då erkänna att man haft fel. Tycker vi låter henne vara. Långt inne måste hon känna panik över situationen när hon märker att det bara är hon och några tomtenissar som tror att han kan vara oskyldig, men att då "hoppa av" är inte lätt.
Bästa för hennes egen del vore att göra slut med F, glömma honom och tråden.
Även om han nu för tiden är en underbar man utan problem så blir det tungt, hon har fortfarande chansen att hitta någon annan att leva med.
Men hon gör som hon vill.

Jag tycker tvärtom, här behövs folk som hjälper denna vilsna flicka ifrån FS, hon behöver stöd och hjälp som Marina aldrig fick, sicka föräldrar hon har!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in