2014-01-11, 23:11
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Att ni tycker Özil blir osynlig är för att ni inte förstår fotboll. Ni vill väl se tio meters bolltransport a la Modric eller Iniesta istället för en hotande passning. Ni missar de små geniala passningsspelet av Özil. Givetvis är det bara erat problem.

Fast det är ditt blodtryck... När ni säger att han sticker ut som bäst i världen räcker det med att jag tycker att Iniesta och Silva håller samma klass för att jag ska tycka att ni överskattar honom. Är Özil 100% självskriven i den tyska startelvan idag, förresten?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.TravisBickle
Pique lever på gamla meriter, han har verkligen inte varit bra de senaste säsongerna. Subotic är minst lika bra som Hummels tycker jag. Benzema hade en fantastisk vår i Real Madrid för ett par år sedan, förutom det har han underpresterat. Gillar ändå hans spelstil, att han alltid höjer sig i viktiga matcher och hans högsta nivå är makalös.

Pique och Hummels är spelartyper som hyllas lätt i framgång och lätt blir syndabockar när det går dåligt, jag har följt Pique sedan han kom till Barcelona, och tycker att han hållit hög klass genomgående efter det första halvåret. Han var nog mer överskattad när han hyllades som allra bäst i världen av en del när Barca var som bäst. Men jag tycker att han håller världsklass ändå och det tycker jag att Hummels också gör, även om jag sett betydligt mindre matcher med honom.

Benzema är en av världens skickligaste anfallare, men tycker inte det talas så mycket om honom. Även om han inte gör mest mål så gör han oftast bra grejer med bollen i varje situation, han är rörlig, spelskicklig och farlig. Lyon var för dåligt för honom, och i Real får han underkasta sig Ronaldo och spelsystemet, dessutom föredrog ju Mourinho ofta Higuain. I en annan miljö skulle han kanske kunna bli överskattad, för då tror jag han kunnat briljera på samma sätt som Cavani, Falcao eller Lewandovski
Citera
2014-01-11, 23:16
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.TravisBickle
Men chilla. Först kallar du mig idiot och nu kan jag ingenting om fotboll, bara för att jag tycker att Özil är lite överskattad. Han är förmodligen bäst i hela världen på de hotande djupledspassningarna, det håller jag med om, men att han har en tendens att gömma sig och se allmänt nonchalant ut är ett faktum. Han gör dessutom alldeles för lite mål.

Alldeles för lite mål... Jämför med de som konkurerar på samma position din tölp...
Citera
2014-01-11, 23:25
Medlem
anteri17s avatar
Vilka ska ha jämföras med? Silva med ungefär lika mycket mål, Iniesta med färre mål. En petad Mata. En Fabregas som spelar forward, en Hamsik som knappt lirar CL. Rooney är mer släpande forward än tia.

Mou tycker inte Oscar eller Mata är världens bästa tia, utan Özil.
Citera
2014-01-12, 00:16
Medlem
snillet_1s avatar
Özil är ingen matchvinnare, det är mitt största problem med honom. De största tiorna har avgjort viktiga matcher i viktiga lägen och verkligen satt avtryck. Jag tycker ofta att Özil försvinner (inte fullständigt, men ni fattar) i de större matcherna.

Man kan ju jämföra med en numera bortglömd Sneijder. Han tog tag i allting säsongen 09/10. Jag tycker inte att Özil gjort en likvärdig säsong (säkert gjort bättre rent statistiskt men annars så...). Eller varför inte Iniesta som har avgjort det mesta.
Citera
2014-01-12, 00:29
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Özil är ingen matchvinnare, det är mitt största problem med honom. De största tiorna har avgjort viktiga matcher i viktiga lägen och verkligen satt avtryck. Jag tycker ofta att Özil försvinner (inte fullständigt, men ni fattar) i de större matcherna.

Man kan ju jämföra med en numera bortglömd Sneijder. Han tog tag i allting säsongen 09/10. Jag tycker inte att Özil gjort en likvärdig säsong (säkert gjort bättre rent statistiskt men annars så...). Eller varför inte Iniesta som har avgjort det mesta.

Problemet är att du ser mål som matchavgörande insatser, men inte assist. Özil var strålande i de el clasicon jag såg. Han har gjort assist i CL-semifinaler. Han var kanske spelmässigt VM 2010 års bästa spelare. Levererade bra i det senaste EM:et. Att sedan inte överskattade Tyskland går och vinner kan inte lastas på honom.

Iniesta har skjutit hem en VM-titel, och gjorde en framspelning i en EM-final. Grattis. Synd att han inte var särskilt delaktigt till att ta sitt lag till just dessa finaler. Och jag vet, Iniesta blev utsedd till EM:s bästa spelare och gud vet jag, men det var samtidigt en skymf mot fotbollen.

Özil var tillsammans med Ronaldo avgörande för att Real ofta kunde matcha Barca, han har varit navet i ett hyllat tyskt lag. Han har fort fört Arsenal till ligatoppen. Trots att folk tycker han inte levererat på sistone, så står han där med 4+7 i ligan, och massor av matchavgörande aktioner. För det är ju det om något han är - matchavgörande. Iniesta är lynnig och flyter runt, Özil är produktiv och direkt matchavgörande. Det är direkt löjligt att kalla Iniesta för en matchvinnare bara för att han just varit det i två viktiga matcher (Em-Finalen var han inte direkt ensam om att leda Spanien till titeln. VM-finalen var just ett mål, dominerade inte direkt spelmässigt). Det är ju inte direkt många andra matcher han avgjort, förutom ett fint långskott mot Chelsea. Det är statistiskt ignorant att dra sina slutsatser utifrån typ tre matcher, när spelarna spelar 10-tals fler matcher bara under en säsong, där givetvis alla matcher är enormt viktiga.
Citera
2014-01-12, 00:36
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Problemet är att du ser mål som matchavgörande insatser, men inte assist. Özil var strålande i de el clasicon jag såg. Han har gjort assist i CL-semifinaler. Han var kanske spelmässigt VM 2010 års bästa spelare. Levererade bra i det senaste EM:et. Att sedan inte överskattade Tyskland går och vinner kan inte lastas på honom.

Iniesta har skjutit hem en VM-titel, och gjorde en framspelning i en EM-final. Grattis. Synd att han inte var särskilt delaktigt till att ta sitt lag till just dessa finaler. Och jag vet, Iniesta blev utsedd till EM:s bästa spelare och gud vet jag, men det var samtidigt en skymf mot fotbollen.

Özil var tillsammans med Ronaldo avgörande för att Real ofta kunde matcha Barca, han har varit navet i ett hyllat tyskt lag. Han har fort fört Arsenal till ligatoppen. Trots att folk tycker han inte levererat på sistone, så står han där med 4+7 i ligan, och massor av matchavgörande aktioner. För det är ju det om något han är - matchavgörande. Iniesta är lynnig och flyter runt, Özil är produktiv och direkt matchavgörande. Det är direkt löjligt att kalla Iniesta för en matchvinnare bara för att han just varit det i två viktiga matcher (Em-Finalen var han inte direkt ensam om att leda Spanien till titeln. VM-finalen var just ett mål, dominerade inte direkt spelmässigt). Det är ju inte direkt många andra matcher han avgjort, förutom ett fint långskott mot Chelsea. Det är statistiskt ignorant att dra sina slutsatser utifrån typ tre matcher, när spelarna spelar 10-tals fler matcher bara under en säsong, där givetvis alla matcher är enormt viktiga.

Så det var därför jag nämnde Sneijder (det är främst hans CL-insats jag tänker på)?

Özil försvann helt mot Italien. Är man tia i ett så bra lag och det mer eller mindre byggs kring en måste man prestera bättre. Var har han varit i de viktiga CL-matcherna? Var var han mot Bayern 2012? Borta.

Din rant om Iniesta är också ignorant då du helt plötsligt håller mål måttstocken för avgörande, när du i paragrafen innan gnäller om att assist är lika viktigt. Iniesta spelar nästan alltid en viktig roll i speluppbyggnaden inför målen som komma skall.

Att du fetar din text gör den inte mer viktig, om du tror det.

Förresten, varför är alla som inte delar din åsikt antingen a) idioter, b) ignoranta eller c) okunniga? Lägg ner någon gång med det där. Du förstår nog inte hur illa omtyckt du är. Snart kommer väl brorsan in också...
Senast redigerad av snillet_1 2014-01-12 kl. 00:38.
Citera
2014-01-12, 00:48
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Så det var därför jag nämnde Sneijder (det är främst hans CL-insats jag tänker på)?

Özil försvann helt mot Italien. Är man tia i ett så bra lag och det mer eller mindre byggs kring en måste man prestera bättre. Var har han varit i de viktiga CL-matcherna? Var var han mot Bayern 2012? Borta.

Din rant om Iniesta är också ignorant då du helt plötsligt håller mål måttstocken för avgörande, när du i paragrafen innan gnäller om att assist är lika viktigt. Iniesta spelar nästan alltid en viktig roll i speluppbyggnaden inför målen som komma skall.

Att du fetar din text gör den inte mer viktig, om du tror det.

Förresten, varför är alla som inte delar din åsikt antingen a) idioter, b) ignoranta eller c) okunniga? Lägg ner någon gång med det där. Du förstår nog inte hur illa omtyckt du är. Snart kommer väl brorsan in också...

Så Sneijder ska klassas som en av de stora tiorna under de senaste åren, men inte Özil...

Du ser ju bara italiensk fotboll, så det är ju inte så konstigt att du knappt sett Özil. Och då var det ju synd att han inte gjorde sin bästa match mot Italien.

Du får gärna förtydliga tredje stycket.

Nej, men det var det som jag tycker är det viktigaste i mitt inlägg.

Åsikter kan vara idiotiska, okunniga eller ignoranta. Det är en stor skillnad på att direkt kalla en person för att vara en idiot, att vara ignorant eller för att vara okunnig. Din åsikt om att bedöma en spelare utifrån väldigt få matcher är igonarant enligt mig, inget mer med det. Att jag också kan kalla andra användare för idioter och dylikt är sant, men det stör mig inte. Jag bryr mig inte det minsta om jag är omtyckt eller inte på ett forum. Jag gillar att diskutera fotboll och delge mina åsikter. Att jag visar känslor i vissa inlägg kan vara både bra och dåligt. Men det är inget jag kommer ändra på.

Det är möjligt att jag är mer arrogant än dig, men du är god tvåa. Och din fetish på min "brorsa" är absurd. Väx upp för fan!
Citera
2014-01-12, 00:52
Medlem
Måste tyvärr också gå emot dig Anteri. Özil är en sjukt bra 10:a, kanske världens bästa men inte riktigt enligt mig. Som de andra säger gömmer han sig under de riktigt stora matcher gång efter gång. Visst en assist mot City men han är fortfarande verkligen ingen matchvinnare vilket man måste kunna vara då om man har en såpass offensiv roll i ett (två) världslag.

Och att det var han å Ronaldo som gjorde att Real kunnat ha en chans mot Barcelona de senaste säsongerna är bara löjligt.
Citera
2014-01-12, 00:52
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Så Sneijder ska klassas som en av de stora tiorna under de senaste åren, men inte Özil...

Du ser ju bara italiensk fotboll, så det är ju inte så konstigt att du knappt sett Özil. Och då var det ju synd att han inte gjorde sin bästa match mot Italien.

Du får gärna förtydliga tredje stycket.

Nej, men det var det som jag tycker är det viktigaste i mitt inlägg.

Åsikter kan vara idiotiska, okunniga eller ignoranta. Det är en stor skillnad på att direkt kalla en person för att vara en idiot, att vara ignorant eller för att vara okunnig. Din åsikt om att bedöma en spelare utifrån väldigt få matcher är igonarant enligt mig, inget mer med det. Att jag också kan kalla andra användare för idioter och dylikt är sant, men det stör mig inte. Jag bryr mig inte det minsta om jag är omtyckt eller inte på ett forum. Jag gillar att diskutera fotboll och delge mina åsikter. Att jag visar känslor i vissa inlägg kan vara både bra och dåligt. Men det är inget jag kommer ändra på.

Det är möjligt att jag är mer arrogant än dig, men du är god tvåa. Och din fetish på min "brorsa" är absurd. Väx upp för fan!

(svarar på fetat)

Jag håller inte Sneijder som en av de största tiorna, däremot har har en säsong på sitt CV som slår det Özil har gjort på enskild säsong med råge. Özil har däremot varit bättre över tid, antar jag.

Du sade att jag bara ser mål som avgörande, sedan gnäller på du att Iniesta "bara" avgjort tre viktiga matcher, i alla fall var det mål. Var tog assisten vägen helt plötsligt? Iniesta har säkerligen avgjort en hel del matcher med assists.

Jag är inte i närheten av dig, fråga vem du vill. Sluta projicera. Jag skall växa upp...
Senast redigerad av snillet_1 2014-01-12 kl. 00:55.
Citera
2014-01-12, 02:33
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
(svarar på fetat)

Jag håller inte Sneijder som en av de största tiorna, däremot har har en säsong på sitt CV som slår det Özil har gjort på enskild säsong med råge. Özil har däremot varit bättre över tid, antar jag.

Du sade att jag bara ser mål som avgörande, sedan gnäller på du att Iniesta "bara" avgjort tre viktiga matcher, i alla fall var det mål. Var tog assisten vägen helt plötsligt? Iniesta har säkerligen avgjort en hel del matcher med assists.

Jag är inte i närheten av dig, fråga vem du vill. Sluta projicera. Jag skall växa upp...

Det får du backa upp med statistik. Med tanke på att han gör betydligt mindre assist än vad gemene man tror, så ligger bevisbördan på dig. Och oftast så brukar folk komma med just VM-målet och sista-minuts-målet mot Chelsea. Det är inte särskilt starkt att kunna komma med ett så litet urval. Jag kan ju säga att Özil har massor av assist utan att kunna styrka det, men det är inte trovärdigt.

Özil enda målet i CL-semin borta mot Bayern 2012. Fin assist i den andra matchen... Mot Dortmund förra året så har han en perfekt assist och är inblandad som andra-assist i det andra målet när Real var mycket nära att vända i returmötet. Trots detta vara han dålig. Då vill nog många vara lika dålig.

Problemet med dig är att du slår ifrån dig allt. Jag är iaf ärlig med att jag kan hetsa upp mig mot personer. Många gillar det säkerligen inte. Och sedan är det alltid du som startar dessa diskussioner bortom fotbollen om användare som är totalt off-topic. Det kan vara att märka ord eller begrepp, ofta odefinierbara sådana, eller hur folk beter sig. Men att i tre inlägg prata om någons s.k brorsa, det är inte alls omoget... En sak som förövrigt kan "anmälas" för outning.

........................

Och jag har alltid motsatt mig det här med att vissa spelare inte levererar i toppmatcher. Ofta följer det med efter ett par dåliga insatser på kort tid, ofta tar man inte hänsyn till att det just är svårare motstånd, och ofta slår det därav fel. Som med Ibra eller Suarez till exempel. Men det är en annan diskussion.

I år har folk inte tyckt Özil varit så där jätte bra. Trots att han inte spelat jättemycket har han 45 skapade målchanser (tror det är i PL). Näst bäst i Arsenal är ett koppel på dryga 20 skapade chanser. Oscar har överöst med lovord. Özil hade 52 keypasses fram till den 29 dec, Oscar 23... Som du kanske märker har jag skuggat igenom lite tweets från en twittersida. Redan den 29 oktober - som ny i laget - hade han skapat tredje mest chanser av alla spelare i Europa den här säsongen. Özil gjorde 8 landslagsmål under kvalet - det är 3 mål ifrån lika många som Iniesta gjort under sin hela landslagskarriär... I september hade Özil spelat 356 matcher, gjort 60 mål och 145 assist... Du hittar ingen tia med den mängden assist. Iniesta hade spelat 596 matcher, gjort 52 mål och assisterat till 83. Det är en gigantisk skillnad. Sedan augisti 2010 så har Özil gjort 91 assist. Messi 82, Mata 72, Ribery 60 och Fabregas 56. 62 % mer assist än femma i världen... Förra säsongen slog Özil mer Keypasses än Iniesta, Busquets och Fabregas tillsammans. Özil har skapat mest målchanser sedan 2010.

Du kan prata om en massa subjektivitet, men en tias uppgift är att skapa målchanser. Och fyfan vad överlägsen Özil är på just det. Totalt jävla överlägsen. Du kan omöjligt negligera dessa siffror. Då gör du dig själv till åtlöje. Och det är inte direkt så att Özil står och matar avgörande passningar och en av tio går fram... Om du just motsätter dig detta så kallar jag dig gärna för idiot, ignorant och förbannat okunnig.
Senast redigerad av anteri17 2014-01-12 kl. 02:36.
Citera
2014-01-12, 02:46
Medlem
anteri17s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=A9yZM061Do4

Det här kan vara den överlägset bästa insatsen en offensiv spelare gjort mot Barcelona under deras storhetstid.
Citera
2014-01-12, 03:14
Medlem
anteri17s avatar
Jag la en kvart på att kolla Özil mot just Barca. Tidigare videolänk är från en cupmatch.

Jag kollade upp ligaspelet, kan kolla de andra cuperna också, men just nu har jag inte tid då jag ska jobba snart. Iaf så har Özil mött Barca i ligaspel 5 gånger. Dessa har slutat (med Reals siffror först) 0-5, 1-1, 1-3, 2-1, 2-2. Andra matchen är han inblandad i straffen, tredje matchen assist, fjärde matchen slog hörnan som det blev mål på och gjorde en annan assist. Femte matchen inblandad i båda målen, varav en assist. Så på fem matcher är han inblandad i 6 av Reals mål varav 3 är assist till frilägen. Detta var alltså bara ligaspel, i årets viktigaste rivalmöten. Kanske inget extraordinärt, men slår ändå till viss del hål på myten att han inte levererar i viktiga matcher.

Özil är ingen possession-lirare i första hand. Det kan då tyckas att han är osynlig. Men hans passningsspel är genialt, och inästan varje match är han med och skapar 2-3 chanser. Det är att vara matchavgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in