2014-01-10, 16:54
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Det här referatet hängde jag inte riktigt med på.

Tobias Edlund: Åklagaren får ordet igen och frågar om det som hans viktigaste vittne berättat: om en man som liknade exsambon i Marinas bil med ett vitt paket lastat. Mannen har läst utredningen och säger bestämt att beskrivningen på mannen inte stämmer in på honom.
16:38, 10 January 2014

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5752320

Menas det med att vittnet L.Js beskrivning inte stämmer med F?
Citera
2014-01-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Hade FS KF efter sig 2010 ?
2010?? det har han nog haft sen 1990...om inte tidigare...
Citera
2014-01-10, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har bara för en stund sedan kopplat upp mig på nätet och har därför inte hunnit bilda
mig någon uppfattning om hur han skötte sig för dagen.

Vad tyckte du själv om hans insatser?
Var han för defensiv eller hur ska man beskriva hans sätt att agera?

Och hur uppfattar du den åtalade själv nu när han har fått framträda igen i en rättssal?
Övertygade han dig?

Citat:
fråga: Åklagaren frågar samma saker flera gånger, vilket intryck lämnar exsambon i sina svar?
Tobias Edlund: Han tittar oftast rakt på åklagaren, tänker efter ibland, svarar på alla frågor. Blir lite irriterad ibland när åklagaren ifrågasätter det han säger. Är han nervös av att bli utfrågad visar han det inte.

Lät precis som i TR. Svenkvist var nog aningens mer offensiv - men jag tror inte han vinner på det - han har inget som stödjer sina påståenden. Tex. det här:

Citat:
Åklagaren biter sig fast: marina har alltså sagt att hon ska åka till Lidköping, men stannar i närheten av en rastplats dit du säger att du gått och därifrån har hon skickat en fordonsfråga på en bil som står parkerad där. Dessutom skickar hon sms till sin syster från samma position.

Svar från FS:
Citat:
Jag har ingen aning om hur det hänger ihop säger exsambon.

Nu får ÅK förklara varför hans tes är utom rimligt tvivel. Det kan han inte - det är en REN gissning från ÅKs sida.

Du får gärna förklara varför du utan att ha läst in dig idag påstår att det gick dåligt för FS, men inte har en aning om hur det gick för Svenkvist. Det går inte ihop, väl ?
Citera
2014-01-10, 17:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det är precis så minne fungerar. Vissa saker kommer man ihåg bättre, saker som inte är av vikt för en person läggs inte på minne.
Det är förvisso sant. Det har dock i flera brottsrättegångar i domen lagts den tilltalade till last att h*n kommer ihåg saker som är till h*ns fördel utmärkt, men saker som är till h*ns nackdel väsentligt sämre.
Citera
2014-01-10, 17:56
Medlem
Grandiosos avatar
Några små axplock från dagens rättsförhandlingar:

Citat:
Marinas syster hörs av åklagaren. Hon berättar om den sista tiden innan
Marina försvann.
Citat:
Jag vet att de hade brutit helt när vi var tillsammans i USA. Hon berättade att hon var rädd för exsambons svartsjuka, han kunde bli verkligt arg. Marina berättade inte om hon träffade någon ny kille.
Citat:
Marina hade så många planer för sommaren. Kitesurfing, varghotell och lära sig flyga akrobatflyg, hon var så glad, säger systern.
Citat:
Exsambon betalade inget hemma, han bodde gratis och skulle fixa altan och trädgård men han ligger mest i soffan.
Citat:
Men sedan åker jag och mamma till huset. Tar med mig ett basebollsträ, är rädd, och knappar in direktnumret till polisen. Kör fram bilen och mamma går och pratar med exsambon.
Citat:
Hans beteende liknar mycket någon som lider av en narcissisk personlighetsstörning, tycker systern.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-10 kl. 18:03.
Citera
2014-01-10, 18:55
Bannlyst
Citat:
sidan 947Det är ju så att om du har 4000 kr i plånboken så måste ju deras ursprung kontrolleras.
Okej.
När tog du ut dem?
De är ju uttagna vid flera tillfällen, jag har stoppat dem i plånboken… inte en aning, det är
flera tillfällen.Hur länge har du haft de här pengarna?
Jaa… delar av dem har jag haft i nån månad i alla fall. Kanske sedan i maj, jag vet inte.

Citat:
sidan 983 Det som
gör mig lite förundrad också, det är ju dom här fyratusen kronorna som du har på dig i
femhundrakronorsedlar?
Ja, först ha på mig är helt fel, jag har sällan plånboken med mig.
Ja, dom fanns i plånboken då?
Ja.
Mm. Och på nåt sätt så har dom kommit dit.
Ja.
Och jag gissar på att det är du som har lagt dom där?
Ja, det har jag gjort.
Ja.
I olika omgångar.

Vid flera tillfällen, vid olika gånger och ingenting, inte ett ord om att det var någon skatteåterbäring som han sade idag på rättegången, han har tappat greppet, han är rökt.
Citera
2014-01-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Några små axplock från dagens rättsförhandlingar:

Citat:
Jag vet att de hade brutit helt när vi var tillsammans i USA. Hon berättade att hon var rädd för exsambons svartsjuka, han kunde bli verkligt arg. Marina berättade inte om hon träffade någon ny kille.

Just det. Återigen kommer indikationer på svartsjuka...
Jag börjar vända nu, och anser att detta är det främsta motivet till mordet.
Citera
2014-01-10, 19:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Haha.
Jo, vi har sett det förr.

Det visar bara att hur svårt det är att skaffa ett alibi i efterhand, eller få saker man sagt i förhör att passa med vad utredningen senare kommer fram till.

Jag tror FS tror att han är smartare än polisen.
Idag påstod han att han är matematisk och logisk, samtidigt sam han drog en helt makalös historia om att filten som var bäddad för att täcka blodet, var så spänt dragen att det kunde bildas en luftspalt.
Denna luftspalt skulle då förklara varför filten måste ha lagts på sängen efter att blodet torkat.

Jag börjar förstå varför FS inte vill spekulera.
I TR drog advokat Hansson den teorin. Och hittills har ingen lyckats svara på frågan, efter hur lång tid kan man lägga på en fleecefilt på en blodfläck utan att det blir fläckar på filten?
Citera
2014-01-10, 19:33
Medlem
Citat:
Haha.

Det visar bara att hur svårt det är att skaffa ett alibi i efterhand, eller få saker man sagt i förhör att passa med vad utredningen senare kommer fram till.

Idag påstod han att han är matematisk och logisk, samtidigt sam han drog en helt makalös historia om att filten som var bäddad för att täcka blodet, var så spänt dragen att det kunde bildas en luftspalt.
Denna luftspalt skulle då förklara varför filten måste ha lagts på sängen efter att blodet torkat.

Oj, va?! Haha..
Förlåt tramset men det låter bara så skumt.
Hur menade han att den eventuella luftspalten skulle kunna tyda på att filten tillkommit efter att blodet torkat? Jag förstår inte..?
Framförallt förstår jag inte syftet med att berätta denna teori?
Citera
2014-01-10, 19:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Oj, va?! Haha..
Förlåt tramset men det låter bara så skumt.
Hur menade han att den eventuella luftspalten skulle kunna tyda på att filten tillkommit efter att blodet torkat? Jag förstår inte..?
Framförallt förstår jag inte syftet med att berätta denna teori?
Nej, teorin bygger på att tack vare luftspalten kan man lägga på filten innan blodet torkat. Jag vet inte vem som har skrivit fel.
Citera
2014-01-10, 19:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Haha.

Jag tror rätten kommer anse det osannolikt att han fått ut skatteåterbäring, trots att han haft kronofogden efter sig. Skatteåterbäringsstålar går alltid till kronofogden. Om det inte blivit över efter de dragit till hans skulder. En lögn jag tror kommer bidra till att han fälls.
Citera
2014-01-10, 20:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är förvisso sant. Det har dock i flera brottsrättegångar i domen lagts den tilltalade till last att h*n kommer ihåg saker som är till h*ns fördel utmärkt, men saker som är till h*ns nackdel väsentligt sämre.

Det som blir knepigt är hans minne då som ska vara skadat enligt missbruk. Men i det nya utlåtandet från Frivården (aktb 108)bestrider han det tidigare läkarutlåtandet om hans missbruk. Han slutade röka cannabis 2005 med bara några återfall säger han i Frivårdens yttrande.Sedan 2011 har han rökt cannabis vid ett par tillfällen bara. Han ville sekretessbelägga detta yttrande också vilket han påpekade i domstolen.
Så minnet och cannabisskadorna kan man numera se som att det inte existerar. Allt enligt tilltalad själv.

Efter dagens rättegång så¨har Fredrik förhörts och hans minne är uppenbarligen inte vad som anses vara normalt. Frågan är om hovrättsråden kommer gå på åklagarens linje eller Fredriks minnesluckor.
Han minns inte sms:et tex.

Höjdpunkten va då åklagaren bröt in då Fredrik sa sig promenera den 28 juli, och Svenkvist frågade om det va vid Sigges väg. Då brast det för Fredrik och han visade upp sin fula sida med att fräsa och vara otrevlig. Dessutom så va han ganska rökt på enkla frågor med att han inte vet och inte kommer ihåg.

Sen så påpekade Svenkvist att då bilen stod på pendelparkeringen så skickades det sms från masten i närheten av bostaden alltså Ålevatten, och just då gick Fredrik på promenad där, som då Marinas telefon sände ut fordonsfråga.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-10 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in