2014-01-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jodå. Men jag är inte säker på att KJ stänger av, jag tror han lyssnar vaksamt som en katt men ger ett närmast likgiltigt, lojt intryck. Beroende på vad som avhandlas - han tog väl fyr när han tillfrågades om "grabben".
Vid autism är det vanligt att man zoonar ut, dvs blir sittande orörlig och ser ut som om man inte lyssnar...går in i sin egen värld. Det är svårt att säga om KJ gör det eller om han avvaktar eller är likgiltig. Tycker dock att han skulle vara mera på om han var oskyldig för är det ngt personer med AS hR mycket svårt för så är det falsk anklagelse!
Citera
2014-01-07, 23:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Precis. Sen blir det en tolkningsfråga. Ta Lambertz som ansåg att det fanns övertygande teknisk bevisning mot TQ. Hunden Sampo har markerat det mesta men man har inte hittat ett jävla dugg.
Det va Lambertz tekniska bevisning.

Hundens markering är en indikation, hittar man inget så hittar man inget, så enkelt är det. Du kan aldrig bevisa att ett lik eller vilket lik som har legat i bilen om du inte kan hitta något konkret, men det är en indikation och det räcker långt, i synnerhet för att få bekräftelse på att en hypotes är riktig. Det kan bl a. hjälpa till att bygga en händelsekedja eller bekräfta ett antagande. En markering säger inte heller att det har legat ett lik eller delar från en död kropp på platsen. Ett föremål som har varit i kontakt med liket kan ha legat där markeringen görs osv.

Markeringen visar var teknikerna bör söka efter ledtrådar eller inte, se det så.

Jag är jäkligt trött på att höra om den där Sampo. För det första är jag inte insatt i det fallet i detalj, för det andra så betyder en markering inte att det finns något konkret att finna, varför ska det vara så jäkla svårt att förstå, doftmolekyler kan inte plockas så som man plockar äpplen och päron.

EDIT;En snabb googling på Sampo och Lambe*tz säger mig att det finns indikationer på att hunden var en privathund inlånad på K*ast initiativ, jag har hela tiden anat att det var något som inte stämde och nu förstår jag som de flesta andra att Lambe*tz är en bluff, tyvärr förstår inte de flesta varför, de kan för lite om hundar. Att du ens tar upp en sådan hund i en jämförelse med hundarna i fallet VB säger mer om dig än om hundarna. Var Sampo certifierad och godkänd, fanns den kvalitetsstämpeln på Sampo? Så länge vi inte känner till hundens status så kan vi lika gärna jämföra med vilken hund som helst. Nej, det där Sampotricket har jag aldrig gått på tidigare, inte den här gången heller. Sampo används som argument av folk som har en väldigt liten kunskap och förståelse för hur en hund fungerar.

Hundarna i det här fallet är godkända och kvalitetssäkrade, det är inte bara ett papper man delar ut hur som helst, jag försäkrar dig.
Senast redigerad av OY 2014-01-07 kl. 23:59.
Citera
2014-01-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag - å min sida - tror det handlar om fördomar och föreställningar - baserat på ren okunnighet om funktionsnedsättningen. Som han levt med hela sitt liv. Och anpassat sig efter och delvis fått insikt och försökt rätta sig efter.

DÅ vänds det emot honom. Också.

Det ovanliga är väl att han är så medveten och öppen om sina nedsättningar, hittat vägar att att avleda tankarna, och håller fast vid sin uppfattning. Det han uppfattar som rätt och riktigt.

Jag tror faktiskt KJs historia stämmer.

Min åsikt.

Så kan det mkt väl vara. Eller så är detta en del i ett spel där möjligen en till är inblandad alt städare. Var det inte en granne som sade att han såg en skäggig man stänga fönstret den kvällen? En som i te är KJ?
Citera
2014-01-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Så kan det mkt väl vara. Eller så är detta en del i ett spel där möjligen en till är inblandad alt städare. Var det inte en granne som sade att han såg en skäggig man stänga fönstret den kvällen? En som i te är KJ?

KJ kunde inte ens sköta sin vardag, än mindre planera för morgondagen, tidsuppfattningen var noll, han kunde inte skilja ens på dag eller natt ...
Citera
2014-01-08, 00:01
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
En sak till angående tejpbitarna. Varför var de av samma längd? Var det för att någon skurit av hela rullen på ett ställe, och bitarna motsvarade ett varv?
Blev det kanske enklare att hantera i så fall med handskar?
I så fall är ju rullen förstörd.

Blir inte tejpbitarna bli kortare och kortare för varje varv om man skär av hela rullen på ett ställe?
Citera
2014-01-08, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Blir inte tejpbitarna bli kortare och kortare för varje varv om man skär av hela rullen på ett ställe?

Jo, så är det naturligtvis. Jag tycker att det är märkligt, har de blodiga handskarna i bilen använts när tejpen hanterades? I så fall borde det finnas spår av tejpen på handskarna, limrester eller fibrer från pappersrullen.

Kanske har man inte frågat, har handskarna varit i kontakt med tejprullen?
Citera
2014-01-08, 00:17
Moderator
OYs avatar
FUP s.1332

Ni*las berättar att han känt Kri*toffer i ca åtta år, sedan Ni*las flyttade upp till Boden från
Perstorp tillsammans med sin mamma. Ni*las är arbetssökande. Han uppger att Kri*toffer
idag (onsdag 29e maj) skulle påbörja praktik på kyrkogården, Ni*las minns inte vad
Kri*toffer gått för skola fast de känner varandra så väl. Ni*las säger att han har dåligt minne.

Killen står fortfarande skriven i Perstorp, men det har väl ingen betydelse, ville bara uppmärksamma det.

Det märks tydligt att praktiken inte hann påbörjas, liket hamnade inte riktigt där det borde.

Noterar också att den här NS också har ett dåligt minne, slump eller ett resultat av en överläggning?
Citera
2014-01-08, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.1332

Ni*las berättar att han känt Kri*toffer i ca åtta år, sedan Ni*las flyttade upp till Boden från
Perstorp tillsammans med sin mamma. Ni*las är arbetssökande. Han uppger att Kri*toffer
idag (onsdag 29e maj) skulle påbörja praktik på kyrkogården, Ni*las minns inte vad
Kri*toffer gått för skola fast de känner varandra så väl. Ni*las säger att han har dåligt minne.

Killen står fortfarande skriven i Perstorp, men det har väl ingen betydelse, ville bara uppmärksamma det.

Det märks tydligt att praktiken inte hann påbörjas, liket hamnade inte riktigt där det borde.

Noterar också att den här NS också har ett dåligt minne, slump eller ett resultat av en överläggning?

Jag tror - och som han också själv nämnt - att han hade fä kompisar och dom "var" som han själv.

Inkluderande minnesstörning, det följer liksom med...
Citera
2014-01-08, 00:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror - och som han också själv nämnt - att han hade fä kompisar och dom "var" som han själv.

Inkluderande minnesstörning, det följer liksom med...

Resten som jag har plockat fram om honom ur FUP, vad tror du, potentiell medhjälpare?

På tal om annat, någon nämnde något om att KJ kanske har följt med i tråden och fått uppslag, det här är en indikation på att så kan vara fallet.

FUP s.803

Sc*öld kommer och besöker Jo*ansson i dennes bostad 2013-05-22.
Anledningen till detta är att Jo*ansson ”måste dricka alkohol”, och
länkar till en sida som handlar om utredningen av mordet.
Citera
2014-01-08, 01:35
Moderator
OYs avatar
FUP s.277

Bilden på den gröna fibern, var kommer den ifrån? Iaf består den av syntetmaterial, de mindre fibrerna består av växtmaterial, troligen därför att den har suttit på en sån här http://www.arcturusgear.com/delta-ghillie-suit/ . vilken oftast blir nerlusad med gräs, mossa och andra växter, det är i spenaten man använder den.

FUP s.1328

J*rgen uppger att Ki*ba har en "Ghilliesuit" som är en overall med påsytt kammonät. Den är J*rgens men Ki*ba har lånat den så den borde vara i Ki*bas lägenhet.

FUP s.290

I KJ garderob hänger det en sådan, dock konstruerad av nät, men jag misstänker att en sådan som på bilden i länken har transporterats i det bärhjälpmedel som KJ använde, den saknade Bergens ryggsäcken t ex., eller så har fibern hamnat på likdelar när det förpackades i t ex. en plastsäck som en sådan ghillie har förvarats i.

Ett alternativ är att kroppen har förvarats utomhus camouflerad med en ghillie, KJ var teamets utbildare i fortifikation och camouflage, han var expert på kamouflering.

Såvida inte herr B*rg med fru brukar använda ghillies när de hämtar vatten i Lakaträsk utgår jag ifrån att de är helt oskyldiga i det här fallet, de har ingenting med saken att göra mer än att frun blandade in familjen på ett mycket obetänksamt sätt.

KJ är i mina ögon sett inblandad i någon del av mord och styckning, helt övertygad om det nu.
Citera
2014-01-08, 01:49
Medlem
Reviewss avatar
Håller med om att tillvägagångssätt och efterföljande hantering av kroppen talar för att GM kan vara vä-hänt. Ett frågetecken avseende benens placering - tillrättalagda och av vilken anledning i såfall ?

Möjliga förklaringar (som delas av fler medlemmar här i tråden) till några av åklagarnas bevismaterial:

Dna på vrist: Härstammar från den 4 maj efter ev sexuell aktivitet.

Vä handske: Funnen i bagagets nedersta lager med besudlad ovansida nedåt. Teori: handsken blev utsatt för väta i samband med airsoft-spel följande helg då vatten spilldes ut i bagageutrymmet.

Tejprulle: Som så många ggr tidigare nämnts fann man VB:s fingeravtryck tills med en knappnålsstor blodmängd. Den skadade tån i början av året ? Pyttelitet sår som plåstrades om vid ett av besöken hos KJ ? Betänk att det är en tejp som används flitigt inom karate. VB kan ha lämnat kvar tejpen tidigare och då KJ har noll koll på sina grejer antog han kanske att den tillhörde honom.

Blod i bagageutrymmet: Den stora frågan. KJ hävdar i rätten att utrymmet var tomt vid den tiden. Om vi tar det ordet med en nypa salt så var det kanske närapå tomt. Och förmodligen olåst. Rimligen bör blodet ha kommit dit innan alla airsoftprylar lades ner helgen därpå.

De två skriken inifrån KJ:s lgh: KJ har enl egen uppgift nedsatt hörsel och skruvar upp volymen på sin teve. På kanal 6 sändes serien´Charlie´s änglar´. 21.15 , alltså 15 minuter in i programmet, skriker en tjej rakt ut - två ggr.

Med den här teorin om aktuella kväll utgår jag ifrån att KJ talar sanning och att MB gör det, i stort och till en viss tidpunkt:

"Hon" som omnämns som knäpp kan vara AN (ytterligare hot de senaste dagarna ?) VB ringer 112 fast ångrar sig.
MB säger i förhör att VB låter honom vara ifred om han skriver att han jobbar. Hon är ihärdig och vill prata trots att MB är på jobbet. Varför med just honom och varför just den kvällen ? VB:s ordval och de många och snabba svaren på MB:s sms tyder på att ingen annan än hon har skickat dem. När MB låter bli att svara efter flertalet bedjande sms bestämmer hon sig för att ha sex med KJ (efter kl 18.40). KJ säger även i förhör att hon lägger ifrån sig mobilen efter ett tag.
VB är inställd på att MB jobbar aktuell kväll, hon vet att de stänger kl 20.00 och därför går hon iväg strax innan 20.30. Hon blir, med en timmes felmarginal, sedd gåendes på Lejonbacksvägen på väg mot Sävast för att konfrontera AN efter hot ? "Ett ärende till Sävast", var det inte vad KJ hade sagt till sin kompis...Från 20.32 och 6 min framåt går mobilen ner till 2G, den väg Q promenerade, för att återigen koppla upp sig mot 3G.

En annan fundering:

Enl rättsläkares vittnesmål inträder likstelhet inom det första dygnet. Efter ytterligare ett dygn, alltså 48 h, släpper denna. Temperatur: normal inomhustemp.

Min fundering / fråga är om kroppen kan ha fraktats norröver kort efter dådet för att återigen fraktas till Boden den 20:e ? Syfte ? Hålla kroppen nedkyld för att förvilla samt rikta misstankar mot KJ. De dumpas i närheten av KJ:s föräldrahem i hopp om att bli hittade inom kort. Noterade att korpar hade iakttagits i närheten av E4 mellan Kalix och Töre måndagen efter förvinnandet. Förmodligen irrelevant.

Även om teorierna är många så saknas pusselbitar oavsett......

Och på vilket sätt kommer slagningen av KJ och hans pappas bilreg in ?
Citera
2014-01-08, 01:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Håller med om att tillvägagångssätt och efterföljande hantering av kroppen talar för att GM kan vara vä-hänt. Ett frågetecken avseende benens placering - tillrättalagda och av vilken anledning i såfall ?

Möjliga förklaringar (som delas av fler medlemmar här i tråden) till några av åklagarnas bevismaterial:

Dna på vrist: Härstammar från den 4 maj efter ev sexuell aktivitet.

Vä handske: Funnen i bagagets nedersta lager med besudlad ovansida nedåt. Teori: handsken blev utsatt för väta i samband med airsoft-spel följande helg då vatten spilldes ut i bagageutrymmet.

Tejprulle: Som så många ggr tidigare nämnts fann man VB:s fingeravtryck tills med en knappnålsstor blodmängd. Den skadade tån i början av året ? Pyttelitet sår som plåstrades om vid ett av besöken hos KJ ? Betänk att det är en tejp som används flitigt inom karate. VB kan ha lämnat kvar tejpen tidigare och då KJ har noll koll på sina grejer antog han kanske att den tillhörde honom.

Blod i bagageutrymmet: Den stora frågan. KJ hävdar i rätten att utrymmet var tomt vid den tiden. Om vi tar det ordet med en nypa salt så var det kanske närapå tomt. Och förmodligen olåst. Rimligen bör blodet ha kommit dit innan alla airsoftprylar lades ner helgen därpå.

De två skriken inifrån KJ:s lgh: KJ har enl egen uppgift nedsatt hörsel och skruvar upp volymen på sin teve. På kanal 6 sändes serien´Charlie´s änglar´. 21.15 , alltså 15 minuter in i programmet, skriker en tjej rakt ut - två ggr.

Med den här teorin om aktuella kväll utgår jag ifrån att KJ talar sanning och att MB gör det, i stort och till en viss tidpunkt:

"Hon" som omnämns som knäpp kan vara AN (ytterligare hot de senaste dagarna ?) VB ringer 112 fast ångrar sig.
MB säger i förhör att VB låter honom vara ifred om han skriver att han jobbar. Hon är ihärdig och vill prata trots att MB är på jobbet. Varför med just honom och varför just den kvällen ? VB:s ordval och de många och snabba svaren på MB:s sms tyder på att ingen annan än hon har skickat dem. När MB låter bli att svara efter flertalet bedjande sms bestämmer hon sig för att ha sex med KJ (efter kl 18.40). KJ säger även i förhör att hon lägger ifrån sig mobilen efter ett tag.
VB är inställd på att MB jobbar aktuell kväll, hon vet att de stänger kl 20.00 och därför går hon iväg strax innan 20.30. Hon blir, med en timmes felmarginal, sedd gåendes på Lejonbacksvägen på väg mot Sävast för att konfrontera AN efter hot ? "Ett ärende till Sävast", var det inte vad KJ hade sagt till sin kompis...Från 20.32 och 6 min framåt går mobilen ner till 2G, den väg Q promenerade, för att återigen koppla upp sig mot 3G.

En annan fundering:

Enl rättsläkares vittnesmål inträder likstelhet inom det första dygnet. Efter ytterligare ett dygn, alltså 48 h, släpper denna. Temperatur: normal inomhustemp.

Min fundering / fråga är om kroppen kan ha fraktats norröver kort efter dådet för att återigen fraktas till Boden den 20:e ? Syfte ? Hålla kroppen nedkyld för att förvilla samt rikta misstankar mot KJ. De dumpas i närheten av KJ:s föräldrahem i hopp om att bli hittade inom kort. Noterade att korpar hade iakttagits i närheten av E4 mellan Kalix och Töre måndagen efter förvinnandet. Förmodligen irrelevant.

Även om teorierna är många så saknas pusselbitar oavsett......

Och på vilket sätt kommer slagningen av KJ och hans pappas bilreg in ?

Det har jag också undrat ett tag nu, och åklagaren använder det som bevis i stämningen, bevis för vad kan man fråga sig, och det gör jag också.

EDIT; Nästan som att jag börjar tro att KJ har planerat ett mord under en längre tid och fick ett bra tillfälle. Ska kanske titta igenom några hundra avsnitt Dexter för att se om han har fått några uppslag därifrån, det perfekta mordet. Han lyckades kanske, vi är förvillade, tror att någon har planerat att sätta dit honom, han gjorde slagningarna själv?

Vem mer än han kände till vilka registreringsnummer bilarna i familjen har?
Senast redigerad av OY 2014-01-08 kl. 02:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in