2014-01-11, 14:44
Bannlyst
Citat:
............Om jag är riktigt ärlig mot dig nu så tror jag att du mår skit Fredrik.
Vad...
Men jag tror att du mår jättedåligt och egentligen är det bättre att du talar om vad som
har hänt...förklarar vad som har hänt.
Nu bryter vi, nu bryter vi per omgående.
Du rör ingenting här.
Per omgående bryter vi, ni ska göra ett objektivt arbete. Ni sitter här och...
Fredrik
Lägg ner

Ur förhör med den misstänkte Fredrik Svensson 18/12-2013.

Mera här att ta del av: https://anonfiles.com/file/474b9ade4eafa12e148203b170485526

http://svenskamord.se/index.php?topic=4734.msg88571;topicseen#new
Citera
2014-01-11, 14:45
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En sådan domstol är inte värd att kallas domstol.
F dömdes ändå för cannabisinnehav av TR.
Citera
2014-01-11, 14:46
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Tidaspekten behöver du inte hänga upp dig på bara fakta...
Bilen är fakta...
Paketet är fakta...
FS kommer att fällas...
Man blir inte mördad p.g.a. man chattar med någon...
Men det var livsfarlig att ha FS i huset det är fakta
FS stal Marinas tillhörigheter därför han visste hon var mördad o inte bara försvunnen det är fakta.
Det finns inga andra troliga gm bara FS det är fakta..
Tidsaspekten är ju viktig för ett vittnes iaktagelser. L.Js polare som skulle stödvittna åt L.J fick ju strykas av åklagaren eftersom datumet inte stämde.
Citera
2014-01-11, 14:48
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ett selektivt, ”situationsanpassat” minne är nära kopplat till avd. villospår; det har lagts ut ett flertal sådana och företagits olika kamouflerande åtgärder. Villospåren har sedan under utredningens gång kunnat tas fram och användas vid behov. – Ett exempel är den namn- och bostadslöse ”kranen” som kan ha nyttjats som täckmantel i syfte att dölja någon operativ åtgärd i anslutning till brottet. Vidare synes kapitlet ”rastplatsen vid Ålevatten” med åtföljande fordonsfråga och promenad vara uppföljande åtgärder till ett dessförinnan utlagt villospår, nämligen sms:en till syster C och den påhittade Linköpingsresan; senare också klargjort genom ett raderat sms: ”Jag blir kvar tills i morgon.”

Ett annat exempel gäller accessen till den lösenordsskyddade bildmappen ”2010” den 28/7 kl. 08:03:20, dvs före bankomatuttagen 10:55:

FS:s stationära dator stod placerad på hans skrivbord; bildservern som accessats; EM 2, återfanns under hans skrivbord (framkom även vid beslagsgenomgången, FUP, s. 1148ff).

Bildmappen var (förutom från FS:s resp. MJ:s stationära datorer) åtkomlig via internet; den som accessade servern behövde alltså inte befinna sig i huset.

Servern var bevisligen inte accessad från varken FS:s eller MJ:s dator. FS har tidigare i tingsrätten (med utgångspunkt i en tidsaxel där hans stationära dator förväxlats med en av servrarna) genom sin advokat sökt göra gällande att MJ befunnit sig någon annanstans och att hon via internet kan ha berett sig tillträde till bildservern.

Emellertid: Vid en förnyad genomgång och efter ytterligare undersökningsåtgärder visade det sig att den som accessat bildservern och öppnat bildmappen ”2010” hade gjort det i egenskap av administratör för kontot, efter att först ha anslutit en mus till EM 2 (HR, Aktbil. 37-38 resp. 42).

Det kan konstateras att någon sökt dölja en serveraccess genom att krypa in under FS:s skrivbord och dra fram serverdatorn; därefter anslutit en mus och loggat in som administratör – men sedan tycks detta anmärkningsvärda sakförhållande helt ha fallit i glömska.

Bildserveraccessen kan antingen vara ett villospår utlagt med syftet att söka ge sken av att MJ tidigt på morgonen den 28/7 befunnit sig hemma hos någon med tillgång till internet; därefter åkt till bankomaten för att ta ut pengar, osv, men då borde ett IP-nummer ha kunnat tas fram - vilket var advokat H:s fromma förhoppning efter att ha fått en serverlektion av den som igångsatt och ansvarat för det trådlösa hemmanätverket (ljudband A-CE; 10176270 – 27:56). Accessen kan också ha försökt döljas genom manövern att ta sig in i bildmappen via administratörskontot.

Det här innebär i klartext att antingen FS eller MJ (och under förutsättning att bägge hade behörighet för bildserverns lokala konto) tidigt på morgonen den 28/7 valt att dra fram en tung serverdator som stått placerad på golvet under FS:s skrivbord – i stället för att logga in på servern från sin egen stationära dator.

Det ”situationsanpassade” minnet har omvandlats till ett ”situationsanpassat” indicium som åklagaren kan använda i sin indiciekonfiguration.

Att MJ lagt sig vinn om att dölja en inloggning till sin egen bildserver förefaller orimligt.

Någon vaknade okristligt tidigt den 28/7 – om administratören alls hade somnat.

Det att han raderade sms-et "jag blir kvar tills imorgon" avslöjar ganska tydligt hans idiotiska försök att placera henne i Linköping. Han insåg ju senare sitt misstag och raderade därför det sms-et, men som tur är gick det att återskapa.

Jag är uppriktigt imponerad av dina genomarbetade och välformulerade faktaspäckade inägg. Hatten av

Jag hoppas verkligen att det goda och sanningen segrar och att mördarsopan får vad han förtjänar.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2014-01-11 kl. 14:51.
Citera
2014-01-11, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Tidsaspekten är ju viktig för ett vittnes iaktagelser. L.Js polare som skulle stödvittna åt L.J fick ju strykas av åklagaren eftersom datumet inte stämde.

Är det viktigt för rätten? Eller förstår de att vem som helst kan blanda ihop klockslag och dagar? Kommer det vittnet såg vara ha större betydelse?
Citera
2014-01-11, 14:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Samma dag eller?
Samma dag som vad? Han anger inte vilka dagar han såg henne.

Varför tror du åklagaren inte ställde följdfrågor med anledning av den ändrade versionen av hur FS fått pengarna? Hur tror du HR kommer att få veta att versionen har ändrats? Är åklagaren gaggig, eller inser han vad åtalet gäller?
Citera
2014-01-11, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Samma dag som vad? Han anger inte vilka dagar han såg henne.

Varför tror du åklagaren inte ställde följdfrågor med anledning av den ändrade versionen av hur FS fått pengarna? Hur tror du HR kommer att få veta att versionen har ändrats? Är åklagaren gaggig, eller inser han vad åtalet gäller?

Jag som inte är gaggig har redan svarat på hur jag tror att åklagaren tänker och kommer agera. Han kommer ta med Fredriks ändrade version i slutpläderingen och sen är det upp till rätten att avgöra om Fredrik är trovärdig eller om det finns anledning att tro att han hittar på eftersom.
Citera
2014-01-11, 15:00
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ett selektivt, ”situationsanpassat” minne är nära kopplat till avd. villospår; det har lagts ut ett flertal sådana och företagits olika kamouflerande åtgärder. Villospåren har sedan under utredningens gång kunnat tas fram och användas vid behov. – Ett exempel är den namn- och bostadslöse ”kranen” som kan ha nyttjats som täckmantel i syfte att dölja någon operativ åtgärd i anslutning till brottet. Vidare synes kapitlet ”rastplatsen vid Ålevatten” med åtföljande fordonsfråga och promenad vara uppföljande åtgärder till ett dessförinnan utlagt villospår, nämligen sms:en till syster C och den påhittade Linköpingsresan; senare också klargjort genom ett raderat sms: ”Jag blir kvar tills i morgon.”

Bildserveraccessen kan antingen vara ett villospår utlagt med syftet att söka ge sken av att MJ tidigt på morgonen den 28/7 befunnit sig hemma hos någon med tillgång till internet; därefter åkt till bankomaten för att ta ut pengar, osv, men då borde ett IP-nummer ha kunnat tas fram - vilket var advokat H:s fromma förhoppning efter att ha fått en serverlektion av den som igångsatt och ansvarat för det trådlösa hemmanätverket (ljudband A-CE; 10176270 – 27:56). Accessen kan också ha försökt döljas genom manövern att ta sig in i bildmappen via administratörskontot.

Det ”situationsanpassade” minnet har omvandlats till ett ”situationsanpassat” indicium som åklagaren kan använda i sin indiciekonfiguration.

Att MJ lagt sig vinn om att dölja en inloggning till sin egen bildserver förefaller orimligt.

Någon vaknade okristligt tidigt den 28/7 – om administratören alls hade somnat.
Jag skulle tippa på att FS, med den svårt-att-veta-vem-som-äger-något-mentalitet som följer i hans omgivning och fotspår, här gjorde slag i saken och "lånade" lite bilder att portionera ut till några vid senare tillfälle uppenbart duperade själar. Kanske såddes här fröet till arselbildpubliseringen, i tråden signerad Quarrel.
Citera
2014-01-11, 15:09
Bannlyst
Citat:
Jag som inte är gaggig har redan svarat på hur jag tror att åklagaren tänker och kommer agera. Han kommer ta med Fredriks ändrade version i slutpläderingen och sen är det upp till rätten att avgöra om Fredrik är trovärdig eller om det finns anledning att tro att han hittar på eftersom.

Citat:
Två veckor innan Marina försvann skickade han en fordonsförfrågan på en bil. Bilen tillhör en man som skjutsat hem Marina till huset. Exsambon menar att det är uteslutet att han sett detta. Det måste handla om en bil som stått konstigt parkerad eller betett sig underligt. Han började med en besiktningsfråga och han vet att bilen uppförde sig underligt

Och sedan en fordonsförfråga på samma bil

Dessa fordonsförfrågningar via sms har han nekat till tidigare.

http://live.gp.se/Event/Marinarattegangen_91/101614206

Hela rapporteringen:http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2237999-minut-for-minut-fran-marina-rattegangen
Citera
2014-01-11, 15:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du har inte sagt att åklagaren kommer att ta med det i slutpläderingen.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Slutpladering-och-domslut/
Citat:
Åklagaren avslutar med att hålla en så kallad plädering (kallas ibland slutplädering). Det är en sammanfattning av åklagarens syn på bevisläget och innefattar också yrkande om påföljd, det vill säga åklagarens förslag på vilket straff den misstänkte ska få.
Om åklagaren för fram nya bevis, som t.ex. gamla förhör, under slutpläderingen kommer domstolen att se till att det blir en riktig slutplädering för den åklagaren. Bevis ska framföras innan dess. Han hade chansen i förhöret med FS. Varför tog han inte chansen, tror du?
Citera
2014-01-11, 15:15
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leyland
Du missade att svara på denna fråga eller var den för svår för dig nu:

Jag har svarat flera ggr. Jag anser inte att han ändrat sin historia ang. pengarna.
Citera
2014-01-11, 15:23
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Är det viktigt för rätten? Eller förstår de att vem som helst kan blanda ihop klockslag och dagar? Kommer det vittnet såg vara ha större betydelse?
Det saknas en rimlig förklaring till varför paketet skulle ha befunnit sig på Spekeröds rastplats.

Rastplatsen ligger helt i motsatt riktning mot fyndplatsen, sett från brottsplatsen.
Denna fyndplats sägs ha varit noga utvald av någon med god lokalkännedom.

Om GM ville slänga sopor eller dansa omkring i röda kalsonger, skulle hen först ha gjort sig av med liket på den närbelägna, omsorgsfullt utvalda fyndplatsen.
Man gör ingen roadtrip med ett lik i sätet bredvid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in