Citat:
Ursprungligen postat av
sakletarn
ngt konstigt är det helt klart i estonia händelsen. om man jämför med den polska färjan "jan hevelius" undergång den 14/1-93 är det visserligen mkt stor skillnad på antalet olycksoffer. men där har det aldrig varit tal om bärgning, gravfrid, övertäckning mm. däremot togs det bilder o filmer där privatdykare plockade upp delar.förövrigt tror iaf inte jag att undergången orsakades av stormen, det har blåst betydligt mera innan detta hände. däremot så kan ju stormen förvärrat läget efter den riktiga orsaken
Det kan även vara så att Estonia sjönk av helt naturliga orsaker men att det fanns hemligt militärt material ombord som smugglades ut ur Ryssland via Baltikum. Sådana transporter hade förekommit tidigare ombord på Estonia, det vet vi idag.
Personligen tror jag att det finns radioaktivt material eller något slags kärnvapen ombord och att det var därför det talades om övertäckning av vraket. Månaden innan Estonia sjönk stängde Ryssland den sovjetiska marinbasen Paldiski, den största i hela Sovjetunionen, i norra Estland.
http://en.wikipedia.org/wiki/Paldiski
Min tes är att den svenska regeringen var i full färd med att, via agenter, föra ut hemlig militär teknologi från den militärbasen, däribland små taktiska kärnvapen och annat radioaktivt material. Avvecklingen av basen var stressig, Ryssland var pressade att snabbt förflytta allt till Ryssland och svenska agenter såg ett gyllene läge att i förvirringen komma över utrustning som man senare kunde sälja till USA.
Man ska komma ihåg att det var Carl Bildt som var Sveriges statsminister då och hans nära band med NATO är idag väl kända.