2014-01-11, 12:52
Medlem
Härmed vill jag rikta en varning till SAMTLIGA som funderar på att köpa bostad. Vänligen köp INGEN av de bostäder som Bjurfors förmedlar. Ska du däremot sälja så kan ni använda er av Bjurfors. Ska försöka förklara från en köpares perspektiv samt en säljared perspektiv.

Köpare: Bjurfors har som säljtrick att använda sig utav "Trumfmärkt" hus, så att en köpare ska känna att dem gör ett tryggt köp. Säljaren av t.ex Gågatan 1 får rådet av Bjurfors som förmedlar Gågatan 1 att teckna en doldafel-försäkring och göra en förbesiktning av sin fastighet så att huset blir "Trumfmärkt".

Kostnaden för dolda fel-förs. samt besiktning är ca 15000:- . Bjurfors skickar då dit en besiktningsman från företaget Eminenta som gör en OCKULÄR besiktning av huset dvs luktar lite, kollar efter ev mögel och fuktskador samt fall etc i badrum. Det sätts sen ihop ett besiktningsprotokoll som ger sken av att Gågatan 1 har genomgått en nivå 2 - nivå 3 besiktning som menas med att fastigheten genomgått en grundlig besiktning vilket är totalt missvisande.

Bjurfors mäklare som förmedlar Gågatan 1 påpekar för potentiella köpare att huset har genomgått en besiktning (dem nämner inget om en ockulär bes.) . Mäklaren övertygar med all kraft och energi att köparen inte behöver kasta pengar i sjön på en besiktning då det redan är gjort och låter det stå som ett förbehåll i kontraktet att om Köpare 1 vill köpa det INNAN visningarna så står det som ett förbehåll i kontraktet att köparen ej får besikta det.

I dem flesta fall så står köparen med en fastighet som behöver renoveras för otaliga hundra tusentals kronor. Bjurfors avsäger sig ansvar eftersom dem bara "medlar kontakt" , säljaren gömmer sig bakom dolda fel försäkringen och Eminenta pekar bara på att uppdraget gäller en ockulär besiktning och hänvisar till Bjurfors.

Vill lätta på samvetet och berätta detta. Vill man sätta dit Bjurfors och mäklaren för att hävda att han/hon är anställd hos Bjurfors så menar Bjurfors på att "mäklaren vistas enbart i våra lokaler". Bjurfors samarbetar med Eminenta och ger dem uppdrag, sen att övertyga säljaren att teckna dolda fel för att sen pusha köparna att köpa innan visning och skjuta till extra pengar.

Säljare: Att använda sig av Bjurfors som säljare kan kanske rekommenderas. Bjurfors hittar oftast sina kunder relativt fort, försöker få dem att köpa din fastighet innan visningarna. Bjurfors vill gärna att du tecknar dolda fel försäkringen och att du låter eminenta besikta huset. Du får oftast ett par hundra tusen extra, slipper ha visningar och vid ev problem så avsäger ni er ansvaret och pekar på att ni har dolda fel förs..

Jag rekommenderar er ändå starkt att INTE använda er utav Bjurfors, varken som säljare och definitivt inte som köpare. Deras Trumfmärkta hus är lika med renoveringsobjekt i många fall. Bjurfors mäklare jobbar gärna så lite som möjligt för deras arvode.

Vill inte gå in närmare på hur jag känner till systemet eller tillvägagångssättet dem arbetar på men man vill ha ett rent samvete och jag orkar inte se barnfamiljers drömmar gå i kras eller andra för den delen med som bokstavligt talat blir blåsta på kanske den viktigaste affären i sitt liv.

En vän köpte en fastighet i Göteborg, trumfmärkt så klart av Bjurfors. Visade sig att det är bara att riva och bygga nytt. Processen mot Bjurfors är ej klar men på det sista mötet hånskrattade Bjurfors och erbjöd 290,000:- eller inget.

Gör er själva en tjänst om ni går i tankarna på att köpa fastighet, bespara er mardrömmen och anlita INTE Bjurfors.
Citera
2014-01-11, 13:36
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Såna här varningar uppskattas av mig. Det är långt ifrån första gången jag läser om hur det fuskats med säljarens egna besiktning. Detta är en påminnelse om hur viktigt det är att anlita sin egen besiktningsman och verkligen fördjupa sig i vad resultatet visar och alltid utgå från att mäklaren endast står på säljarens sida hur trevlig mäklaren än verkar vara.
Citera
2014-01-11, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Såna här varningar uppskattas av mig. Det är långt ifrån första gången jag läser om hur det fuskats med säljarens egna besiktning. Detta är en påminnelse om hur viktigt det är att anlita sin egen besiktningsman och verkligen fördjupa sig i vad resultatet visar och alltid utgå från att mäklaren endast står på säljarens sida hur trevlig mäklaren än verkar vara.

Ja Bjurfors vinklar och böjer på sanningen till bristningsgränsen. Det finns tillfällen då Bjurforsmäklare "glömmer" ta med nycklar t.ex till vinden, garage eller andra utrymmen för att köparen inte ska upptäcka ev skador. Bara att erbjuda mäklaren om att bryta upp vindsluckan eller garagedörren och att köparen ersätter en ny lucka/dörr. Bättre betals en ny lucka än en totalrenovering av vind.

Jag hoppas min info hjälper folk att avstå från Bjurfors, hur lovande det än verkar. En Bjurforsmäklare fick nyligen sin licens indragen, han står som avregistrerad. Han arbetade på Bjurfors kontor i centrum eller om det var Partille Göteborg.
Citera
2014-01-11, 14:27
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Tack för varningen, det uppskattas. Håller själv på att kika runt lite på villor, så denna typ av info är alltid intressant.
Citera
2014-01-11, 15:06
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesmo
Jag hoppas min info hjälper folk att avstå från Bjurfors, hur lovande det än verkar.
Ja, den hjälpte verkligen! Tack så mycket!

Jag önskar att det dyker upp många fler sådana här trådar framöver. Gällande alla olika typer av brancher.
Citera
2014-01-11, 15:27
Medlem
eskimås avatar
Bostad, hem och trädgård --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2014-01-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Ja, den hjälpte verkligen! Tack så mycket!

Jag önskar att det dyker upp många fler sådana här trådar framöver. Gällande alla olika typer av brancher.

Går ni i tankarna på att köpa fastighet så ta alltid med i kalkylen, pengar för att besiktiga huset. Även om det känns meningslöst så är det skönt att ha ett kvitto på att allt är ok. Så kom ihåg, vad än mäklare, vänner eller familj säger så besiktiga ALLTID fastigheten INNAN köpet. Går inte mäklaren med på det så ifrågasätt varför...

Säger mäklaren att det redan är besiktigat så fråga vilken typ av besiktning som är gjord, detta ska mäklaren veta eftersom i många fall så är mäklaren själv med vid besiktningen, detta gäller särskilt Bjurfors! . Det bör minst vara en nivå2-besiktning gjord iaf.

Bjurfors tar c:a 2,3 - 2,5% i arvode. Oavsett vad vill man att en mäklare ska jobba för pengarna. Ett tips är att om du t.ex vill ha 3 mkr för ert hus vid försäljning, påpeka för mäklaren att ska dem få rätten att sälja er fastighet så vill ni HA 3mkr EFTER att arvode och avgifter är draget, då blir det lite mer jobb för mäklarna.
Citera
2014-01-11, 19:28
Medlem
Joho då, det här känner jag igen. Var på visning på en villa som Bjurfors sålde för några år sedan. Det fanns ett jättefint besiktningspapper och mäklaren såg ut som någon slags överårig stureplanare. Han talade mycket gott om den "nyrenoverade" villan. Men det var nog bara nya ytskikt, för i källaren kunde en näslös känna fukten och vid närmare inspektion var fasaden slarvigt målad med obefintligt underarbete. Det kändes lite som när man kommer till en bilhall och får titta på en "jättefin lågmilare" där färgen knappt torkat och så snart man kört runt hörnet rasar bilen ihop. Samma känsla var det på den villa. Jag skulle aldrig betalat utsatt pris för den.

Och slutpriset då? Jo, det tog 4 dagar efter visning, sedan gick den för 1,3 miljoner över utsatt pris! Jag förstod ingenting. Men är man bara proffs på att sälja, vilket mäklaren var, så räcker det allt att frälsa 2-4 köpare för att ha en hetsig budgivning.
Citera
2014-01-12, 23:52
Medlem
Där ser man hur olika man kan tycka! Jag har både köpt o sålt genom Bjurfors o varit riktigt nöjd båda gångerna!
Citera
2014-01-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Där ser man hur olika man kan tycka! Jag har både köpt o sålt genom Bjurfors o varit riktigt nöjd båda gångerna!

Som jag påpekat så är det oerhört mycket lättare att sälja genom Bjurfors än att köpa genom Bjurfors.
Naturligtvis finns dem som är nöjda efter ett köp som Bjurfors förmedlat men man får sålla bort dem som köpt nyare bostad samt dem som gjort egna besiktningar på fastigheten dem köpt. Kan garantera att dem flesta är missnöjda med att ha och göra med Bjurfors. Vissa berättar gärna det, andra skäms och håller tyst.
Citera
2014-01-15, 16:24
Medlem
sweforum.se där kan ni gå in och läsa om ett praktexempel signerat Bjurfors. Mattias heter mäklaren som var anställd på bjurfors tydligen, idag är han väck och Bjurfors vägrar städa upp efter honom. Efter att ha kollat runt hej vilt så verkar det ha varit kerstin & magnus lysell som sålde, tydligen överglada när pengarna rullade in på kontot och nekar allt med vad problemen har varit. Gubben verkar ha försökt leka hantverkare och gjort mindre begåvade jobb på kåken dvs inte enligt konstens alla regler direkt. eminenta verkar bara vara helt väcka. Dem är inte många gubbar som sysslar med besiktningar som jag fattat det som, hört att dem ofta snackar om olika jobb dem är ute på.

Däremot ska vederbörande besiktningsman på Planthagen 23 inte yppat ett jota till kollegor då dem verkar vara förvånade över att han skulle gjort ett kasst jobb eftersom enligt kollegorna så är eminenta såååå seriösa, överenskommelse med besiktningsman och säljarna om att dölja skiten?

Kerstin och magnus bor i centrala göteborg, olivedahlsgatan där omkring och vill tydligen inte befatta sig med köparen eller bjurfors för den delen heller. Det aktuella bjurforskontoret affären gick genom lägger locket på, VD:n leker dryg översittare och tar det gärna till rätten, hävdar att bjurfors bär ingen skuld och köparen var dum som inte besiktigade huset.

Ska bli kul och följa den processen. Sprid gärna denna tråden vidare och kom gärna med egna erfarenheter!
Citera
2014-01-17, 15:49
Medlem
Hej Mesmo,

Du verkar var min kompis.

Det är jag som köpt det Kvalitetsmärkta TRUMF huset på Planthagen 23.

Tack för att du sprider information om mäklaren Bjurfors TRUMF-bluff.

Mäklaren Bjurfors Lurar Medvetet Köpare Med Färdig Besiktade Hus och Dolda Felförsäkring.

Det mäklaren Bjurfors kallar TRUMF hus blev för mig ett RIV hus då min värderingsman rekommenderar att riva huset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in