Citat:
Ursprungligen postat av
onkosmusen
Tillsammans gav de dock en bild av hur situationen försämrades alltmer, något som även uppmärksammades av flera kollegor. Verkar som om det byggdes upp tills dess att det brast den där dagen för ca. ett år sedan. Även det borde alltså ha kunnat undvikits om man hade tagit signalerna på fullt allvar från ledningens sida.
Var kanske otydlig här. Det är alltså den "smaskiga" händelsen för ca. ett år sedan som föranledde flytten. Ansågs nog för svårt att försöka få tillbaka Magne till Kemisk fysik på ett bra sätt, speciellt för honom själv. Finns ju väldigt många olika nationaliteter vid universitetet och deras syn på mental ohälsa skiljer sig inte sällan från den svenska.
Precis! Detta fungerade väl hyggligt på 60-talet när det ändå var rätt få som var verksamma vid universiteten. Dagens läge skiljer sig mycket från hur det var och kräver därför ett helt annat sätt att se på personal (kanske framförallt doktorander). Förändringar sker men det går fruktansvärt långsamt, speciellt med tanke på att det inte är något nytt som måste uppfinnas (det borde finnas tillräckligt med goda exempel där ute som även går att applicera på akademin).
Här är jag lite osäker. Skulle chansa på ca. 1,5 år. Spelar det någon roll?
Men arbetsgivaren kan väl ställa krav på sin personal att de tar viss behandling för att det inte ska vara osäkert på arbetsplatsen? (Åtminstone efter förhandling med facket.) En person som gör saker utan att kunna ta ansvar för det efteråt vill man inte ha på Kemicentrum, lita på mig.
Tack.
Skall försöka förmedla hur jag tänker kring dina svar/frågor.
Ansvar har Prefekten. Jag har sett många komma och gå, en del bryr sig om personalen - men dom var få - andra ägnade sig helt åt egen forskning och "sina" doktorander. En egen bubbla. Andra var väl hyfsade.
Finns inget krav på att en prefekt skall ha förmåga att leda en organisation och ha administrativ skicklighet. Där gäller enbart akademiska meriter.
På något sätt finns det - enligt mig - en inbyggd motsättning i detta.
"Mental ohälsa" i någon form som skulle förstärkts av en doktorander med annan kulturell bakgrund.
Konkurrensen och krav på prestation har ökat betydligt! Om du som lärare inte får studenter "att genomströmma", alltså klara poäng = mindre pengar till institutionen = du är inte lönsam.
"Doktorand". Att jag frågade om hur länge han innehaft den beror på att även den är tidsbegränsad numera. Med krav på prestation.
"Vård/hjälp". Om Prefekten fungerat som en chef ska - borde det inte inträffat incidenter alls. Men det verkar han inte göra.
Om det ändå gör det borde han åtgärdat det - inte bara förflyttat personen. Personalavdelningen/Studenthälsan/vård borde kontaktats som första åtgärd. Troligen för ett år sedan.
Även här finns ett motsatsförhållande. Tror jag. Doktorandens väl och ve reflekterar dugligheten som chef.
OM han (Prefekten) inte agerar gör inte universitetsledningen det heller. Dom har ingen insikt i institutionens inre värld.