2010-07-14, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Tanke på hur det såg ut när det var tillåtet så skulle jag inte vilja ha det tillbaka nej. Det var verkligen ett helvete med trådar där TS efter ett tag väljer att göra om/ta bort starttexten.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag tycker förslaget är direkt värdelöst sett till konsekvenserna. Då är det bättre med andra lösningar där exempelvis moderatorer kan lägga ett klistrat inlägg i trådarna som alltid ligger överst. Då finns en möjlighet att göra redigeringarna utan risk för missbruk av funktionen.

Att ni inte väljer att stänga av de idioter som måste trolla originaltrådarna då istället? Varför måste ni lägga alla ägg i samma korg? Vissa föds som tuppar andra som hönor!

Det är inte att blanda ihop det trådarna klistrades ihop som gäller. Jag vill bara att originalinlägget ska kunna redigeras när som. För tro det eller ej, det finns folk som tänker rationellt på detta forum. Låter som att moderatorerna lyssnar på Robert Aschberg för mkt
Citera
2010-07-21, 02:36
Medlem
kalle.bs avatar
Detta är något jag har stört mig på sedan redigeringslåsningen infördes. Det bli mer utav ett problem i trådar på exempelvis systemutecklingsforat eller liknande. Där trådar som där trådstarten ofta kan innehålla en bruten länk eller gammal felinformation.

Exempelvis vore om jag startade en tråd om någon mjukvara som jag har skapat, efter varje uppdatering vore det ju lämpligt att kunna själv som TS redigera in ändringar som har gjorts eller en ny länk i trådstarten.

Alternativt så skulle man kunna redigera det själv och sedan kan man låta moderatorerna i delforumet godkänna redigeringen eller ej, innan den utförs. Finns redan ett liknande system i vbulletin, där admin/mods godkänner inlägg innan de publiceras om det är aktiverat.
Citera
2010-07-21, 03:57
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.b
Detta är något jag har stört mig på sedan redigeringslåsningen infördes. Det bli mer utav ett problem i trådar på exempelvis systemutecklingsforat eller liknande. Där trådar som där trådstarten ofta kan innehålla en bruten länk eller gammal felinformation.

Exempelvis vore om jag startade en tråd om någon mjukvara som jag har skapat, efter varje uppdatering vore det ju lämpligt att kunna själv som TS redigera in ändringar som har gjorts eller en ny länk i trådstarten.

Alternativt så skulle man kunna redigera det själv och sedan kan man låta moderatorerna i delforumet godkänna redigeringen eller ej, innan den utförs. Finns redan ett liknande system i vbulletin, där admin/mods godkänner inlägg innan de publiceras om det är aktiverat.
Det där skulle jag verkligen - om det nu fungerar rent tekniskt även vid redigering av inlägg, något som låter lite märkligt - ställa mig bakom!
Jag får då och då pm med "Kan du lägga till/ta bort/ändra länk i min trådstart"-pm och även om det kanske inte är något jättejobb så är det klart att jag hellre skulle sett att jag enbart hade kunnat klicka i "Godkänn ändring".
Citera
2011-02-05, 10:39
Medlem
sjpatriks avatar
Varför kan inte inlägg få ha öppen redigering åtminstående ett par timmar? Det skulle underlätta för trådskaparen en hel del.
Senast redigerad av sjpatrik 2011-02-05 kl. 10:42.
Citera
2011-02-05, 11:03
Medlem
turk.i.burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Varför kan inte inlägg få ha öppen redigering åtminstående ett par timmar? Det skulle underlätta för trådskaparen en hel del.
För trådskaparen vore det en bra ide att kunna lägga till saker i sitt inlägg. Det kunde ju vara så att trådskapare bara kunde lägga till text men inte ta bort efter en timme.
Citera
2011-02-05, 12:25
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
För på ett par timmar skulle massor av användare hinna svara på ditt inlägg som har en viss inriktning, sen ändrar du det till en helt annan inriktning och så ser alla som svarat på ditt inlägg ut som idioter.

På FB så är principen att Lagt kort ligger, dvs, du förväntas ha tänkt igenom ditt inlägg när du postar det, men du har ändå ganska lång tid på dig att redigera eventuella felstavningar.
Citera
2011-02-05, 12:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turk.i.burk
För trådskaparen vore det en bra ide att kunna lägga till saker i sitt inlägg. Det kunde ju vara så att trådskapare bara kunde lägga till text men inte ta bort efter en timme.

Det har föreslagits tidigare: Längre möjlighet att redigera sina trådstarter
Men det finns nackdelar med det också.
Citera
2011-02-05, 13:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
För på ett par timmar skulle massor av användare hinna svara på ditt inlägg som har en viss inriktning, sen ändrar du det till en helt annan inriktning och så ser alla som svarat på ditt inlägg ut som idioter.

På FB så är principen att Lagt kort ligger, dvs, du förväntas ha tänkt igenom ditt inlägg när du postar det, men du har ändå ganska lång tid på dig att redigera eventuella felstavningar.

Sådant sker redan idag emellanåt, det förekommer även att man raderar hela förstainlägget och ersätter med en punkt. Med det i minnet skulle man snarare korta ned tiden än att öka den.
Citera
2014-01-09, 09:02
Medlem
Lazyboness avatar
Förslag till funktion ang. redigering av trådstarter

Det här kan ha varit upp tidigare men jag kan inte hitta något. Om så är fallet är det bara att slänga tråden åt helvete.

Anledningen till att man inte kan redigera sina trådstarter efter att en liten tid förflutit är jättebra men samtidigt finns det ett behov att kunna göra det för att lägga till mer info, länkar, källor, göra sammanfattningar mm. Moderator kan i specifika fall göra det här åt användaren men det görs av naturliga skäl sparsamt eftersom moderatorer ska undvika att pilla i andras inlägg. Att gå genom moderator är dessutom omständligt och onödigt tidskrävande.

Vad sägs om att bygga en funktion där användaren tillåts redigera sin egen trådstart men där originalinlägget samtidigt sparas och kan också visas genom ett knapptryck? Tänk hur det är på t ex Wikipedia med artikelhistorik, men kanske lite mer användarvänligt. På det sättet försvinner problemet med att någon förstör sin tråd genom att ta bort det första inlägget. Synpunkter?
Citera
2014-01-09, 09:37
Medlem
Kattpajs avatar
Det är en bra idé. Ett annat förslag skulle kunna vara att tillåta redigering av tråd-start men att den kräver godkännande av mod innan den blir officiell.

Vad jag förstått så faller det ofta på begränsningar i kodade och liknande av hemsidan.
Citera
2014-01-09, 11:32
Medlem
Knullkungens avatar
Jag tycker det fungerar utmärkt som det är. Mods har viktigare saker att göra än att hålla på och efterhandsredigera trådstarter. Det du efterlyser finns f.ö. redan. I ABoK redigeras trådstarter regelbundet med nya sammanfattningar. Och upptäcker du något som bör tilläggas i en trådstart är det bara att snällt PMa berörd moderator. Har själv gjort det någon gång och det bukar lösa sig mycket smidigt. moderatorerna hjälper äran till.
Citera
2014-01-09, 11:43
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Jag tycker det fungerar utmärkt som det är. Mods har viktigare saker att göra än att hålla på och efterhandsredigera trådstarter. Det du efterlyser finns f.ö. redan. I ABoK redigeras trådstarter regelbundet med nya sammanfattningar. Och upptäcker du något som bör tilläggas i en trådstart är det bara att snällt PMa berörd moderator. Har själv gjort det någon gång och det bukar lösa sig mycket smidigt. moderatorerna hjälper äran till.
Nu säger du faktiskt mot dig själv. Först säger du att mods har bättre saker för sig än att redigera trådstarter men du fortsätter med att tycka att det ska ligga på moderatorerna att redigera. Med mitt förslag slipper moderatorer ödsla tid på det här och kan istället lägga sin tid på annat, plus att säkerheten blir högre då ingen gör några ändringar i någon annans inlägg. Just det är anledningen till att moderatorer är sparsamma med att göra ändringar idag.

Men visst, jag tycker också att det fungerar bra idag. Saken är bara den att det kan fungera ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in