2014-01-07, 13:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Där håller jag med dig, men du ser alltid detaljerna var och en för sig. Tejpen och skriken, blodet i bilen och de försvunna kläderna, det märkliga beteendet, sms:en osv..
Jag kan inte bortse från det andra, men du kan verkligen hårdgranska detaljer, självklart kan "bevisen" var och ett för sig avfärdas, men helheten..
För att återgå till denna detalj då, jo M kunde ju ha snappat upp var V fanns och hämtat upp henne efter hennes sms-bombning om läskiga K. Det KAN vara så, men allvarligt så verkar M vara sjukt trött på V och han svarar lite undvikande i konversationer med henne.
Man får intrycket av uttråkad man som leker lite, känner sig lite ung och attraktiv när den här thaitjejen uppvaktar honom, men att det också är lite jobbigt. Varför skulle han hämta upp henne? Jag får inte ihop det riktigt. Han verkade mest trött på henne, ibland tyckte han det var lite skoj, men inget mer liksom.
E-post kan man svara på via mobilen, eller var som helst.
Vid bevisvärdering ska man titta på detaljerna först, och sedan på helheten. Luckor i detaljerna drunknar lätt om man tittar på helheten först.
Citera
2014-01-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Nja, jo, att KJ var intressant att höra var uppenbart. Men det är ganska stor skillnad på "Hej, du är den som VB var hos sist, vi skulle vilja prata med dig." och "Tjenare, jag har en flaska bluestar som jag tänkte spraya i din bil, lägenhet och avlopp."
Jag får intrycket att K väntat sig besök från polisen men att han då trott att de skulle kolla lgh och sen låta honom vara.
Han verkar väldigt indignerad över att han sitter häktad.. Som att det inte var vad han väntat sig PUPP.

Antagligen råkade K döda sin hund, direkt eller indirekt, och det PUPP var jävligt jobbigt. Han ville inte att mamma och pappa skulle få veta så PUPP han städade bort bevisen så att säga..
Sen med V.. Same shit.

Att polisen genast kollar killen är väl inte oväntat?
En skum typ som leker med låtsasvapen i skogarna och går klädd i militärkläder, som är den hon sist träffade.. Inte alls konstigt att man då sprayar runt och kikar.
Han skriker liksom "gärningsman" med stängd mun.
Tyvärr är förhören inte helt pedagogiska, K verkar ligga på ett barns nivå emotionellt.
Som med de flesta NPF:are finns en nyckel, hittar man nyckeln får man svaret, vad hände?
Citera
2014-01-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vid bevisvärdering ska man titta på detaljerna först, och sedan på helheten. Luckor i detaljerna drunknar lätt om man tittar på helheten först.

Sant. Men man ska också addera alla de sannolikheter som krävs för att varje detalj ska kunna nullifieras, och sedan bedöma den summerade sannolikheten för att samtliga inträffat oberoende av varandra. Dessutom har vi fri bevisprövning i Sverige, vilket innebär att detaljer inte kan göras "ogiltiga" var och en för sig, som t ex i USA.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-07 kl. 13:55.
Citera
2014-01-07, 13:56
Medlem
Citat:
Sant.
Vilket lag vi är du å ja
Jag tittar på den sociala biten, hur personen är och så vidare, hur personen förväntas reagera osv.
Är mkt intresserad av just det.
Hur människor reagerar och varför.
Du är detaljkillen.
Du är fakta och jag är empaten.
Vilket lag!

Men du, lagarbete här:
Du visar att M kan ha en tidslucka där,
Jag frågar: varför skulle M plocka upp V?
Det måste ju finnas en orsak också, inte bara en möjlighet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Där håller jag med dig, men du ser alltid detaljerna var och en för sig. Tejpen och skriken, blodet i bilen och de försvunna kläderna, det märkliga beteendet, sms:en osv..
Jag kan inte bortse från det andra, men du kan verkligen hårdgranska detaljer, självklart kan "bevisen" var och ett för sig avfärdas, men helheten..
För att återgå till denna detalj då, jo M kunde ju ha snappat upp var V fanns och hämtat upp henne efter hennes sms-bombning om läskiga K. Det KAN vara så, men allvarligt så verkar M vara sjukt trött på V och han svarar lite undvikande i konversationer med henne.
Man får intrycket av uttråkad man som leker lite, känner sig lite ung och attraktiv när den här thaitjejen uppvaktar honom, men att det också är lite jobbigt. Varför skulle han hämta upp henne? Jag får inte ihop det riktigt. Han verkade mest trött på henne, ibland tyckte han det var lite skoj, men inget mer liksom.
E-post kan man svara på via mobilen, eller var som helst.

Och det lämnar spår. Precis som användande av datorn. Att sköta bokföringen svara på mail mm samtidigt som man styckar en kropp? Nää.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Sant. Men man ska också addera alla de sannolikheter som krävs för att varje detalj ska kunna nullifieras, och sedan bedöma den summerade sannolikheten för att samtliga inträffat oberoende av varandra. Dessutom har vi fri bevisprövning i Sverige, vilket innebär att detaljer inte kan göras "ogiltiga" var och en för sig, som t ex i USA.
Men om alla detaljer görs ogiltiga var och en för sig, vad blir det då kvar av helheten?
Citera
2014-01-07, 13:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Och det lämnar spår. Precis som användande av datorn. Att sköta bokföringen svara på mail mm samtidigt som man styckar en kropp? Nää.
Om VB gick hem till MB efter kl 21 hanns både e-post och bokföring av innan det var dags för styckning.
Citera
2014-01-07, 13:59
Medlem
Citat:
Men om alla detaljer görs ogiltiga var och en för sig, vad blir det då kvar av helheten?

Det man måste ta hänsyn till är SANNOLIKHETEN ("rimligt tvivel") för att alla de olika omständigheter som krävs för att varenda detalj ska falla, har kunnat inträffa samtidigt
Citera
2014-01-07, 13:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Sant.
Vilket lag vi är du å ja
Jag tittar på den sociala biten, hur personen är och så vidare, hur personen förväntas reagera osv.
Är mkt intresserad av just det.
Hur människor reagerar och varför.
Du är detaljkillen.
Du är fakta och jag är empaten.
Vilket lag!

Men du, lagarbete här:
Du visar att M kan ha en tidslucka där,
Jag frågar: varför skulle M plocka upp V?
Det måste ju finnas en orsak också, inte bara en möjlighet.
VB kan ha gått hem till MB, och där uppstod en fatal situation.
Citera
2014-01-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera

Inte troligt
Citera
2014-01-07, 14:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det man måste ta hänsyn till är SANNOLIKHETEN ("rimligt tvivel") för att alla de olika omständigheter som krävs för att varenda detalj ska falla, har kunnat inträffa samtidigt
Om blodet och lukten inte hade funnits i bagageutrymmet, hade det funnits rimligt tvivel då? Betänk då att blodet med liklukt kan ha planterats i bilen.
Citera
2014-01-07, 14:01
Bannlyst
Citat:
Om VB gick hem till MB efter kl 21 hanns både e-post och bokföring av innan det var dags för styckning.

Varför skulle polisen tro att VB gått hem till MB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in