2014-01-03, 17:42
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Hur stora blir SD?
Ca 15%

Citat:
Kommer PP sitta kvar?
Nej.

Citat:
Kommer C och/eller KD åka ut?
Ja, båda.

Citat:
Hur mycket förlorar FP på mer EU-kritisk opinion?
Troligen kommer de att ryka. Euron är inte så kul numera.
2014-01-03, 17:51
Medlem
Citat:
Jag undrar också när opinionsmätningar kring EU-valet startar. Det är mer demokratiskt och betydelsefullt än någonsin. Bla. kommer ordförande för EU-kommissionen faktiskt vara demokratiskt tillsatt efter valet. Det finns många frågetecken kring valresultatet:

Hur stora blir SD?
Kommer PP sitta kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Ca 15%

Nej.

Ja, båda.

Troligen kommer de att ryka. Euron är inte så kul numera.

Intressanta frågor och svar. Jag funderade på om detta kräver en ny tråd i EU-forat, men samtidigt är det i första hand undersökningar på svensk botten som i detta sammanhang som roar mig. En ny tråd i frågan här i PI?
2014-01-03, 22:36
Medlem
Citat:
Jag undrar också när opinionsmätningar kring EU-valet startar. Det är mer demokratiskt och betydelsefullt än någonsin. Bla. kommer ordförande för EU-kommissionen faktiskt vara demokratiskt tillsatt efter valet. Det finns många frågetecken kring valresultatet:

Hur stora blir SD?

Det där är en mycket intressant fråga. Jag tror att SD får ett sämre resultat i EU-valet än i riksdagsvalet eftersom partiet är emot EU och väljarna föga intresserade av EU-val. Det kommer att bli svårt för SD att mobilisera sina väljare inför valet.

Samtidigt är SD emot EU och därför ett parti som har stor potential att mobilisera väljare som är emot EU men egentligen inte tänkt lägga sin röst på partiet.

Citat:
Kommer PP sitta kvar?

Nej. De var stora 2009 men inte så stora nu längre.

Citat:

C blir kvar och KD åker ur. Vid valet 2009 fick MP ett stort stöd eftersom de då fortfarande var ett parti som var emot EU. Många av dessa "gröna röster" kommer nu att gå till C istället. KD var däremot redan 2009 farligt nära spärren och kommer hamna under den i detta val. En stor del av KD:s kärnväljare ogillar EU och de mer konservativa och EU-kritiska väljare som ändå tänkt rösta i EU-valet kan komma att lägga sin röst på SD i detta val.

Citat:

Inte så mycket. Däremot har man inte kvar Marit Paulsen som galjonsfigur och det kommer man att förlora stort på till i första hand Moderaterna.
2014-01-03, 23:02
Avslutad
Att SD är emot EU innebär inte att SD:s väljare per definition är ointresserade av EU och/eller EU-val.
2014-01-03, 23:09
Medlem
Jag vet inte ifall detta har postats tidigare, jag hittade iaf inget på dom 4 senaste sidorna.
Glädjande resultat, det kommer inte att ta lång tid innan SD får majoritet och jag tackar hjärtligt våra lågt intellektuellt berikade politiker i sjuklövern och våran svenskfientliga media för den kampanj dom driver mot SD då den uppenbarligen gör mirakel för SD.

Antal respondenter 3429

Moderaterna 24,6%
Folkpartiet 4,0%
Centerpartiet 3,1%
Kristdemokraterna 3,5%

Socialdemokraterna 31,3%
Vänsterpartiet 9,3%
Miljöpartiet 8,4%
Sverigedemokraterna 15,7%

Alliansen 35,3%
Rödgröna 49,0%

Osäkra 14,9%

http://www.marknadsinsikt.com/publication/7
2014-01-03, 23:17
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Jag vet inte ifall detta har postats tidigare, jag hittade iaf inget på dom 4 senaste sidorna.
Glädjande resultat, det kommer inte att ta lång tid innan SD får majoritet och jag tackar hjärtligt våra lågt intellektuellt berikade politiker i sjuklövern och våran svenskfientliga media för den kampanj dom driver mot SD då den uppenbarligen gör mirakel för SD.

Antal respondenter 3429

Moderaterna 24,6%
Folkpartiet 4,0%
Centerpartiet 3,1%
Kristdemokraterna 3,5%

Socialdemokraterna 31,3%
Vänsterpartiet 9,3%
Miljöpartiet 8,4%

Alliansen 35,3%
Rödgröna 49,0%

Osäkra 14,9%

Vad är det där för oppinionsinstitut? Har aldrig hört talas om dem. Siffrorna är extrema för FP, V och SD, och i viss män för S och MP
2014-01-03, 23:17
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Antal respondenter 3429

Moderaterna 24,6%
Folkpartiet 4,0%
Centerpartiet 3,1%
Kristdemokraterna 3,5%

Socialdemokraterna 31,3%
Vänsterpartiet 9,3%
Miljöpartiet 8,4%

Alliansen 35,3%
Rödgröna 49,0%

Osäkra 14,9%

Vad är detta, ser ju ut som katastrof för Alliansen med 35,3 mot övrigas 63,9%, men om man jämför med November går det framåt då det var 32,1 mot 67,5 för övriga så det är en ordentlig ökning med tre procentenheter (Sossarna som rasar).

Har ingen koll på det här institutet, någon som vet mer?

November
2014-01-03, 23:36
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Det där är en mycket intressant fråga. Jag tror att SD får ett sämre resultat i EU-valet än i riksdagsvalet eftersom partiet är emot EU och väljarna föga intresserade av EU-val. Det kommer att bli svårt för SD att mobilisera sina väljare inför valet.

Samtidigt är SD emot EU och därför ett parti som har stor potential att mobilisera väljare som är emot EU men egentligen inte tänkt lägga sin röst på partiet.

Håller med, samtidigt kommer de få konkurrens från smått EU-kritiska moderater.

Citat:
C blir kvar och KD åker ur. Vid valet 2009 fick MP ett stort stöd eftersom de då fortfarande var ett parti som var emot EU. Många av dessa "gröna röster" kommer nu att gå till C istället. KD var däremot redan 2009 farligt nära spärren och kommer hamna under den i detta val. En stor del av KD:s kärnväljare ogillar EU och de mer konservativa och EU-kritiska väljare som ändå tänkt rösta i EU-valet kan komma att lägga sin röst på SD i detta val.

Jag undrar hur mycket kandidaterna spelar roll här. KD:s Lars Adaktusson är en bra mycket starkare profil än C:s verkligen helt anonyma centerpartist, Kent Johanson.

Citat:
Inte så mycket. Däremot har man inte kvar Marit Paulsen som galjonsfigur och det kommer man att förlora stort på till i första hand Moderaterna.

Marit Paulsen sade på landsmötet att hon ställer upp i EU-valet!
Så många folkpartister räknar med att få ett extra mandat pga. hennes popularitet.
2014-01-04, 00:05
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad är det där för oppinionsinstitut? Har aldrig hört talas om dem. Siffrorna är extrema för FP, V och SD, och i viss män för S och MP

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vad är detta, ser ju ut som katastrof för Alliansen med 35,3 mot övrigas 63,9%, men om man jämför med November går det framåt då det var 32,1 mot 67,5 för övriga så det är en ordentlig ökning med tre procentenheter (Sossarna som rasar).

Har ingen koll på det här institutet, någon som vet mer?
Deras första mätningar uppmärksammades väl första ggn i samband med expressens avpixlande, så eftersom det är ett totalt anonymt bolag utan kontaktuppgifter antogs det av vissa vara en plattform för att identifiera SD.sympatisörer. På vänstertwittrare menar istället att det är iscensatt av SD för att visa löjligt höga siffror för beställaren. Metoden verkar uteslutande vara sms-utskick, vilket även om det tydligen går att generera stora antal respondenter sätter urvalet i dåligt ljus.
2014-01-04, 01:14
Medlem
Citat:

Antal respondenter 3429

Moderaterna 24,6%
Folkpartiet 4,0%
Centerpartiet 3,1%
Kristdemokraterna 3,5%

Socialdemokraterna 31,3%
Vänsterpartiet 9,3%
Miljöpartiet 8,4%

Alliansen 35,3%
Rödgröna 49,0%

Osäkra 14,9%

Härligt att se partier som C och KD åker ur. Dom tillför inget och ingen vill ha dom, ändå så sitter dom i regeringar eller är flörtingpartners till svetsar gänget.
2014-01-04, 01:27
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Deras första mätningar uppmärksammades väl första ggn i samband med expressens avpixlande, så eftersom det är ett totalt anonymt bolag utan kontaktuppgifter antogs det av vissa vara en plattform för att identifiera SD.sympatisörer. På vänstertwittrare menar istället att det är iscensatt av SD för att visa löjligt höga siffror för beställaren. Metoden verkar uteslutande vara sms-utskick, vilket även om det tydligen går att generera stora antal respondenter sätter urvalet i dåligt ljus.
Tack, på sätt och vis får man ta alla undersökningar med en nypa salt och dessa kanske med en hel näve, intressant att se tendenser dock.
2014-01-04, 08:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Du har en märklig uppfattning om vad som är extremt, men de beror väl på att resultatet inte stämmer med dina förhoppningar.
Jag tror att det kan bli stora förändringar i valet och inte som alliansen hoppas att det jämnar ut sig. Vinnare kan nog bli V och Sd därför att de är tydliga opponenter. S är bara ett nygammalt alternativ, som inte var någon hit senast de hade makten.

Mp försöker ha sleven i alla soppkittlar och är därmed medskyldiga till allt som går snett.

Fp, C, Kd tillhör en allians som misslyckats med allt. De som fått allra minst ut av sina politik är de små partierna som fått kompromissa bort sina särfrågor. M är så stora att de överlever, om än rejält skadskjutna. Kan komma ner på gamla högerns nivåer 10%.

Om V når 10% och Sd överstiger 15% i valet det förvånar inte alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in