2014-01-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
För att ni vill ha en lösning på situationen som innebär att ni fortfarande kan ha er katt ute. Gör ni en grej av det här och börjar klaga på bajspåsar, slänga över dem på hans tomt eller bara låter honom hållas kommer han förr eller senare att tröttna och kräva att ni håller er katt borta från hans tomt. Kan ni inte göra det (observera: ni, det är inte hans ansvar att slänga vatten på katten eller liknande) så kommer det sluta med att ni får ha katten inomhus.

Främsta anledningen till att ni inte vill det är att grannen förmodligen skulle få rätt och ni skulle bli tvingade att ha katten inne.

Man sätter upp sensorer kring grannens tomt, när katten går igenom sensorerna får den en stöt. Samma teknik används för att få hundar att stanna på sin egen tomt, men jag antar att ni vill att katten skall kunna röra sig utanför er egen tomt.

Vi kommer att ha våran katt ute tills hon dör och det har vi rätt till att göra! vi ska inte klaga på honom vi ska inte slänga över dem utan vi vill ha tips, och nu har jag fått det av andra vettiga människor.

Främsta anledningen till att vi inte blandar in myndigheter är för att vi inte är dem människorna som tar det så långt för en sån omogen skit sak (haha). Och om vi skulle ta upp det så har vi precis fått reda på att vi skulle få rätt. Eftersom vi erbjuder lösningar och inte gör något fel med att ha henne ute. Utan det är han som gör fel eftersom han olagligt skräpar ner våran tomt dessutom i en form av kränkning.

Jag vi vill att hon ska kunna röra sig utifrån våran tomt så vi får väl sätta upp sensorer på de hus hon besöker då det är ett stort område med skog inte allt för långt bort också.. Så det var ett tips vi kan överväga också.
Citera
2014-01-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Varför jag svarat såpass mycket i den här tråden, är för att du själv verkar behöva stöd i hur du ska bete dig mot grannarna. En äldre person skulle knappast behöva de råden.

Men lycka till nu med katten och grannarna.

HAHAHAHAHA! Jag behöver inget stöd hur jag ska bete mig eftersom vi erbjuder hjälp. Men vi behövde lösningar som jag nu fått av andra vettiga människor. En äldre person då tex min pappa, hade nog redan lagt bajset i deras bubbelpool om det inte vore för bla mig, så ta inte i för mycket nu pga min ålder

Tack och hej!
Citera
2014-01-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Jag har läst ditt inlägg men jag valde att bortse ifrån det eftersom det bara var strunt. Det finns inget som säger att inhägnaden måste täcka hela tomten. Det är inte katten som inte klarar av det, det är du som inte vill göra det. Detta är lösningen som alla mår bäst av, framförallt katten.

Jo eftersom det inte finns någon plats att sätta inhägnaden? Absolut ingen plats all, när vi har en inhägnad som faktiskt får plats bajsar hon också.. jo i detta fall är det katten pga enlång historik om misshandel och flera år som gatukatt så dra inga förhastade slutsatser nu när du inte läst hela informationen som bara var strunt

Tack o hej
Citera
2014-01-08, 20:51
Medlem
Bygg en kattgård och problemet är löst.
Det är ju inte en rättighet för icke inhemska djur gå omkring hur som helst.

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Vilket i dagens samhälle torde betyda att eftersom vi bor så tätt håller du din katt på din gård.
Riskerna är inte bara att den skiter på andras gårdar utan även att någon kör på den, sparkar den, den fastnar i ett staket, eller blir biten av en hund/katt räv.

Skulle bli galen om grannarnas katter hade min gård som toa, själv håller jag mina katter i kattgård/inne just för jag tar hänsyn.
Citera
2014-01-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Bygg en kattgård och problemet är löst.
Det är ju inte en rättighet för icke inhemska djur gå omkring hur som helst.

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Vilket i dagens samhälle torde betyda att eftersom vi bor så tätt håller du din katt på din gård.
Riskerna är inte bara att den skiter på andras gårdar utan även att någon kör på den, sparkar den, den fastnar i ett staket, eller blir biten av en hund/katt räv.

Skulle bli galen om grannarnas katter hade min gård som toa, själv håller jag mina katter i kattgård/inne just för jag tar hänsyn.

Jag orkar inte ens svara, läs alla de andra inläggen så får du svar och liknande inlägg som ditt. Det är ingen gård utan vi har en liten gräsplätt och resten asfalt vi bor inte på landet, och vi tar hänsyn eftersom vi erbjuder grannen i fråga hjälp medan han tycker att han behöver gå bakom ryggen på oss…
Citera
2014-01-08, 20:55
Medlem
Grodaifickans avatar
Så om jag har förstått det hela rätt så tycker TS att det är jobbigt att få kattbajs i sin trädgård?

Det är inte grannarna som har valt att du ska skaffa katt. Du ska nog vara glad att de bara returnerar den skit som ni är ansvariga för och inte stoppar katten i bur och kör den till farbror blå. Det hade jag gjort om jag var dem.

Ja, jag har katter själv.
Citera
2014-01-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Så om jag har förstått det hela rätt så tycker TS att det är jobbigt att få kattbajs i sin trädgård?

Det är inte grannarna som har valt att du ska skaffa katt. Du ska nog vara glad att de bara returnerar den skit som ni är ansvariga för och inte stoppar katten i bur och kör den till farbror blå. Det hade jag gjort om jag var dem.

Ja, jag har katter själv.

Vem är TS? Jag tycker inte det är jobbigt i så fall, vi tycker det är jobbigt att dem smyger runt och inte säger att dem har ett problem och att vi behöver lösa det. Nej jag vet att dem inte valt det och vi har inte valt att hon skulle bajsa på andras tomter, så när det händer och hjälp och lösningar och bokstavligen får skit tillbaka så tycker vi det är fegt, omoget och lågt istället för att säga i klarspråk att vi har ett problem, så att vi faktiskt kan hjälpa dem? Eller är jag helt dum i huvudet för att jag tycker att dem inte borde smyga som att vi är med i nån jävla grannfejd?
Citera
2014-01-08, 21:09
Medlem
Saolas avatar
Har läst tråden , o följande gäller Göteborgs kommun , om ert HUSDJUR bajsar på min tomt? o inte plockar upp! 500:- sek i böter o GBG kommun? tar gärna för sig , + ert husdjur ska vara Chipmärkt , så fånga in djuret o ring Polisen , ger 1200:- SEK till + böter för okontrollerat husdjur , om inte Polisen har tid? så ringer vi Djurambulansen , som åker till Blå Stjärnan för kontroll o eventuell skavank tas med som vanvård av djur o detta kostar er första dagen 6000:- även om man så om man betalar , så kommer en Polisanmälan om vanvård att göras , o eventuellt djurförbud.

Om ni inte har Chippat ert djur? så vidare till djurhem , med nytt chip o id.
O bäst att vara tyst i detta läge för PENGAR vill alla ha i kedjan.

Så kolla vad er hemkommun säger om husdjur!
Citera
2014-01-08, 21:09
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emjuliusson
Vem är TS? Jag tycker inte det är jobbigt i så fall, vi tycker det är jobbigt att dem smyger runt och inte säger att dem har ett problem och att vi behöver lösa det. Nej jag vet att dem inte valt det och vi har inte valt att hon skulle bajsa på andras tomter, så när det händer och hjälp och lösningar och bokstavligen får skit tillbaka så tycker vi det är fegt, omoget och lågt istället för att säga i klarspråk att vi har ett problem, så att vi faktiskt kan hjälpa dem? Eller är jag helt dum i huvudet för att jag tycker att dem inte borde smyga som att vi är med i nån jävla grannfejd?

Om vi utgår ifrån att din version av historian stämmer till 100% (vilket det aldrig gör när två eller fler personer har en konflikt) så ja, de beter sig barnsligt. Det kan jag absolut hålla med om.

Faktum kvarstår dock att ni har ansvar för er katt. Att den vägrar gå på lådan inomhus är möjligtvis en förklaring, men ingen ursäkt. Du skriver ju att de slänger in påsarna på er tomt, alltså finns det uppenbarligen en tomt att inhägna. Annars får ni helt enkelt tvinga katten att börja använda lådan genom att inte släppa ut den. Pissar och skiter den inomhus så är det ert problem som ni får handskas med, lämpa inte över det på grannarna.

Fungerar inte ovanstående får ni väl omplacera katten.

(TS = Trådskaparen, dvs du )
Citera
2014-01-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
Har läst tråden , o följande gäller Göteborgs kommun , om ert HUSDJUR bajsar på min tomt? o inte plockar upp! 500:- sek i böter o GBG kommun? tar gärna för sig , + ert husdjur ska vara Chipmärkt , så fånga in djuret o ring Polisen , ger 1200:- SEK till + böter för okontrollerat husdjur , om inte Polisen har tid? så ringer vi Djurambulansen , som åker till Blå Stjärnan för kontroll o eventuell skavank tas med som vanvård av djur o detta kostar er första dagen 6000:- även om man så om man betalar , så kommer en Polisanmälan om vanvård att göras , o eventuellt djurförbud.

Om ni inte har Chippat ert djur? så vidare till djurhem , med nytt chip o id.
O bäst att vara tyst i detta läge för PENGAR vill alla ha i kedjan.

Så kolla vad er hemkommun säger om husdjur!

Vi ska ringa kommunen imorgon och se vad dem säger! Vi har chippat henne och det är bra. Än så länge har vi fått veta att det vi gör inte är fel eller olagligt eftersom vi erbjudit hjälp och nu kan vi erbjuda mer eftersom han inte kommer och säger att vi har ett problem pga att han smyger med bajset. Men tack för inlägget vi ska verkligen kolla upp det!!
Citera
2014-01-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Om vi utgår ifrån att din version av historian stämmer till 100% (vilket det aldrig gör när två eller fler personer har en konflikt) så ja, de beter sig barnsligt. Det kan jag absolut hålla med om.

Faktum kvarstår dock att ni har ansvar för er katt. Att den vägrar gå på lådan inomhus är möjligtvis en förklaring, men ingen ursäkt. Du skriver ju att de slänger in påsarna på er tomt, alltså finns det uppenbarligen en tomt att inhägna. Annars får ni helt enkelt tvinga katten att börja använda lådan genom att inte släppa ut den. Pissar och skiter den inomhus så är det ert problem som ni får handskas med, lämpa inte över det på grannarna.

Fungerar inte ovanstående får ni väl omplacera katten.

(TS = Trådskaparen, dvs du )

Okej förlåt för att jag har varit oklar. Dem lägger det fint och prydligt bredvid våran brevlåda som är precis bredvid det området som går att inhägna och är inhägnat. Och nej vi har ingen skyldighet att stänga in katten så det går att försöka tvinga henne men varför göra det nu när det finns andra lösningar men som våran granne inte anser vilja diskutera eftersom han fortfarande är anonym..
Citera
2014-01-08, 21:19
Medlem
Grodaifickans avatar
Jag har nu luskat fram en bild på tomten ifråga (nej, jag kommer inte dela med mig av den varken i tråden eller via PM) och jo, den går absolut att hägna in för att hindra en katt från att ta sig ut och nej, den är inte för liten. Däremot kanske den är lite väl steril och tråkig för en katt men det är knappast något problem som inte går att lösa om man är händig som far din.
Senast redigerad av Grodaifickan 2014-01-08 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in