2014-01-07, 17:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz
Nä, ligger nere de senaste 5-10 minuterna.

Vi är medvetna om problemen. Vi felsöker och arbetar så snabb vi kan! Håll ut.

/ Dan, Avanza Bank
2014-01-07, 17:35
Avslutad
Har en fråga, det är så att jag hoppade av min utbildning i höstas, 6 veckor in på terminen och fick studiemedel under tiden.
Nu till våren har jag sökt en annan och blivit antagen och allt runt som berör det.

Fick ett besked från CSN att jag inte är berättigad studiemedel/lån pga. mitt avhopp, dvs att jag måste plocka högskolepoäng som skall motsvara de 6 veckorna jag studerade. Nu är frågan, när jag kan jag räkna med att få studiemedel?

Skall läsa en kandidat på 180hp, räknas mina hp efter att jag har gått 6 veckor på programmet eller räknar de på när de ser mina betyg i LaDock, från avslutad kurs/tenta?
2014-01-07, 17:37
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Men kollar inte csn hur många poäng man har tagit under varje termin? Dvs kursen tillhör ju höstterminen.
Det spelar ingen roll. CSN tittar på datum för din studieperiod. Din studieperiod sträcker sig från den första vecka du fått studiemedel (under aktuellt beslut) till veckan innan första veckan på nästa beslut. Alla poäng som rapporteras har alltid ett datum på sig.

Vidare så tillåter inte CSN att man återanvänder poäng. Så nej, du kommer inte undan.
2014-01-07, 17:39
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaSven
Har en fråga, det är så att jag hoppade av min utbildning i höstas, 6 veckor in på terminen och fick studiemedel under tiden.
Nu till våren har jag sökt en annan och blivit antagen och allt runt som berör det.

Fick ett besked från CSN att jag inte är berättigad studiemedel/lån pga. mitt avhopp, dvs att jag måste plocka högskolepoäng som skall motsvara de 6 veckorna jag studerade. Nu är frågan, när jag kan jag räkna med att få studiemedel?

Skall läsa en kandidat på 180hp, räknas mina hp efter att jag har gått 6 veckor på programmet eller räknar de på när de ser mina betyg i LaDock, från avslutad kurs/tenta?
De väntar på när de ser dessa poäng som du förväntas ta. Du behöver få 6hp inrapporterade innan du kan beviljas mer studiemedel. (75% av 6 veckor)
2014-01-07, 17:41
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz
Nä, ligger nere de senaste 5-10 minuterna.

Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vi är medvetna om problemen. Vi felsöker och arbetar så snabb vi kan! Håll ut.

/ Dan, Avanza Bank

Bra typiskt då det var nu jag skulle göra mina affärer. Mvh. Bitter.
2014-01-07, 17:48
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Bra typiskt då det var nu jag skulle göra mina affärer. Mvh. Bitter.
Vi beklagar verkligen nedtiden. Vi håller just nu på att undersöka vad det berodde på. Självklart jobbar vi för att vi aldrig ska ha någon nedtid men i sådana här lägen vill vi även påminna om att det går att ringa till våra mäklare på 08-562 250 00 och lägga sin order om man inte når sajten.

/ Dan, Avanza Bank
2014-01-07, 18:22
Medlem
BjeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Börjar nästa termin nu den 9e.
Sker första utbetalning runt skolstart eller runt den 25e?
Fick mina pengar ett par dagar efter skolstart sist men då började kursen den 22a..
Ingen som vet om det är utbetalning runt kursstart eller runt den 25e?
2014-01-07, 18:23
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Ingen som vet om det är utbetalning runt kursstart eller runt den 25e?
För terminsstarter så är reglerna alltid desamma. Inom 5 arbetsdagar från att du lämnat in studerandeförsäkran.
2014-01-07, 18:30
Medlem
BjeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
För terminsstarter så är reglerna alltid desamma. Inom 5 arbetsdagar från att du lämnat in studerandeförsäkran.
Utmärkt, tack!
2014-01-07, 19:03
Medlem
Hej, behöver lite hjälp med kontoval på Avanza.

Jag har precis startat upp ett konto, har aldrig hållit på med aktie och fondhandel på egen hand tidigare och tänkte testa lite själv med ett litet kapital.

Vad är Billigast att ha för mindre kapital Premium eller Bas?
Sen undrar jag även hur man på Avanza gör för att välja fast eller rörligt courtage?
2014-01-07, 19:50
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vi beklagar verkligen nedtiden. Vi håller just nu på att undersöka vad det berodde på. Självklart jobbar vi för att vi aldrig ska ha någon nedtid men i sådana här lägen vill vi även påminna om att det går att ringa till våra mäklare på 08-562 250 00 och lägga sin order om man inte når sajten.

/ Dan, Avanza Bank

Det tänkte jag inte ens på. Min skalle är för internetifierad. Det ska jag göra om det sker igen.
2014-01-07, 20:56
Medlem
Vad är det för skillnad på Nokia som visas på den Finska börsen och den som visas på Sveriges externa lista på Avanza? Är det valutaskillnaden som man ska tänka på? Plus att courtaget är olika för att handla på Finska eller Svenska börsen.

Sen i allmänhet vad är det för skillnad på listorna på Avanza? Olika regler för o listas och vissa är Gruvföretag, men är det någon skillnad vilken lista man handlar på/från?

Edit. hittade skillnaderna på listorna. Men min första fråga står kvar. Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av Karl1 2014-01-07 kl. 21:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in