Citat:
Ursprungligen postat av
GrisGugge
Skribenten utger sig här för att gå på KTH, till och med på lantmäteri. Men den av mig fetade meningen visar tydligt att skribenten inte gått på KTH samtidigt som Per. Jag vet att man på vissa utbildningar på flummiversitetet brukade prata om vilken termin man gick, företrädesvis på utbildningar som kunde påbörjas både höst och vår. Gick man däremot en civilingenjörsutbildning på KTH i mitten av 90-talet pratade man inte om terminer, utan om vilken årskurs man gick: "Han gick en årskurs över mig".
Reagerade också på detta. Ingen KTH-are skulle uttryckt sig så.
Både det om "terminer" och "under mig" (när man på KTH säger "över mig" om de som börjat tidigare än man själv).
Citat:
Ursprungligen postat av
GrisGugge
Men nej, här håller jag inte alls med. "Teknis" känns som något man sa på 50-talet. Under den tiden jag gick på KTH (mitten/slutet av 90-talet), hörde jag bara två personer använda uttrycket. Den förste var dåvarande rektorn Janne Carlsson, den andre var pappan till en kille jag umgicks med som alltid sa att "X är på Teknis" när man ringde och frågade efter vederbörande. Jag hörde aldrig någonsin en elev säga "Teknis".
Jag är å ena sidan böjd att hålla med dig, eftersom jag inte hört någon KTH-civ.ing. under 35 använda "Teknis". Å andra sidan har jag förstått på en del kollegor att det finns grupper här och där som fortfarande använder "Teknis". Dessa har blivit färre med åren, men om nu detta ska vara skrivet av någon som idag är närmare 40 så kan man kanske inte vara 100.
Men kanske känns det mer troligt att det uttrycket används av någon som inte själv gått på KTH.